اسلامی تشریح کرد؛

بهره‌برداری از سه هزار مگاوات برق هسته‌ای تا پایان برنامه هفتم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: سه هزار مگاوات برق هسته‌ای در برنامه هفتم به بهره‌برداری می‌رسد و تا سال ۱۴۲۰ افزایش پیدا می‌کند.
کد خبر: ۶۸۸۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۱ - 31August 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه صف اول با موضوع بررسی اولویت‌های سازمان انرژی اتمی در دولت چهاردهم گفت: سند‌های پشتیبانی یک پس از دیگری تصویب شده است و در دستور کار قرار گرفته است. افق برنامه ۱۴۲۰ است در بخش برق ۲۰ هزار مگاوات مورد هدف قرار گرفته است.

بهره‌برداری از سه هزار مگاوات برق هسته‌ای تا پایان برنامه هفتم

وی افزود: با توجه به تمهیداتی که بود ۱۰ هزار مگاوات را هدف گرفتیم که سهم ما را به ۱۱ درصد در صنعت برق کشور می‌رساند. سال گذشته مقام معظم رهبری مجدد ۲۰ هزار مگاوات را تاکید فرمودند و این را در قانون ۵ ساله هفتم و در سند انجام دادیم و برای اجرای طرح ۲۰ هزار مگاوات را اتخاذ کردیم. شرکت‌ها و سایت‌ها تأسیس و انتخاب شدند و مطالعات تاسیسی در حال انجام است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اقدامات اجرایی در تعدادی از سایت‌ها شروع شده است و پروژه‌ها در مرحله اجرا قرار دارد. سند سوخت هسته‌ای که یکی از همین سند‌هایی بود که ذیل سند جامع آن را تهیه کردیم و در دستور کار است. سه هزار مگاوات برق هسته‌ای در برنامه هفتم به بهره‌برداری می‌رسد و تا سال ۱۴۲۰ افزایش پیدا می‌کند. بین ۵ تا ۷ سال احداث یک نیروگاه اتمی زمان بر خواهد بود.

معاون رئیس جمهور گفت: امروز چهار هزار و ۵۰۰ نفر در نیروگاه‌های دوم و سوم بوشهر در حال فعالیت هستند. در استان خوزستان نیروگاه کارون در دست ساخت است. در هرمزگان عملیات اجرایی پروژه در حال کار است. در سواحل مکران پروژه سایت یابی شده است.

اسلامی همچنین به تشریح کاربرد‌های صنعت هسته‌ای در حوزه‌های مختلف از جمله تولید رادیودار و پرداخت و اضافه کرد: افزایش ضریب دقت در بحث رادیودارو‌های تشخیصی هدف ما بوده و همچنین اثربخشی آن و پایدارتر کردن ظرفیت از جمله مواردی بوده که هدف ما بوده است. حدود ۲۰ رادیودارو را در فاز مطالعاتی و پژوهشی داریم. امیدوارم مرکز ما در سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: ما در برخی از رادیودارو‌ها که الان در سبد محصول ماست جزو دو و سه کشور اول دنیا هستیم. ایران یکی از بازیگران مطرح و نام آشناست که این قابلیت را دارد که می‌تواند پوشش بدهد. الان صادرات ما به پنج قاره جهان است. اگر شبکه پروازی منظم باشد صادرات ما بیشتر خواهد شد. الان صادرات برقرار است یک مدت به خاطر کرونا تا قبل از ۱۴۰۰ متوقف شده بود که دوباره از سر گرفته شده است. راکتور جدیدی که در دست ساخت داریم که برنامه فشرده آن سه ساله بوده بتوانیم این پروژه را در این مدت به ثمر برسانیم.

اسلامی گفت: مدارس ما که هفت تا بود از ۲۳ مدرسه عبور کرده است. نیروی انسانی اهمیتش از همه پروژه‌های ما بیشتر است. اگر پروژه هم نداشته باشیم نیروی انسانی جذب نمی‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در خصوص تعاملات ایران با آژانس در سه سال گذشته بیان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اساسنامه و قوانین و مقررات دارد. به دلیل مزاحمتی که نظام استکباری برای جمهوری اسلامی دارد ایران مزرعه اجرای استاندارد دوگانه شده است. آنچه برای همه جا رایج است، برای ایران ممنوع است به خاطر اتهامات و پرونده سازی و روایتگری که می‌کنند، برای ایران این مضیقه را ایجاد کردند.

وی افزود: این اتهام زنی‌ها موجب تشکیل پرونده‌ای شده و مذاکراتی که بیش از ۲۰ سال زمان برده و حاصل ۲۰ سال مذاکره شده سند برجام. در برجام ایران برای اعتمادسازی پذیرفته که فعالیتش را محدود کند و سرعت آن را کاهش دهد که اطمینان حاصل کنند برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است و در ازاء پذیرفتند پرونده اتهامات نظامی بسته می‌شود، تحریم‌های مربوطه را لغو می‌کنند و در این زمانی که ایران محدودیت را اعمال می‌کند عملاً نباید تحریمی بر آن وضع شود. سند برجام هم قطعنامه ۲۲۳۱ شده است.

اسلامی با اشاره به خروج آمریکا از برجام خاطرنشان کرد: رابطه آژانس با ما براساس پادمان و ان. پی. تی است. ما طبق این دو توسط آژانس نظارت می‌شویم و بیشترین بازرسان آژانس هم به ایران رفت و آمد می‌کنند.

معاون رئیس جمهور گفت: چارچوب اصلی پادمان و ان. پی. تی است که ما رعایت می‌کنیم و خود آژانس هم می‌گوید نظارت برقرار است و تعداد بازرسان آژانس افزایش یافته که کم نشده است. اگر تشخیص دادیم که بازرسی مانعی ندارد آن را تایید می‌کنیم و اگر تایید نکردیم کسی نمی‌تواند به ما فشار بیاورد که بپذیرید.

انتهای پیام/۹۵۵

نظر شما
پربیننده ها