موافقان وزیر پیشنهادی کشور چه گفتند؟

در ادامه روند بررسی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم موافقان گزینه وزارت کشور نظرات خود را بیان کردند.
کد خبر: ۶۸۵۹۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹ - 20August 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، در ادامه بررسی صلاحیت «اسکندر مومنی» وزیر پیشنهادی کشور، موافقان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نظرات خود را بیان کردند.

موافقان وزیر پیشنهادی کشور چه گفتند؟

رویکرد مشارکت محور «مومنی» موجب اقتدار وزارت کشور می‌شود

عباس صوفی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه کارنامه مومنی مثبت است، اظهار داشت: وقتی که در دهه ۸۰ یعنی قریب به ۲۰ سال پیش سالانه ۲۸ هزار تلفات جاده‌ای داشتیم ایشان برنامه‌ای را اجرا کرد که این تلفات تا ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرد. این یعنی در عملکرد موفق کارنامه سردار مؤمنی دو نکته وجود دارد اول اینکه این فرد برای جان انسان‌ها اهمیت قائل است و در چنین شرایطی دلیل ندارد ما دنبال افرادی برویم که کارنامه درستی ندارند، دوم اینکه به هر حال ایشان آدم موفقی است که در هر سمتی قرار گرفته موفق عمل کرده است. 

صوفی تاکید کرد: رویکردهای اجتماعی ایشان از زمانی که راهور را تحویل گرفت و سپس با حکم رئیس جمهور وقت دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر شد، بر بعد نظامی‌اش، غلبه کرده است. چرا که او در این دو عرصه از کف جامعه و عموم مردم گرفته تا آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها ارتباط می‌گرفته است، که این کار را کرده است.

وی‌ گفت: اگر مؤمنی همچنان مانند ۱۵ سال گذشته با محوریت رویکردهای اجتماعی، ادامه مسیر دهد و به طور جدی زمینه ساز نگاه فرصت محور به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اقوام و مذاهب و پرهیز از اختلاف افکنی و تنش زایی بوده و با تنش زدایی، تحول ساختاری و هوشمندسازی در وزارت کشور به استفاده از ظرفیت‌های انسانی توانمند به ویژه نسل جوان متخصص و متعهد در سطوح مدیریتی وزارت کشور باشد، و هم بر دامنه توفیقات خودش افزون می‌شود و هم پزشکیان در عمل به وعده‌ها سربلند خواهد شد.

صوفی در ادامه عنوان کرد: البته با توجه به اینکه از ۲۴۰ نماینده ۲۱۱ نفر به عنوان موافق وزیر پیشنهادی کشور ثبت نام کردند، از همین حالا به آقای مؤمنی تبریک عرض می‌کنم. باید بگویم که ایشان در تمام مسئولیت‌ها موفق عمل کرده است.

 رییس‌جمهور بهترین گزینه را برای وزارت کشور معرفی کرد

محمد میرزایی نماینده مردم شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی هم گفت: یکی از مطالبات جدی مردم و نمایندگان اجرای اصل ۶۴ قانون اساسی است که اشاره می‌کند هر ۱۰ سال یک بار با در نظر گرفتن عوامل انسانی سیاست جغرافیایی و نظائر آن حداکثر ۲۰ نفر نماینده به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه شود. ولی آخرین بازنگری که در قانون در تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۷۸ و از طریق ارائه لایحه دولت صورت گرفته است و پس از آن و با گذشت ۲۱ سال به رغم ارائه متعدد از سوی نمایندگان محترم نتیجه‌ای حاصل نشده است که طبعاً به نابرابری بیشتر حق رای دهنده‌ای رای دهندگان ساکنان حوزه‌های انتخاباتی منجر شده است.

میرزایی ادامه داد: در برنامه ارائه شده از سوی جناب آقای دکتر مومنی به این موضوع به صورت جدی توجه شده است و ما هم انتظار داریم در اولین فرصت لایحه افزایش تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه را با کمک دولت تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد. در واقع وزارت کشور به اداره امور درون مرزی می‌پردازد و اما در رابطه با وزیران پیشنهادی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟ رهبر انقلاب مدظله العالی در روز ۳۱ تیرماه در دیدار با رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ملاک‌های مهم در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی را بیان فرمودند. معظم الله در خصوص ویژگی‌های و معیارهای ضروری برای افرادی که وزیر و میداندار خواهند شد، فرمودند کسی را باید میداندار کرد که امین، صادق، متدین، معتقد به جمهوری اسلامی باشد. به واقع دکتر مومنی در تمامی ویژگی‌هایی که رهبر معظم انقلاب فرمودند سرآمد و در رتبه بالا در بین اعضای کابینه پیشنهادی قرار دارند.

وی ادامه داد: نگاهی به سوابق و پیشینه ایشان بیانگر امین بودن، صداقت، تدین و اعتقاد واقعی نظام مقدس جمهوری اسلامی است. دکتر مومنی معتقد به نظام و قانون اساسی، متخصص با تجربه و کارآمد، معتقد به شایسته سالاری است. ایشان همانگونه که همگان مطلع‌اند ابتداً عدم علاقه خود را به پذیرش این مسئولیت با آقای رئیس جمهور محترم در میان گذاشتند و صرفاً بر اساس تکلیف جهت کمک به مردم محترم به دولت و دولت محترم و مردم و رفع مشکلات و تقویت وزارت کشور به میدان خدمت وارد شده‌اند. این مسئله بیانگر شخصیت والای ایشان است و قطعاً چنین رویه‌ای در این دوره و زمان غنیمت است.

میرزایی تاکید کرد: البته تعامل و بررسی شخصیت و بررسی برنامه‌های مومنی نیز بیانگر آن است که رئیس جمهور بهترین گزینه را برای وزارت کشور انتخاب کرده‌اند و این به اصطلاح وظیفه نمایندگان است که با رای بسیار بالا از این انتخاب حمایت کنند تا ان‌شاءالله ایشان با قدرت مسئول مدیریت و رهبری امور سیاست داخلی کشور شود.  تلفیق رویکردهای سیاسی، امنیتی و اجتماعی و عمرانی تجربه و شخصیت مؤمنی براساس کارویژه‌های وزارت کشور که به بحث‌ها و موضوعات سیاسی اجتماعی امنیتی می‌پردازد بیانگر تلفیق نگاه سیاسی و عمرانی و امنیتی با رویکرد اجتماعی است.

ادامه دارد....

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار