اردن:

شورای امنیت اقدامات اسرائیل در قدس را متوقف کند

وزیر خارجه اردن از شورای امنیت و جامعه بین‌المللی درخواست کرد تا با واکنش فوری، جلوی اقدامات رژیم صهیونیستی در قدس را بگیرند.
کد خبر: ۶۸۷۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۷ - 28August 2024

 به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن روز چهارشنبه از شورای امنیت و جامعه بین‌الملل خواست تا با واکنش فوری، اقدامات اسرائیل در قدس را متوقف کنند. 

شورای امنیت اقدامات اسرائیل در قدس را متوقف کند

وی اضافه کرد: «اقدامات ممکن و قانونی را در دادگاه‌های بین‌المللی برای حمایت از اماکن مقدس در قدس اتخاذ خواهیم کرد».

این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی که از بامداد امروز بزرگ‌ترین عملیات هجوم علیه شمال کرانه باختری از سال ۲۰۰۲ تاکنون را آغاز کرده، در تلاش است، سناریوی جنایاتش در نوار غزه را در این منطقه از فلسطین تکرار کند. ارتش اسرائیل که ساعتهاست بیمارستان دولتی «شهید خلیل سلیمان» در شهر جنین را محاصره کرده، تهدید کرده که به آن حمله خواهد کرد.

این بیمارستان که در سال۱۹۶۱ تاسیس شده، با ظرفیت ۲۲۳ تخت‌خواب و ۴۳۳ کارمند، پس از شهادت یکی از پزشکانش به نام خلیل سلیمان به این نام معروف شد. این پزشک در جریان خدمات‌رسانی به مجروحان هنگام حمله رژیم صهیونیستی در سال۲۰۰۲ به شهادت رسید.

وزارت بهداشت فلسطین ضمن محکوم کردن هرگونه محاصره و حمله به بیمارستان‌ها توسط رژیم صهیونیستی، خواستار مداخله فوری سازمان‌های بین‌المللی شد و از کادر‌های درمانی در استان جنین خواست که همکاری‌های لازم برای عبور از وضعیت اضطراری ایجاد شده را مبذول دارند.

 ارتش اشغالگر امروز چهارشنبه خبر داد که عملیات نظامی جدید و گسترده‌ای را در شمال کرانه باختری آغاز کرده و تمرکز این حملات بیشتر بر روی شهر‌های جنین، طولکرم و طوباس است.

در این عملیات علاوه بر نیرو‌های نظامی زمینی ارتش اشغالگر، نیروی هوایی آن و نیرو‌های امنیت داخلی (شاباک) و نیرو‌های لباس شخصی ارتش و پلیس رژیم موسوم به نیروی مستعربین نیز حضور دارند. تا به این لحظه ده‌ها فلسطینی به اسارت گرفته شده‌اند و ده‌ها نفر مجروح و دست‌کم ۱۱ نفر به شهادت رسیده‌اند.

نظامیان اشغالگر لحظاتی پیش با یورش به شهرک عاروره در شمال غرب رام‌الله ۲۵ جوان فلسطینی را به اسارت گرفتند. رادیو ارتش اسرائیل هنوز اعلام نکرده که چه تعداد نیروی ارتش اسرائیل در این عملیات حضور دارند، اما در عملیات دیوار‌های محافظ که در سال ۲۰۰۲ صورت گرفت، حدود ۳۰ هزار نیروی ارتش مشارکت داشتند.

از سوی دیگر، عبدالله دوم پادشاه اردن در دیدار با هیئتی از اعضای کنگره آمریکا در کاخ الحسینیه نسبت خطر تحولات جاری در کرانه باختری هشدار داد.

عبدالله دوم تصریح کرد حملات شهرک‌نشینان افراطی علیه فلسطینیان و نقض مقدسات اسلامی و مسیحی در بیت‌المقدس منجر به تشدید خشونت‌ها خواهد شد. در این دیدار که ولیعهد اردن هم حضور داشت، تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس فراگیر در منطقه و راه‌های تقویت همکاری راهبردی میان اردن و آمریکا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 پادشاه اردن در این دیدار با بیان اینکه دستیابی به آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه گامی فوری است که باید برای توقف چرخه خشونت در منطقه برداشته شود، تاکید کرد: منطقه نمی‌تواند گروگان سیاست‌های افراطی و تنش‌زا باقی بماند.

عبدالله دوم همچنین بر لزوم نقش‌آفرینی فعال‌تر آمریکا در اعمال فشار برای توقف فاجعه انسانی در نوار غزه و ایجاد چشم‌انداز سیاسی به منظور دستیابی به صلح عادلانه و همه‌جانبه بر اساس راهکار دو دولتی تاکید کرد.

دو طرف در این دیدار همچنین درخصوص فرصت‌های همکاری میان اردن و آمریکا رایزنی کردند و عبدالله دوم از حمایت مستمر واشنگتن از امّان در زمینه‌های مختلف تشکر کرد. اعضای هیات آمریکایی هم از نقش اردن در تحقق صلح و ثبات در منطقه تقدیر کردند.

انتهای پیام/۹۵۵

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار