روایت راهیان در گام هشتم؛

تقابل فرشته و شیطانِ روایت راهیان در عمود ۱۰۱۳

هشتمین روایت راهیان شب گذشته با حضور در عمود ۱۰۱۳ بار دیگر کربلای امروز دنیا را یاد کرد و سرِ نخی از شمر زمانه داد.
کد خبر: ۶۸۶۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۸ - 24August 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، هنرمندان هشتمین همایش بین‌الملی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین (روایت راهیان) برای خدمت فرهنگی و هنری خود به زائرین اربعین حسینی توقفی یک روزه در عمود ۱۰۱۳ داشتند و به اجرای آثار خود پرداختند. کاروان روایت راهیان در میان مجموعه آثار اجرا شده در این عمود، نمایشی به زبان عربی اجرا کرد که همه زائرین را متاثر و مجذوب خود کرد چرا که حرف از خیر و شر به کمک هنر بر همگان قابل فهم است.

تقابل فرشته و شیطانِ روایت راهیان در عمود ۱۰۱۳

شیطانِ کاروان روایت راهیان که در قالب گروه نمایش خیابانی سایه به سرپرستی و کارگردانی محمد صادقی به این نذر فرهنگی پیوسته است از میان جمعیت ایستاد و با میکروفونی که در دست داشت شروع و به سخنرانی کرد. شیطان تلاش کرد تا رویداد‌های تلخی که در طول تاریخ به دست آدمی شکل گرفته را یادآوری کند و آن را بهانه‌ای برای عدم سجده خود بر آدم و اطاعت دستور الهی عنوان کند. او در این معرکه‌گیری، انسان را موجود خبیثی می‌خواند که به نزدیکان خود نیز رحم نمی‌کند؛ حتی کودکان، پس کار درستی کرد که به انسان سجده نکرد و برای اثبات این گفته خود از هیچ حیله و نیرنگی دریغ نکرد.

شیطان به معرکه‌گیری خود مشغول است که فرشته‌ای از آسمان فرود می‌آید و با او شروع به مباحثه می‌کند. فرشته این نمایش واقعه عاشورا و کربلای سال ۶۱ قمری را به یاد شیطان می‌آورد و از زیبایی‌های آن می‌گوید. شیطان هم از این موقعیت استفاده می‌کند و فرشته را به یاد شهادت طفل شیرخواره کربلا می‌اندازد و معتقد است همین اتفاق برای کشیدن خط بطلانی بر اشرف بودن انسان کافی است. این در حالی است که فرشته او را به یاد حُر می‌اندازد که به اشتباه خویش پی می‌برد و میان خیر و شر، خیر را برمی‌گزیند.

درگیری میان فرشته و شیطان تا جایی پیش می‌رود که پرچم فلسطین از گریبان فرشته بیرون می‌آید و فرشته از کربلای امروز می‌گوید؛ از طفل‌های شیرخواره شهید در غزه می‌گوید، از رژیم صهیونسیتی به عنوان شمر زمانه می‌گوید و در مقابل به ایستادگی و مقاومت مسلمانان برابر این قوم ظالمین می‌پردازد، آنقدر می‌گوید و بحث می‌کند تا شیطان را شکست می‌دهد.

هشتمین همایش بین‌الملی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین (روایت راهیان) ۲۷ مرداد لغایت ۴ شهریور ماه ۱۴۰۳ در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی از نجف تا کربلا برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار