عراقچی:

رفع موانع پیش روی اقتصاد کشور را برای خود تکلیف می‌دانیم

وزیر امور خارجه گفت: برای خود تکلیف می‌دانیم که موانع پیش روی اقتصاد کشور را از سر راه برداریم و گشایش ایجاد کنیم تا بخش‌های اقتصادی کشور اعم از خصوصی و دولتی در آن حرکت کنند.
کد خبر: ۶۸۷۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۸ - 27August 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، مراسم تودیع و معارفه علی باقری و سیدعباس عراقچی سرپرست وزارت امور خارجه و وزیر امور خارجه جدید روز سه‌شنبه ششم شهریور ماه با حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهور در محل وزارت امور خارجه برگزار شد. 

رفع موانع پیش روی اقتصاد کشور را برای خود تکلیف می‌دانیم

سیدعباس عراقچی طی اظهاراتی در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد امام (ره) شهدای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، سردار شهید، شهدای خدمت، شهید امیرعبداللهیان را همکار و دوست بسیار خوب خود خواند که در این راه مجاهدت بسیار کرد و دوران خدمت آن دوران موفقی از تلاش سرشار و خدمت صادقانه و مجاهدت زیاد در مسیر اهداف جمهوری اسلامی ایران بود.

وی ضمن قدردانی از وزرای خارجه پیشین که در این جلسه حضور داشتند، گفت: ما مدیون پیشکسوتان خود در وزارت خارجه هستیم. وزیر خارجه بیان کرد: بار‌ها گفته‌ام این مجلس تودیع و معارفه در وزارت خارجه زیاد تکرار می‌شود به خاطر جابه‌جایی‌ها بین مرکز و نمایندگی‌ها، معمولا این مراسم را داریم و این همیشه برای من تذکری بوده که چقدر زود معارفه‌ها به تودیع می‌رسد. سه سال پیش مراسم تودیع من برگزار شد و همان زمان گفتم من در این سالن تودیع و معارفه زیاد دیدم، هم تودیع و هم معارفه شدم. الان که اینجا ایستاده‌ام، روز معارفه من است، ولی تودیع خودم را می‌بینم. تازه اگر تودیعی باشد و به آن نقطه برسیم و اگر حادثه‌ای یا چیزی پیش نیاید.

عراقچی با اشاره به دیدار اعضای هیأت دولت با مقام معظم رهبری با بیان اینکه ایشان بر استفاده از فرصت‌ها تأکید کردند، اظهار داشت: فرصت کوتاهی در اختیار ماست، البته به تعبیر ایشان در فرصت کوتاه کار‌های بزرگ می‌شود انجام داد.

 نیامده‌ام به وزارت خارجه که وزارت کنم، آمده‌ام که کار کنم

وی با بیان اینکه ما در زمان سختی بر وزارت خارجه وارد شدیم، اظهار داشت: شرایط کشور هم پر از فرصت‌ها و هم پر از تهدیدهاست و هنر ما باید این باشد که از فرصت‌های موجود استفاده کنیم. ظرفیت‌های کشور بسیار زیاد است، تهدید دشمنان نیز زیاد است و باید بتوانیم از فرصت‌ها استفاده کنیم و نیاز دارد همه همت و تلاش خود را به کار بگیریم و در جهت منافع کشور حرکت کنیم.

وزیر خارجه با اشاره به اظهاراتش در جلسه شورای معاونین، بیان کرد: آن تعبیر را الان تکرار می‌کنم که من نیامده‌ام به وزارت خارجه که وزارت کنم، آمده‌ام که کار کنم و مطمئنم همکاران خوبی هم دارم و ان‌شاءالله دست در دست هم در جهت ماموریت‌هایی که به ما سپرده شده، حرکت خواهیم کرد.

 سه ماموریتی که برای وزارت خارجه قائلم

این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی اضافه کرد: همان گونه که در مجلس بیان کردم سه مأموریت برای وزارت امور خارجه قائلم، تأمین منافع ملی، تحکیم امنیت ملی و افزایش عزت ملی. در هر کدام از این مأموریت‌ها کلی کار و برنامه وجود دارد که باید انجام دهیم.

عراقچی خاطرنشان کرد: در جهت تأمین منافع ملی مهم‌ترین کار ما بخش دیپلماسی اقتصادی است. سیاست خارجی باید بتواند برای اقتصاد کشور کمک‌کار و راهگشا باشد و باید فرصت ایجاد کرده و موانع را از سر راه بردارد و ما این را برای خود تکلیف می‌دانیم که موانع اقتصاد کشور را از سر راه برداریم، فضا‌های جدید ایجاد کرده و گشایش ایجاد کنیم که بخش‌های اقتصادی کشور اعم از خصوصی و دولتی در آن حرکت کنند.

وزیر امور خارجه افزود: در حوزه امنیت ملی، وزارت خارجه وظیفه سنگینی در حفظ بازدارندگی کشور، جلوگیری از اجماع‌سازی علیه کشور و به‌کارگیری دیپلماسی برای رفع تهدید‌های خارجی بر عهده دارد.

وی عنوان کرد: در بحث عزت ملی و منزلت بین‌المللی وظیفه سنگینی داریم که برای سربلندی ایران و ایرانی تلاش و حرکت کنیم و امیدوارم خداوند به ما در این مسیر توفیق دهد.

 حتما از وجود باقری در ادامه مسیر استفاده خواهیم کرد

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه اظهاراتش یاد و خاطره شهید امیرعبداللهیان را گرامی داشت و از حضور فرزند ایشان تشکر کرد و گفت: به من افتخار دادند که تشریف آوردند.

وی خطاب به فرزند شهید امیرعبداللهیان افزود: ان‌شاءالله عاقبت نیکی مثل عاقبت پدر شما در انتظار ما هم باشد.

عراقچی درباره علی باقری سرپرست وزارت خارجه هم با بیان اینکه آقای باقری دوست و برادر عزیز من است، افزود: وظیفه سنگین ادامه مذاکرات را بعد از بنده عهده‌دار شد. برخی از دوستان نزدیک می‌دانند که من چقدر در غیبت ایشان از مرام، حق جویی، حق‌گویی و حق طلبی ایشان تجلیل کردم و کار خطیری که در ادامه مذاکرات انجام و وظیفه سنگینی که انجام دادند، حالا به هر دلیل قسمت نبود که به پایان برسد.

وزیر خارجه اضافه کرد: آقای باقری تلاش بسیار زیادی کرد و حتما از وجود ایشان (باقری) در ادامه مسیر استفاده خواهیم کرد و ایشان حتما جایگاه ویژه‌ای که داشتند خواهند داشت. در چند وقت اخیر که سرپرستی وزارت خارجه را تقبل کرده بود به احسن وجه و با خلوص نیت وزارت خارجه را اداره کرد و از ایشان صمیمانه متشکرم.

در این مراسم فرزند شهید امیرعبداللهیان، معاونان و مدیران وزارت امور خارجه، سیدکمال خرازی، منوچهر متکی، علی‌اکبر صالحی و محمدجواد ظریف وزرای خارجه پیشین، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و تعدادی از مسئولان کشوری و لشکری حضور داشتند.

انتهای پیام/۹۵۵

نظر شما
پربیننده ها