معرفی کتاب؛

تبیین «انتظار فرج حضرت مهدی (عج)» در کتاب «قیام و انقلاب مهدی (عج) از دیدگاه فلسفه تاریخ»

کتاب « قیام و انقلاب مهدی (عج) از دیدگاه فلسفه تاریخ و مقاله شهید» یکی از آثار شهید مطهری است که توسط انتشارات «صدرا» منتشر شده و به تبیین مفهوم «انتظار فرج» و دو نوع انتظار پرداخته شده است.
کد خبر: ۶۸۸۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰ - 06September 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، کتاب «قیام و انقلاب مهدی (عج) از دیدگاه فلسفه تاریخ و مقاله شهید» یکی از آثار استاد شهید مرتضی مطهری بوده که انتشارات «صدرا» آن را منتشر کرده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: 

«این کتاب حاوی دو بخش مجزا از یکدیگر است. بخش اول یعنی «قیام و انقلاب مهدی (عج) از دیدگاه فلسفه تاریخ» ابتدا به‌صورت مقاله‌ای کوتاه و مختصر در یک نشریه دینی در تهران منتشر شد و سپس با افزوده شدن مطالبی بر آن، به شکل کتاب درآمد.

در این بخش، مسئله مهدویت یا اندیشه پیروزی نهایی حق بر باطل در گستره تاریخ از دیدگاه قرآن در مقایسه با تئوری‌هایی که تاریخ را تحلیل مادی کرده‌اند، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

به بیان شهید مطهری آنچه در این بخش از کتاب آمده، فلسفه تاریخ نیست؛ بلکه بررسی یک ایده اسلامی از دیدگاه فلسفه تاریخ است و ضمن اشاره‌ای به فلسفه تاریخ از دیدگاه قرآن و معارف اسلامی است.

این بخش از کتاب، سه سرفصل دارد که عبارتند از: انتظار فرج، دو گونه انتظار و شخصیت و طبیعت جامعه.

در ابتدای کتاب اشاره‌ای کوتاه به پیروزی نهایی حق بر باطل شده و به ظهور حضرت مهدی (عج) و اینکه ادیان دیگر نیز به آن اشاره کرده‌اند نیز پرداخته شده است.

معرفی کتاب/ تبیین «انتظار فرج حضرت مهدی (عج)» در کتاب «قیام و انقلاب مهدی (عج) از دیدگاه فلسفه تاریخ»

در بخش اول که «انتظار فرج» است، شهید مطهری به توضیح مفهوم «انتظار» و «انتظار فرج» پرداخته است.

در بخش بعدی کتاب، دو نوع انتظار فرج توضیح داده شده است و شهید مطهری در این بخش می‌گوید: «انتظار فرج و آرزو و امید و دل بستن به آینده، دو گونه است: انتظاری که سازنده، نگه‌دارنده، تعهدآور، نیروآفرین و تحرک‌بخش است؛ به گونه‌ای که می‌تواند نوعی عبادت و حق‌پرستی شمرده شود و گونه دیگر، انتظاری است که گناه، ویرانگر، اسارت‌بخش، فلج‌کننده و نوعی اباحی‌گری است.

این دو نوع انتظار فرج معلول دو نوع برداشت از ظهور عظیم مهدی موعود (عج) است و این دو نوع برداشت، به نوبه خود از دو نوع بینش در مورد تحولات و انقلابات تاریخی ناشی می‌شود.»

بخش دوم کتاب با نام «شهید»، تفصیل‌یافته یک سخنرانی در شب عاشورای سال ۱۳۹۳ ه‍.ق در تهران است که در آن ارزش شهادت، قداست و علوّ مقام شهید از جنبه‌های گوناگون بررسی شده است.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار