«همسفران خورشید»؛ خدمت‌رسانی هلال احمر به زائران رضوی

امدادگران جمعیت هلال احمر در طرح «همسفران خورشید»؛ ویژه امدادرسانی به زائران پیاده امام رضا (ع)، همه تمهیدات لازم را برای تسهیل آرامش زائران بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج در دستور کار قرار داده‌اند.
کد خبر: ۶۸۸۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۴ - 02September 2024

به گزارش گروه جامعه دفاع‌پرس، «همسفران خورشید» عنوان طرحی است که جمعیت هلال احمر از حدود ۲ دهه قبل همزمان با دهه پایانی صفر و مصادف با سالروز شهادت امام رضا (ع) برای خدمت رسانی به زائران رضوی اجرا می‌کند و امسال پیش‌بینی می‌شود میلیون‌ها زائر در این روز‌ها برای پابوسی و عرض ارادت به امام رئوف خود را در روز شهادت ایشان به پایتخت معنوی ایران برسانند.

«همسفران خورشید»؛ خدمت رسانی هلال احمر به زائران رضوی

در این طرح که در ۸ استان خراسان جنوبی، شمالی، تهران، البرز، قم، یزد، گلستان و سمنان از پنجم شهریور آغاز شده است و تا ۱۴ شهریور نیز ادامه خواهد داشت، زائران امام هشتم شیعیان پای پیاده عازم آن دیار می‌شوند و هلال احمر نیز تمهیداتی را برای تسهیل این سفر معنوی زائران اندیشیده است.

استقرار ۱۰۰ تیم امدادی برای ارائه خدمت به زائران رضوی

«یعقوب سلیمانی» دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه توجه ویژه و نگاهی ملی برای ارائه خدمات به زائران امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر شده است، گفت: نزدیک به ۱۵۰۰ نفر مستقیم درگیر طرح همسفران خورشید هستند و در طرح قدم به قدم، بیش از سه هزار نیروی جوان هلال‌احمر از سراسر کشور در چهار محور منتهی به حرم رضوی برای ارائه خدمت به افراد کم‌توان با بیش از ۷۰۰ ویلچر آماده هستند.

سلیمانی افزود: حدود ۱۰۰ تیم امدادی با ظرفیت ۴۰۰ نفر، در راه‌های منتهی به حرم مطهر مستقر شده‌اند همچنین ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی و کمک به نیرو‌های وزارت بهداشت و درمان از دیگر اقدامات هلال‌احمر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه همه تمهیدات برای تسهیل آرامش زائران بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) در دستور کار قرار گرفته است، افزود: با توجه به گرمای شدید سال جاری، با هماهنگی و هم‌افزایی شکل گرفته، قطعا شاهد افزایش کیفیت در ارائه خدمات خواهیم بود.

استقرار ۲۰۰ خودروی امدادی در مسیر زائران رضوی

بابک محمودی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به اجرای طرح همسفران خورشید گفت: حرکت کاروان‌های زائران پیاده در استان خراسان رضوی از همه شهرستان‌های استان از ۲۱ ماه صفر برابر با ۵ شهریور آغاز شده است و تا تاریخ ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ برابر با اول ربیع الاول به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: هلال احمر در نظر دارد در طول این مدت خدمات مختلفی از جمله ارائه خدمات امدادی در شرایط اضطراری حوادث جاده‌ای، حوادث ناشی از تغییرات جوی و حوادث محیط‌های اسکان شبانه به زائران ارائه دهد.

محمودی افزود: همچنین ارائه خدمات رهاسازی و نجات مصدومان زائر ناشی از تصادفات احتمالی و ارائه کمک‌های اولیه و همکاری در نقل و انتقال بیماران به مراکز درمانی با همکاری و مشارکت با سایر نهاد‌های مسئول و همچنین پوشش امداد هوایی مسیر‌های منتهی به حرم مطهر امام رضا (ع) مستقر در پایگاه پشتیبانی عملیات امدادونجات و استقرار در محور‌های اصلی و حادثه خیز از جمله برنامه‌های هلال احمر است.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به گستردگی این طرح گفت: در مجموع حدود ۲۰۰ خودروی امدادی، پشتیبان، آمبولانس ارتباطی، سواری، نجات و موتورلانس در مراکز و مسیر تردد زائران آماده خدمت رسانی به زائران رضوی هستند.

وی افزود: در طول اجرای طرح همسفران خورشید، در مجموع بیش از ۱۰۰ پست فعال خواهند بود، که با توجه به میزان تقاضا و تغییر شرایط تا ۱۵۴ پست نیز قابل افزایش است. این پست‌ها به صورت پایگاه ثابت و موقت امداد و نجات، قرارگاه امدادی و اکیپ سیار (تیم عملیاتی) در طول ۶ مسیر اصلی حرکت زائران پیاده امام علی بن موسی الرضا (ع) به ارائه خدمت خواهند پرداخت.

محمودی اضافه کرد: همچنین مسئولان محور‌ها متشکل از کارشناسان حوزه امداد ونجات و یک نفر نجاتگر به همراه یک دستگاه خودروی امدادی در طول طرح در ۶ محور فوق فعالیت خواهند داشت. قرارگاه امدادی نیز در محل اسکان (شب خواب) زائران پیاده مستقر خواهد شد که در این قرارگاه‌ها از ظرفیت خودرو‌های آمبولانس سایر استان‌ها و ظرفیت موجود استان استفاده می‌شود.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: اکیپ‌های سیار به صورت موردی و با توجه به درخواست و نیاز امدادی به محل اعزام خواهند شد و افزایش یا کاهش تعداد پست‌ها در ۲ عنوان قرارگاه (به صورت محدود) و اکیپ سیار (با گستره بیشتر) انجام می‌شود.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار