دفاع‌پرس بررسی کرد؛

چرا «اسرائیل» از وقوع جنگ چند جبهه‌ای می‌ترسد؟

زمان پیروزی‌های رژیم کودک‌کش صهیونیستی سپری شده است و موفقیت‌هایی که بعضا در برخی از عرصه‌های سیاسی و نظامی به دست می‌آورد، دیگر امکان‌پذیر نیست؛ چون نیروهایی که هم‌اکنون با این رژیم مبارزه می‌کنند، متفاوت هستند.
کد خبر: ۶۸۵۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۸ - 19August 2024

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: صهیونیست‌ها در طول دو هفته گذشته از آمادگی ارتش اشغالگر قدس برای مقابله با هر تحولی که ممکن است در پی اقدامات تروریستی که آنها در تهران و بیروت انجام داده‌اند، حرف می‌زنند، اما هرکسی که وضعیت عمومی رژیم اشغالگر قدس را در طول ماه‌های گذشته، به‌ویژه پس از عملیات طوفان‌الاقصی بررسی کند، متوجه می‌شود که همه این اظهارات فقط بلوف‌های رسانه‌ای است و محلی از اعراب ندارد.  

چرا «اسرائیل» از وقوع جنگ چند جبهه‌ای می‌ترسد؟

اکثر تحلیلگران نظامی چه در داخل «اسرائیل» و چه در خارج از این رژیم بر این باورند که ارتش فرسوده اشغالگران قدس امکان مقابله با جنگی گسترده و چند جبهه‌ای را ندارد. این درحالی است که نخست‌وزیر شکست‌خورده رژیم صهیونیستی، همچنان تلاش می‌کند که جنگی چندجانبه به راه بیندازد و به پیروزی قطعی دست برسد، اما همانطور که مثل روز روشن است که این رژیم ۱۱ ماه است که در نوار غزه در حال جنگ با حماس است و تاکنون هیچ دستاوردی به دست نیاورده است.  

البته بجز نتانیاهو که اظهارات بی‌اساس او می‌تواند کل منطقه را وارد یک جنگ ویرانگر کند، بسیاری در رژیم اشغالگر قدس از وقوع یک جنگ چندجانبه بیم دارند؛ چرا که می‌دانند که این جنگ چند جبهه‌ای می‌تواند کابوس مرگباری برای آنها باشد و موجودیت نامشروع این رژیم را در منطقه و جهان با چالش جدی‌تری مواجه کند.  

برای روشن‌شدن این ادعا در ادامه به چهار دلیلی که موجب نگرانی عمیق این رژیم از جنگ چندجبهه‌ای حتی با وجود حمایت آمریکا و غرب شده است، اشاره می‌کنیم.

کمبود نیروی انسانی

برخی منابع عبری، تعداد سربازان «ارتش اشغالگر قدس» را حدود ۱۷۰ هزار نفر برآورد می‌کنند و مدعی هستند که حدود نیم میلیون سرباز ذخیره نیز در بین یگان‌های رزمی مختلف توزیع شده‌اند.

اما جنگ ۱۱ ماهه در نوار غزه و تشدید تنش در جبهه جنوبی لبنان، دو معضل بزرگ در برابر ارتش اشغالگر قدس است که موجب کمبود شدید نیروی انسانی آن شده است.  

به گفته رسانه‌های اسرائیلی، ارتش به‌ویژه در سطح افسری از کمبود نیروی انسانی رنج می‌برد. نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد، درصد افسرانی که مایل به ادامه خدمت در ارتش هستند، کاهش قابل توجهی داشته است و تنها ۴۲ درصد از آنها تمایل به ادامه خدمت دارند و ۵۸ درصد از آنها ترجیح می‌دهند ارتش را ترک کنند.

کمبود تسلیحات

طبق گزارش مراکز تحقیقاتی، ارتش اشغالگر قدس، حدود ۱۶۰۰ تانک دارد که بیشتر آنها تانک‌های مدرن است. علاوه بر این این ارتش مجهز به ۷۵۰۰ خودروی زرهی، ۶۵۰ توپ خودکششی، ۳۰۰ توپخانه میدانی، ۶۰۰ هواپیمای جنگی، ۶۵ کشتی نظامی، ۲۴ قایق گارد ساحلی و ۵ زیردریایی است.  

اما در نتیجه دوره طولانی جنگ غزه، علائم کمبود شدید بسیاری از قابلیت‌های تسلیحاتی در دو ماه اخیر به‌ویژه در سطح سلاح‌های زرهی و گلوله‌های توپخانه مشاهده می‌شود.  

گفته می‌شود، تعداد تانک‌ها ارتش اشغالگر قدس در حال حاضر کمتر از نیمی از تانک‌های ده سال پیش است و بسیار کمتر از خط قرمزی است که ستاد کل ترسیم کرده است.

روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» با تایید این مطلب نوشت: ارتش از وضعیت بد تانک‌ها، کمبود مهمات و تجهیزات رنج می‌برد و این امر ارتش را در برابر حملات فلسطینی آسیب پذیر می‌کند.  

اختلافات داخلی

از زمانی که نتانیاهو و متحدانش تلاش کردند، قانون «اصلاحات قضایی» را تصویب کنند دولت رژیم صهیونیستی تحت تأثیر یک شکاف داخلی بی‌سابقه به سر می‌برد که این شکاف بعد از عملیات طوفان‌الاقصی افزایش یافته است. دلیل عمیق شدن این شکاف به طولانی شدن جنگ غزه، عدم دستیابی نتانیاهو به اهداف اعلامی خود در روز اول جنگ و تظاهرات ضد دولتی که هر هفته برگزار می‌شد، نیز برمی‌گردد.  

انزوای جهانی

اسرائیل در تمام جنگ‌هایی که از زمان تأسیس خود تاکنون انجام داده، هرگز مثل جنگ غزه در بین افکار عمومی منزوی نشده بود، زیرا جنایت‌های وحشیانه این رژیم در غزه ضمن اینکه مشروعیت کم این رژیم را به حداقل رسانده، موجب شده توسط دادگاه‌های بین‌المللی و کیفری به‌عنوان یک «رژیم» سرکش که مرتکب نسل‌کشی علیه غیرنظامیان غیرمسلح شده است و به زودی نیز دستور بازداشت سران آن صادر خواهد شد، معرفی شود و مردم جهان نیز که دائماً علیه جنایات آنها تظاهرات برگزار می‌کنند و نتانیاهو را جنایتکار جنگی توصیف می‌کنند؛ لذا با توجه به مواردی که ذکر شد، احتمال پیروزی دشمن صهیونیستی در نبرد چند جبهه با ابعاد فراگیر و گسترده آن تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد. حتی اگر از طرف همه یاران دور و نزدیکش حمایت شود، زیرا مقیاس بحران‌ها و مشکلاتی که اشغالگران از آن رنج می‌برند و به وضوح در طول ۱۱  ماه گذشته ظهور کرده است، نشان می‌دهد که زمان پیروزی‌های این رژیم کودک‌کش برای همیشه گذشته است و موفقیت‌هایی که بعضا در برخی از عرصه‌های سیاسی و نظامی به دست می‌آورد، اکنون دیگر امکان‌پذیر نیست؛ چون نیروهایی که هم‌اکنون با این رژیم مبارزه می‌کنند، متفاوت هستند. همین مسئله موجب هراس صهیونیست‌ها از ورود به جنگ چندجبهه‌ای شده است. 

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار