وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

وزارت میراث فرهنگی بزرگترین تولیدکننده قدرت نرم خواهد بود

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: قدرت سخت برای بازدارندگی دشمنان و قدرت نرم برای ایجاد سرمایه اجتماعی است و این دستگاه بزرگترین تولید کننده قدرت نرم ایران خواهد بود.
کد خبر: ۶۸۵۹۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۵ - 20August 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، سیدرضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای تصدی وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جلسه علنی عصر امروز مجلس در تشریح و دفاع از برنامه‌های خود اظهار داشت: امروز میراث‌دار امانت هستیم و شرط اول امانتداری، حفظ و سپردن آن به آیندگان است. من 43 سال از عمرم را در محیط جبهه و جنگ، مدیریت اجرایی، فرهنگ، هنر، تدریس و امنیت گذرانده‌ام.

سیاست، برنامه و خط مشی من تحقق سیاست کلی برنامه هفتم است

وی افزود: من با آگاهی بر اهمیت این وزارتخانه و برای حفظ تاریخ و تمدن ایران عزیز وارد این عرصه شده‌ام. در دولت وفاق ملی، میراث فرهنگی ظرفیت غنی برای تحکیم وفاق، هویت ملی و توسعه گردشگری داخلی و خارجی است. گردشگری فرهنگی، سلامت، دریایی، کشاورزی، پیشرفت، بوم‌گردی و دفاع مقدس از گونه‌های گردشگری این سرزمین‌اند.

وزیر پیشنهادی گردشگری عنوان کرد: این حوزه از اشتغال‌زاترین عرصه‌ها در کشور است. فصل مستقل در برنامه هفتم برای حمایت از میراث، صنایع دستی و گردشگری ابلاغ شده است. سیاست، برنامه و خط مشی من تحقق سیاست کلی، برنامه هفتم و چشم‌انداز قرار دادم و برای اجرای آن نیازمند حمایت، نظارت و پشتیبانی نمایندگان مجلس هستم.

صالحی‌امیری گفت: کشور ما یک میلیون اثر تاریخی بزرگ دارد و توانسته‌ایم در چهار دهه گذشته 35 هزار اثر را در فهرست آثار ملی و 28 اثر را در فهرست اثار جهانی ثبت کنیم. ایران جزو ده کشور نخست دنیا در صنایع ناملموس است و جایگاه ما در صنایع ملموس جایگاه پنجم را داریم.

وی با بیان اینکه ما ده راهبرد و پنجاه برنامه داریم، اظهار داشت: توسعه گردشگری داخلی، سرمایه‌گذاری خارجی، حمایت از قطب‌های فرهنگی، جبران محدودیت حریم‌های تاریخی، تقویت دیپلماسی میراث فرهنگی، حمایت از کسب و کارهای دیجیتال و استارتاپ‌ها و مردمی‌سازی صیانت از میراث فرهنگی و توسعه موزه‌ها  از رئوس برنامه‌های ماست.

وزیر پیشنهادی گردشگری در واکنش به اظهارات مخالفان و موافقانش گفت: بنده 43 سال در کشور تجربه دارم و بیش از 2300 دانشجوی فرهنگ و هنر ایرانی را تربیت کردم و در سابقه‌ام وزارت ارشاد، مرکز بررسی‌های استراتژیک، معاونت در مجمع تشخیص را دارم؛ آیا این‌ها برای تصدی این پست کافی نیست؟

صالحی‌امیری اقتصاد دریامحور و توسعه گردشگری را سرفصل دیگر برنامه‌ی خود دانست و بیان کرد: سواحل مکران ما بزرگ‌ترین ظرفیت در جنوب است و سواحل خوبی در شمال داریم. ما در برنامه داریم نقش صنایع دستی را در اقتصاد کشور افزایش دهیم و فعالان این عرصه را حمایت کنیم.

وی در واکنش به سخنان برخی نمایندگان خاطرنشان کرد: برخی اتهامات علیه من مطرح شده و من گفتم که دروغ است و قبلا از دادگاه خواسته بودم و گفتم که این مسائل دروغ است. این تربیون متعلق به همه است و مباحث منتشر می‌شود و بخدا در نظام ما اصل شکنجه نیست و این‌ها دروغ است و نباید این مسائل دوباره مطرح شود. من شاید با برخی اختلاف نظر سیاسی داشته باشم ولی در اسلام، انقلاب، رهبری و اصول مشترک هستیم.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: تئوری آقای پزشکیان وفاق است و نه اختلاف‌افکنی؛ من جوانی‌ام را در جبهه و جنگ داده‌ام و نیازی به اثبات خودم ندارم.

صالحی‌امیری گفت: من در عمر مدیریتی‌ام در 43 سال گذشته به اسلام، انقلاب، نظام، امام و رهبری باور داشته و خواهم داشت؛ من همیشه در دایره نظام به ملت خدمت کرده‌ام. اکثریت مجلس به گفتمان وفاق ملی معتقد است و وفاق محصول توافق است و نه تخاصم. ما در آغاز مسیر وفاق و توافق ملی هستیم. بزرگان نظام از این رویکرد حمایت دارند و به صلاح نیست در آغاز این راه، این گفتمان شکست بخورد.

وی بیان کرد: همه در یک کشتی هستیم و رهبری و ملت اراده کردند با وفاق و همدلی در برابر دشمنان، مقاومت کنیم. ملت، دولت، مجلس و ارکان نظام در جنگ نابرابر با آمریکا، اسرائیل و استکبار قرار دارند و نباید گرفتار حاشیه‌ها شویم. اجازه ندهیم عده‌ای محدود ولو با نیت خیرخواهی این کشتی را سوراخ و غرق کنند، برای رسیدن کشتی انقلاب به ساحل نجات و پیروزی ملت راهی جز وفاق در درون و مقاومت برابر دشمنان نداریم.

وزیر پیشنهادی صنایع دستی عنوان کرد: رأی اعتماد مجلس به وزرا، اعتماد به رأی مردم ایران است؛ باور دارم می‌توانیم با همکاری ذیل پرچم رهبری ایران را سربلند کنیم. گفته شد در قضایای آقای شجریان رحمت الله علیه من کاری انجام داده‌ام، آنچه من انجام دادم ابلاغ شورای‌عالی امنیت ملی به وزیر ارشاد بوده و لا غیر و اسناد آن را تحویل هیئت رئیسه می‌دهم چون موضوع محرمانه است.

صالحی‌امیری درباره برخی اظهارات و ادعاها پیرامون فعالیت وی در فتنه 88 خاطرنشان کرد: ما هیچ‌وقت مدعی تقلب در انتخابات نبوده‌ایم و بارها صحبت کرده‌ام که روند انتخابات در ایران سالم و بدون مداخله است و نتیجه را می‌پذیریم. مخالف سیاست هر دولتی، رئیس‌جمهور شد و این نشانه‌ی سالم بودن انتخابات است. یک شکایت هم در کشور درخصوص انتخابات نداشتیم. آن وقت به من می‌گویند تو گفتی تقلب شده و باید عذرخواهی کنی نه من عذرخواهی نمی‌کنم و به جرم نکرده اعتراف نمی‌کنم و هیچگاه نگفتم تقلب شده است.

وزیر پیشنهادی صنایع دستی گفت: می‌گویند به دادگاه رفتی، بله دوستانی که به من اتهام زدند محکوم شدند، نه من. دروغ گفتید که من حبس شدم من یک روز و یک ساعت هم در این 43 سال بازداشت و حبس نشدم حتی در کلانتری. بنده با تایید مقامات امنیتی در وزارت ارشاد، کتابخانه ملی و کمیته ملی المپیک تایید شده‌ام و چه مشکلی بوده است؟

صالحی‌امیری ادامه داد: من الان از آقای خطیب سوال کردم که آقایون مدعی‌اند من تایید نشده‌ام، گفت بیخود و خلاف واقع می‌گویند ما شما را تایید کردیم. عزیزی در اینجا نشسته و گفت که ما با شما مشکلی نداریم و مشکل عدم تایید سپاه است همانجا من زنگ زدم به یکی از مقامات سپاه و گوشی را دادم به این عزیز و گفت که ما تایید کردیم و اصلا تعارف نداریم چون هیچگونه اتهامی متوجه آقایان نبود. وزیر اطلاعات اینجا نشسته می‌گوید تایید کردیم، عزیزی آن طرف‌تر می‌گوید نه وزارت اطلاعات تایید نکرده!

وی اظهار داشت: در مجلس گفته می‌شود که استعلام کاندیداهای وزارتخانه‌ها درست نیست ولی عنوان شد که این سخنان اشتباه است و استعلامات گرفته شده صحیح است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار