اقدامات موثر فرهنگی اجتماعی در ۳۳۰ محله حاشیه‌نشین تشریح شد

در بیست و دومین جلسه کارگروه حاشیه‌نشینی و مناطق حاد و بحرانی، سازمان‌ها، مراکز و نهادهای فرهنگی و اجتماعی اقدامات موثر و راهبردی خود را در ۳۳۰ محله هدف تشریح و جمع‌بندی کردند.
کد خبر: ۶۸۴۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸ - 14August 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، بیست و دومین جلسه کارگروه حاشیه نشینی با حضور ۱۸ دستگاه همکار و نماینده سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

اقدامات موثر فرهنگی اجتماعی در ۳۳۰ محله حاشیه‌نشین تشریح شد

ابراهیم نورمحمدی کارگروه حاشیه‌نشینی در ابتدای این جلسه ضمن تشکر و قدردانی از زحمات دستگاه‌های حاضر در محلات هدف اظهار داشت: مساله اتصال مردم به دولت و حکمرانی محلی از دغدغه‌های اصلی کارگروه حاشیه‌نشینی و مناطق حاد و بحرانی سازمان امور اجتماعی بوده و این جلسات از آبان ماه ۱۴۰۲ به همین دلیل تشکیل شده است. به لطف تعامل سازنده دستگاه‌ها مدل پیگیری و نظارت مردمی در دفتر شهید پورجعفری به ثمره نشسته و ماحصل آن تاثیر بزرگ برنامه‌های مصوب و حضور دستگاه‌ها در محلات، فعال کردن هسته‌های مردمی برای حل مسائل مردم بوده است؛ به گونه‌ای که اکنون بدون حمایت‌های معنوی ما نیز دفاتر تحول اجتماعی با کمک شبکه قرارگاه مردمی تحول اجتماعی قادر به مداخله هوشمند به سمت پیشرفت جهت پیش برد فعالیت‌هایشان هستند.

در ادامه بابایی نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق برنامه مصوب برگزاری جشنواره‌های بومی و توجه به انسجام عمومی قومیت‌ها در مقابله با نقشه‌های تفرقه افکنانه دشمن در ۳۳۰ محله هدف بیان کرد: وزارت ارشاد با کمک دفاتر تحول اجتماعی در استان‌ها در راستای اجرای برنامه یکصدا ایران دستاورد‌های فراوانی داشته است که از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد.

وی افزود: اجرای۲۱۷ رویداد فرهنگی هنری تعاملی در ۲۱۷ محله هدف، پیش ثبت نام دوره‌های آموزش هنری برای ۴۰۰۰ نفر از اهالی محلات هدف، شناسایی هنرمندان فعال ساکن در محلات هدف، طراحی و ساخت ۱۰ مستند آموزشی و... از جمله این دستاورد‌ها است.

بنی اسدی نماینده کانون‌های مساجد نیز طبق برنامه مصوب توانمند سازی مربیان تربیتی و مسجد پایگاه قرآنی در ۳۳۰ محله عنوان کرد: شناسایی ۴۵۰ کانون در ۲۷۰ محله هدف سازمان اجتماعی، برگزاری رویداد کشوری جهت توانمندسازی ۲۷۰ مربی تربیتی شاخص از محلات هدف، برگزاری رویداد استانی جهت توانمندسازی ۵۰۰ مربی تربیتی محلات در پنج استان سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، قم، اردبیل و مرکزی، شناسایی ۱۱۸ قاری برتر در ۳۳۰ محله هدف، ایجاد ۲۵۴ کرسی تلاوت در ۳۳۰ محله هدف، حضور ۱۰۶۴ نفر فعال قرآنی محلات در مسابقات مدهامتان از جمله این موفقیت‌ها بوده است.

نماینده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) نیز در این نشست با اشاره به دستاورد‌های این مجموعه عنوان کرد: دوره‌های سواد رسانه در ۲۴ محله با مخاطب هدف ۵۹۰۵ نفر تمام شده است و در ۲۲ محله دیگر در حال اجرا است، در ۶۴ محله نیز این دوره‌ها در مراحل پایان طراحی بومی قرار دارد.

در ادامه عظیمی نماینده حوزه هنری انقلاب اسلامی در راستای برنامه هویت بخشی و تقویت حس تعلق مکانی و ارزش‌های اجتماعی از طریق هنر گفت: تدوین طرح محله باهنر با هدف حمایت از گروه‌های هنری تربیت محور، شناسایی ۲۰۰ گروه هنری تربیت محور در محلات هدف سازمان اموراجتماعی، نگارش ۶۰ عنوان سرود براساس شاخص‌های هویتی محلات هدف، تولید ۴۰ نماهنگ محلی باتوجه به بوم هر محله جهت احیای هویت محلات هدف از جمله اقدامات موفق حوزه هنری در حوزه حاشیه نشینی بوده است.

بخشی نماینده معاونت زنان ریاست جمهوری نیز در این جلسه دریاره اقدامات این بخش عنوان کرد: احصای ۷۰ شناسنامه آسیب‌های اجتماعی از ۷۰ محله هدف برنامه، تعامل با ۲۲ مجموعه مردمی و ۱۴۱ مشاور، شرکت ۸۶۷۳ زن و ۱۳۵۸ مرد در طرح، برپایی ۱۰۱۸ میز خدمت و مشاوره در مدارس، مساجد و روضه‌های خانگی محلات هدف و برگزاری ۲۰۶۰۰ ساعت مشاوره محلی با ۳۲۰ کارگاه در محلات هدف نتایجی است که خوشبختانه توانستیم محقق کنیم.

 نصیری نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای برنامه کانون‌های سلامت و توسعه انسانی در ۳۳۰ محله هدف درباره مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته عنوان کرد: تنظیم فرآیند ۱۵ مرحله‌ای الگوریتم سلامت محله، برگزاری دوره توانمندسازی سازی برای ۴۰ دانشگاه علوم پزشکی درگیر محلات هدف و شکل گیری ۲۴۷ کانون ارتقاءدهنده سلامت در ۳۳۰ محله هدف را می‌توان از جمله دستاورد‌های وزارت بهداشت در محلات هدف عنوان کرد.

محسنی نماینده سازمان بهزیستی باتوجه به عنوان برنامه ایجاد شناسنامه طرح سلامت اجتماعی در ۳۳۰ محله هدف سازمان امور اجتماعی توضیح داد: حضور اورژانس اجتماعی بهزیستی در ۳۳۰ محله، حمایت از ۲۶۲ مرکز مثبت زندگی، تکمیل ۷۵۰۰ پرسشنامه اطلاعات فردی از جمله اقدامات سازمان بهزیستی در محلات هدف نامبرده است.

پوربافرانی نماینده وزارت آموزش و پرورش نیز در جلسه کارگروه حاشیه نشینی با تشریح اقدامات این بخش اظهار کرد: با شناسایی کامل کانون‌های فرهنگی و تربیتی آموزش و پرورش در نزدیکی محلات هدف جهت برگزاری اردو، ۴۱۳۸دانش آموز از ۳۳۰ محله هدف سازمان اموراجتماعی تحت پوشش برنامه اردو یک روزه قرار گرفتند. همچنین روند تکمیل استعدادیابی همه دانش آموزان تحت پوشش برنامه یک روزه انجام شد و ۱۲۰۲نفر دانش آموز ترک تحصیل کرده محلات هدف به فرآیند تحصیل بازگشتند. آموزش ۲۳۰۴ مدیر مدرسه در محلات هدف جهت اجرای برنامه نماد نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.

 علیزاده نماینده سازمان فنی و حرفه‌ای نیز در این جلسه با اشاره به دستاورد‌های این سازمان در محلات هدف عنوان کرد: ۵۲۱۲ نفر در ۱۵۲ محله در دوره‌های مهارتی آموزی شرکت کرده اند. همچنین ۵۹۹۲۴۴نفر ساعت در ۲۹۰ دوره آموزش دیده‌اند. 

در ادامه این دیدار طبق برنامه مصوب حمایت از راه اندازی و فعالیت گروه‌های سازش محله‌ای در ۱۵۸ محله هدف، میرزایی نماینده قوه قضائیه نیز توضیح داد: تشکیل ۲۷۷ گروه صلح و سازش در ۱۵۸ محله هدف و ارجاع ۷۸۲۸ پرونده به گروه‌های صلح و سازش محلی و ایجاد صلح در ۳۸۷۰ پرونده، تشکیل اورژانس قضایی در محلات هدف کرمان جهت بررسی ویژه ۴۱۲۸ پرونده که ۲۱۲۰ پرونده منجر به صلح و سازش شد، همگی از دستاورد‌های ما در محلات بوده است.

دخایی نماینده فراجا نیز عنوان کرد: استفاده از ظرفیت معتمدین محلات هدف و شورایاری‌ها در شناسایی جرایم و آسیب محلات با برگزاری جلسات منظم و هدفمند در ۳۳۰ محله هدف سازمان امور اجتماعی، استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در ارائه خدمات مشاوره‌ای، حمایتی، خدماتی و... به مردم در محلات هدف، ارائه مشاوره فعال و گروهی در محیط‌های آسیب‌پذیر و نقاط آلوده در محلات هدف، ارائه آموزش چهره به چهره در محیط‌های آسیب پذیر و نقاط آلوده با تاکید بر مهارت‌های زندگی و بهداشت خانواده نیز از جمله اقدامات موثر فراجا در حوزه حاشیه نشینی بوده است. 

در پایان این دیدار هم نوبخت نماینده سازمان برنامه و بودجه ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت دستگاه‌های حاضر در محلات هدف بیان کرد: یکی از کارگروه‌های موفق در حوزه آسیب‌های اجتماعی و سازمان امور اجتماعی کارگروه حاشیه‌نشینی و مناطق حاد و بحرانی است. ما در سازمان برنامه و بودجه به لحاظ منابع در زمینه آسیب‌های اجتماعی مشکلی نداریم و مساله اصلی را مساله هدایت صحیح اعتبارات می‌دانیم. در سال ۱۴۰۲ به سازمان اموراجتماعی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده بود و ما باید بتوانیم برای سال بعد منابع را براساس کارایی برنامه‌ها مدیریت کنیم که این دغدغه اصلی سازمان برنامه و بودجه است. مساله آسیب‌های اجتماعی و حاشیه نشینی یک تفاوت مهم با برنامه‌های دیگر سازمان برنامه دارد و آن هم نگاه نتیجه محور است و سازمان برنامه بودجه از برنامه‌های نتیجه محور حمایت خواهد کرد. از دست اندرکاران سامانه میزیتو که کار بسیار عظیمی است، تشکر می‌کنیم. امیدوار هستیم در سال جدید و دولت جدید همکاری بسیار خوبی داشته باشیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار