ایروانی: استفاده از سلاح‌های شیمیایی را تحت هر شرایطی محکوم می‌کنیم

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت: به‌عنوان بزرگ‌ترین قربانی سلاح‌های شیمیایی، قویاً استفاده از این سلاح‌ها را توسط هر کس، در هر کجا و تحت هر شرایطی محکوم می‌کنیم.
کد خبر: ۶۸۸۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۴ - 05September 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد امشب (پنجشنبه) ۱۵ شهریور در نشست شورای امنیت با موضوع «وضعیت خاورمیانه: (سوریه – سلاح‌های شیمیایی)» طی سخنانی ضمن تبریک به اسلوونی به خاطر تصدی ریاست شورای امنیت در ماه جاری گفت؛ جمهوری عربی سوریه، به‌عنوان یکی از اعضای متعهد به کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی (CWC)، همچنان به تعهدات خود ذیل این کنوانسیون پایبند بوده و همکاری نزدیکی با سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) دارد.

ایروانی: استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط هر کس، در هر جا و تحت هر شرایطی را محکوم می‌کنیم

وی با بیان اینکه تلاش‌های دولت سوریه در اجرای تعهدات خود تحت این کنوانسیون را به رسمیت می‌شناسیم. اظهار داشت: از ارائه گزارش‌های ماهانه سوریه استقبال می‌کنیم که آخرین آن، گزارش شماره ۱۲۹، فعالیت‌های مربوطه در قلمرو جمهوری عربی سوریه طی سه ماه گذشته را پوشش می‌دهد.

نماینده ایران خاطرنشان کرد: سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) باید بتواند وظایف خود را به‌صورت بی‌طرفانه، حرفه‌ای و عینی انجام دهد تا حقایق را مشخص کرده و نتیجه‌گیری‌های مبتنی بر شواهد ارائه دهد. این امر به نفع کنوانسیون، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، حاکمیت قانون و حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است.

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حمایت کامل خود را از کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و تقویت آن اعلام کرده و خواستار اجرای کامل، مؤثر و بدون تبعیض کنوانسیون است.

وی ادامه داد: متأسفانه، آنچه در سال‌های اخیر در این شورا و در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مشاهده شده، سوءاستفاده سیستماتیک برخی از کشور‌های عضو از فرآیند‌های این نهاد‌ها برای پیشبرد اهداف سیاسی خود به هر قیمتی است. با استناد به مجموعه‌ای از ادعا‌های بی‌اساس، آنها از این نهاد‌ها علیه دولت سوریه استفاده می‌کنند و پیشرفت‌هایی را که این کشور در اجرای تعهدات خود به دست آورده است، نادیده می‌گیرند.

 ایروانی گفت: روندی که اقتدار کنوانسیون را تضعیف کرده و اعتبار OPCW را به خطر انداخته، باید متوقف شود.

وی همچنین عنوان کرد: ما از ادامه گفت‌وگوی سازنده بین سوریه و کنوانسیون OPCW برای رسیدگی به مسائل باقی‌مانده و به نتیجه رساندن این پرونده حمایت می‌کنیم. این رویکرد برای تضمین شفافیت، پاسخگویی و حل و فصل رضایت‌بخش تمامی مسائل معوقه حیاتی است. جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان عضوی فعال در OPCW، بر اهمیت اساسی تضمین کار مستقل، بی‌طرفانه و حرفه‌ای این سازمان تأکید می‌کند. این امر به‌ویژه در رابطه با مسائل مربوط به اجرای تعهدات توسط کشور‌های عضو، از جمله سوریه، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سفیر و نماینده دائم ایران همچنین خاطرنشان کرد: به‌عنوان بزرگ‌ترین قربانی سلاح‌های شیمیایی، جمهوری اسلامی ایران قویاً استفاده از سلاح‌های شیمیایی را توسط هر کس، در هر کجا و تحت هر شرایطی محکوم می‌کند.

 وی بیان کرد: هرگونه تلاش باید به کار گرفته شود تا از استفاده مجدد از این سلاح‌های وحشتناک جلوگیری شود.

ایروانی با اشاره به نگرانی عمیق ایران نسبت به تهدید گروه‌های تروریستی در دستیابی به سلاح‌های شیمیایی، افزود: ایران بر لزوم همکاری بین‌المللی قوی‌تر برای مقابله با این خطر برای صلح و امنیت جهانی تأکید می‌کند.

انتهای پیام/۹۵۵

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار