امام جمعه مشهد:

واقعه ۱۷ شهریور؛ یک نقطه عطف در سیر انقلاب اسلامی ایران بود

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: واقعه ۱۷ شهریور؛ یک نقطه عطف در جریان سیر انقلاب مقدس اسلامی و رسیدنش به نهایت پیروزی بود که وقتی صورت گرفت و جلادان شاه آن کشتار عجیب را به راه انداختند، در واقع هم شکست نظام شاهی نزدیک شد و هم انقلاب سرعت بیشتری به خود گرفت.
کد خبر: ۶۸۹۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۶ - 06September 2024

واقعه ۱۷ شهریور؛ یک نقطه عطف در سیر انقلاب اسلامی ایران بودبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» امام جمعه مشهد؛ پیش از ظهر امروز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه، که در حرم امام رضا علیه‌السلام برگزار شد، با اشاره به حضور میلیونی زائران در ایام پایانی ماه صفر در مشهد، اظهار داشت: از عزیزان تلاشگر و خادمان آستان قدس رضوی که در این روز‌ها با بسیج امکانات و برنامه‌ریزی، میزبانی شایسته‌ای از زائران علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام داشتند، تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به حضور موکب‌های خدمت از دیگر شهر‌ها نیز افزود: عزیزانی این افتخار را پیدا کردند که از شهرستان‌های دور و نزدیک در این راه موکب زدند و مهمانداری مهمانان امام رضا علیه‌السلام را عهده دار شدند؛ لذا این بالاترین سعادتی بود که هم زائر، و هم خادم امام رئوف باشند.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه مهمانداری امام رضا علیه‌السلام خصوصیتی دارد که در واقع یک نوع همکاری با خود حضرت محسوب می‌شود، به روایتی از «بزنتی» در مورد پذیرایی امام هشتم از مهمان خود اشاره و ابراز کرد: حضرت علی‌ابن موسی علیه‌السلام در مهمانداری از مهمانانشان حساسیتی داشتند که حتمأ خودشان از مهمان بایستی پذیرایی می‌کردند.

وی در بخش دیگری از خطبه‌های این هفته نماز جمعه مشهد با اشاره به سالروز واقعه ۱۷ شهریور، افزود: این روز؛ یک نقطه عطف در جریان سیر انقلاب مقدس اسلامی و رسیدنش به نهایت پیروزی بود که وقتی صورت گرفت و جلادان شاه آن کشتار عجیب را به راه انداختند، در واقع هم شکست نظام شاهی نزدیک شد و هم انقلاب سرعت بیشتری به خود گرفت.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در ادمه، کشتار مردم در ۱۷ شهریور را جنایتی کم‌نظیر توصیف کرد و گفت: معمولأ در چنین موقعیت‌هایی، جلادان شاه با اسلحه در مقابل مردم قرار می‌گرفتند و مردم با دست خالی و سینه خشک در مقابل آنان مقاومت می‌کردند، اما ۱۷ شهریور این طور نبود. در چنین روزی؛ تیمسار «غلامعلی اویسی» ملعون، که آن زمان فرماندار نظامی تهران بود، سوار هلیکوپتر شد و با مسلسل از بالا مردم را به رگبار می‌بست. عده زیادی که حتی ممکن بود در جریان این حرکت نبوده و رهگذر بودند نیز به شهادت رسیدند؛ تمام مسیر خیابان ۱۷ شهریور از میدان ژاله تا خیابان ۱۷ شهریور جنوبی را با کشتار مردم تخلیه کردند، مردم به کوچه‌های اطراف فرار کرده بودند که جلادان شاه سر هر کوچه کمین کرده و مردم را هدف گلوله قرار می‌دادند.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) آن زمان در فرانسه بودند و این روز را «جمعه سیاه» نامگذاری کردند در ادامه یادآور شد: جریان ۱۷ شهریور و حضور مردم ثابت می‌کند اساس این انقلاب؛ بینش اسلامی، ایمان به خدا و ایمان به انقلاب و امام خمینی (ره) بوده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص شکل گیری انقلاب اشاره و تصریح کرد: آیت‌الله خامنه‌ای در یکی از سخنرانی‌هایشان می‌فرمایند: «اصلی‌ترین تشکیل دهنده نظام، عبارت است از اسلام‌گرایی و تکیه بر مبانی مستحکم اسلامی و قرآنی، خیلی‌ها از این حقیقت بسیار مؤثر غفلت کردند، اما راز پیش‌روی انقلاب در این نکته بود».

وی تأکید کرد: این مسئله‌ای است که باید هم ملت، هم دولت، هم مجلس و هم قوه قضاییه این حقیقت را در نظر داشته باشند که محور این انقلاب، اسلام‌گرایی و ایمان مردم بوده که باید از آن حفاظت و حراست کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی مقابله با فساد و منکرات را یک وظیفه برای کارگزاران نظام توصیف کرد و ادامه داد: توسعه فساد در جامعه سبب کند شدن مسیر رشد جامعه و مخل در خدمت‌رسانی دولت‌ها به مردم است.

وی در پایان خطبه‌های این هفته نماز جمعه مشهد ضمن توجه دادن دولت نسبت به حمایت برخی افراد با تفکرات و گرایش‌های خاص از مجموعه ریاست‌جمهوری، گفت: خوشبختانه لایحه عفاف و حجاب به مصوبه تبدیل شد و شورای نگهبان نیز آن را تصویب کرد که امیدواریم با ابلاغ و اجرای این مصوبه، آثار مثبت آن را در جامعه شاهد باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار