نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:

پیاده‌روی اربعین؛ نماد یک حرکت جمعی و مردمی برای سقوط صهیونیزم است

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: اربعین کربلا قدس را آزاد خواهد کرد، به بیان دیگر؛ مسئله نابودی و سقوط صهیونیزم احتیاج به حرکت جمعی و مردمی دارد که اربعین سازنده و رشد دهنده آن است که خوشبختانه امروز ما مظاهر این حرکت جمعی را در پیاده‌روی اربعین شاهد هستیم.
کد خبر: ۶۸۶۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۵ - 25August 2024

پیاده‌روی اربعین؛ نماد یک حرکت جمعی و مردمی برای سقوط صهیونیزم استبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی؛ ظهر امروز (یکشنبه) در مراسم اربعین حسینی، که در حرم مطهر امام هشتم برگزار شد، با بیان اینکه باید مراتب ارادت و عشق خود را به ساحت سیدالشهدا (علیه‌السلام) با شور عاشورایی حفظ کنیم، طی سخنانی اظهارداشت: اربعین به دلیل تثبیت جریان انقلاب کربلا و مظلومیت امام حسین (علیه‌السلام) توسط اهل‌ بیت ایشان تأسیس شد. علت دیگر برگزاری اربعین توسط اهل‌بیت (علیه‌السلام) تجدید حرکت و یادآوری اتفاقات روز عاشورا بوده است. 

 وی افزود: خاندان عصمت و طهارت (ع) با این اقدام می‌خواستند که جریان به پا خاستن را در مردم تجدید کنند تا جایی که خصوصیات سیدالشهدا (علیه‌السلام) در کانون اندیشه و ذهن مردم پرورش یابد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: مسئله اصلی در قیام سیدالشهدا (علیه‌السلام) تنها جنگیدن با یزید و نابودی دستگاه حکومتی او نبود، بلکه هدف اصلی قیام مبارزه با جهل و ناآگاهی مردم آن زمان نسبت به شناختن حق و باطل بود.

وی فلسفه اربعین امام حسین (علیه‌السلام) را گره‌خورده با فلسفه عاشورا دانست و گفت: در زیارت مقدسه روز اربعین هدف قیام کربلا نجات دادن مردم از جهل نسبت به جریان فرهنگی حاکم بر سیاست بود که افرادی چون شمر و عمر بن سعد را پرورش می‌داد و در نهایت باعث سرگردانی مردم بین حق و باطل می‌شد.

امام جمعه مشهد با اشاره به واژه «مُهجه» و معنای آن در زیارت اربعین در ادامه یادآور شد: تعبیر نخست از واژه «مُهجه» همان آخرین خون بسته شده در کبد انسان است که وقتی منبع خون‌سازی بدن تمام می‌شود، کبد از آن لخته خون برای خون‌رسانی به قلب استفاده می‌کند؛ این مُهجه و خون بسته آخرین سرمایه کبد است. منظور از واژه مُهجه در زیارت اربعین این است که امام حسین (علیه‌السلام) تمام خون بدن خود را تا آخرین قطره در راه ایثار و نجات مردم از جهل فدا کرد، تا بندگان خدا را از ناآگاهی، جهالت و سرگردانی در میدان ضلالت و گمراهی نجات دهد.

وی یادآور شد: وقتی مردم نسبت به حق و باطل جاهل باشند و جنایت و بیدادگری در بین آنان رواج پیدا کند، سرنوشت آن مردم چراگاه ظالمان خواهد شد که اسلام و آینده مردم را ملعبه قدرت خواهی خود می‌کنند، در زیارت مقدسه اربعین خداوند متعال دو پرده از کربلا را نشان می‌دهد نخست نشان دادن اصل قیام برای نابودی جهالت مردم و حکومت ظالم یزیدیان است که می‌تواند در تمام طول تاریخ برای جوامع بشری آگاهی ساز باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سخن امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه راه قدس از کربلا می‌گذرد، در تکمیل صحبت خود تصریح کرد: شاید آن زمان که ایشان این موضوع را بیان کردند، تصور همه این بود که امام خمینی (ره) منظورشان ابتدا شکست دشمن بعثی و نجات مردم عراق از دست صدام و سپس نجات مردم فلسطین از چنگال صهیونیزم است درحالی‌که امروز پیاده‌روی اربعین نشان می‌دهد که چگونه جمعیت چندمیلیونی زائران یک‌صدا شعار مرگ بر اسرائیل سر می‌دهند و آزادی قدس را دنبال می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اربعین کربلا قدس را آزاد خواهد کرد، افزود: مسئله نابودی و سقوط صهیونیزم احتیاج به حرکت جمعی و مردمی دارد که اربعین سازنده و رشد دهنده آن است، خوشبختانه امروز ما مظاهر این حرکت جمعی را در پیاده‌روی اربعین شاهد هستیم.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به پرده دوم قیام کربلا که نشان‌دهنده سه مؤلفه شخصیتی دشمنان امام حسین (علیه‌السلام) بود، اظهار داشت: نخست این افراد فریب‌ خورده دنیا شدند و اصل حیات آخرت را نادیده گرفتند، دوم تمام امکانات زندگی و سعادت خود را با قدرت چندساله دنیوی معامله کردند و سوم نیز چنان در جهالت خود فرو رفتند که در هوی نفس خود که ابزار شیطان بود به کلی سقوط کردند.

وی در پایان صحبت‌های خود با بیان اینکه دو چیز در دنیا مرز ندارد، تأکید کرد: نخست ایثارگری و فداکاری در مسیر دین است و دیگری هو‌ی‌پرستی و آبادسازی دنیا تا آنجا که بالاترین جنایت‌ها صورت می‌گیرد، همانند اتفاقی که در کربلا رخ داد.

انتهای پیام/

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار