پزشکیان:

عبور از چالش‌ها در کشور با اداره علمی امکانپذیر است

رئیس‌جمهور بر ضرورت تغییر ساختار مدیریت اجرایی کشور با به‌کارگیری روش‌های علمی و کارشناسی تأکید کرد و گفت‌: برای تغییر شرایط و عبور از چالش‌ها و بحران‌ها، کشور باید با روش‌های علمی اداره شود و هیچ راه دیگری وجود ندارد.
کد خبر: ۶۸۷۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۵ - 26August 2024

 به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور بعد از ظهر امروز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه وزرای سابق و فعلی امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه خط‌مشی اقتصادی دولت چهاردهم در چارچوب کلی سند چشم‌انداز و مبتنی بر نظرات کارشناسان زبده این حوزه برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری خواهد شد، افزود: ما معتقدیم که هیچ مشکلی در دنیا وجود ندارد که راه‌حل برون‌رفت از آن وجود نداشته باشد و اساسا مشکل کشور‌های در حال توسعه یا توسعه نیافته نیز نبود راه‌حل نیست، بلکه عدم استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مدیران آگاه و برخوردار از علم و دانش برای عملیاتی کردن این راه‌حل‌ها است.

عبور از چالش‌ها در کشور با اداره علمی امکانپذیر است

رئیس جمهور در ادامه به کلام امیرالمومنین (ع) درباره ضرورت بهره‌گیری از تجربیات گذشته به‌عنوان چراغ راه آینده اشاره کرد و با بیان اینکه بحران‌ها و چالش‌های امروز کشور ناشی از به کارگیری روش‌های غیرعلمی و بی‌پایه بوده است، تصریح کرد‌: اگر ما در تصمیم‌سازی‌های خود برای اداره کشور، روش‌های علمی مبتنی بر نظرات کارشناسان را احصا و جمع‌بندی آن را با نتایج تجربیات بین‌المللی این روش‌ها محک بزنیم، آن وقت می‌توانیم آگاهانه بهترین روش را انتخاب کنیم و قاطعانه به مرحله اجرا درآوریم.

 پزشکیان با تاکید بر اینکه یکی از بدیهیات علم اقتصاد آن است که با پول محدود نمی‌توان به تقاضا‌های نامحدود پاسخ گفت، افزود‌: متاسفانه در دوره‌های گذشته در اقدامی غیرعاقلانه و بدون توجه به این مسئله ساده، اما مهم اقتصادی، به جای اولویت‌بندی در تخصیص منابع محدود، انبوهی از طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و زیرساختی کلید خورده، اما هیچ کدام از آنها به سرانجام نرسیده و امروز در حال تعدیل خوردن است.

رئیس جمهور بر ضرورت تغییر ساختار مدیریت اجرایی کشور با به کارگیری روش‌های علمی و کارشناسی تاکید کرد و گفت‌: برای تغییر شرایط و عبور از چالش‌ها و بحران‌ها، کشور باید با روش‌های علمی اداره شود و هیچ راه دیگری وجود ندارد.

پزشکیان همچنین ملاک و معیار انتخاب مدیران در دولت چهاردهم را شایسته‌گزینی بر اساس شاخص‌های تعیین شده عنوان کرد و افزود: ما بنا نداریم همه مدیران کشور را با برچسب‌های مختلف تغییر دهیم، بلکه معیار ما شایسته‌گزینی بر اساس شاخص‌های تعیین شده است و طبیعتا اگر مدیری در ارزیابی‌ها رتبه قابل قبولی کسب کرد، باقی خواهد ماند و مدیرانی که بدون تخصص و شایستگی منصوب شده‌اند، کنار گذاشته خواهند شد.

 رئیس جمهور با بیان اینکه تقوا در قرآن و احادیث و روایات معصومین (ع) کار و عمل بدون خطا تعبیر و معنا شده است، تصریح کرد‌: این مفهوم مهم و متعالی امروز برای ما در کار درست، دقیق و علمی در بخش‌های مختلف نظام اجرایی کشور معنا پیدا می‌کند و در این راستا هر فردی که بتواند راه و روش درست را به ما ارائه کند، فارغ از گرایشات سیاسی و تعلقات قومی و مذهبی خواهیم پذیرفت و از او استقبال خواهیم کرد.

رئیس جمهور تاکید کرد‌: تمام تلاش دولت نجات کشور از بحران‌های مبتلابه با استفاده از علم و دانش نخبگان کشور و بر اساس وفاق ملی است.

پزشکیان در پایان ضمن تقدیر از مساعدت و یاری رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای شکل‌گیری دولت وفاق ملی، از زحمات دکتر خاندوزی وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی تشکر و برای دکتر همتی وزیر جدید این وزارتخانه نیز در این مسئولیت خطیر و سنگین آرزوی موفقیت کرد.

پیش از سخنان رئیس جمهور در این مراسم احسان خاندوزی وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی ضمن قدردانی از زحمات مجموعه مدیران و کارکنان این وزارتخانه به‌ویژه شورای معاونین، به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در وزارت امور اقتصادی و دارایی در سه سال گذشته از جمله تکمیل درگاه ملی کسب و کارها، شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، شناسایی سیستمی دارائی‌های دولت، اجرای سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، سودآوری و افزایش سرمایه بانک‌های دولتی، مستقر شدن سامانه جدید گمرکات، رشد سرمایه‌گذاری خارجی و ترانزیت کالا در کشور، تعیین تکلیف بخش قابل توجه از کالا‌های تملیکی در انبار گمرکات و اصلاح ساختار وزارت اقتصاد پرداخت.

 عبدالناصر همتی نیز در این مراسم طی سخنانی بر نقش محوری وزرات امور اقتصادی و دارایی در کم کردن آلام و مشکلات اقتصادی مردم تاکید کرد و گفت: یکی از دلایل مهمی که باعث شد در این دوره و شرایط سخت اقتصادی چنین مسئولیتی را بپذیرم، احساس وظیفه برای خدمت به مردم و کشور با تکیه بر بیش از سه دهه تجربه فعالیت در این حوزه بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه به تشریح اهم برنامه‌های این وزارتخانه در دوره جدید در ۴ محور ایجاد ثبات اقتصادی، رشد اقتصادی، کاهش بیکاری و توزیع عادلانه درآمد پرداخت و گفت‌: باید بپذیریم که وضعیت اقتصادی کشور و شرایط معیشتی مردم بسیار سخت است و رفع این بحران‌ها را به عنوان منشور اصلی اقدامات و فعالیت‌های دولت با جدیت دنبال خواهیم کرد.

انتهای پیام/۹۵۵

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار