بررسی فلسطین در دیدگاه و اندیشه امام موسی صدر

نخبگان ایرانی، لبنانی و فلسطینی ضمن بررسی قضیه فلسطین در دیدگاه و اندیشه امام موسی صدر، بر اهمیت الهام گرفتن از اندیشه ایشان در مقابله با چالش‌های کنونی تأکید کردند.
کد خبر: ۶۸۹۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۱ - 07September 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، نشستی با عنوان «فلسطین در اندیشه امام موسی صدر» با حضور شخصیت‌های لبنانی و فلسطینی، نمایندگانی از سوی فرقه‌های مختلف اسلامی و مسیحی لبنان، احزاب لبنانی و فلسطینی، تعداد زیادی از نخبگان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و فکری در هتل سنتی «قریه الساحه» برگزار کرد.

در این میزگرد، «سید صدرالدین صدر» فرزند ارشد سید موسی صدر و مدیر مرکز تحقیقات و پژوهشی امام موسی صدر، نماینده‌ای از سوی شیخ «سامی ابوالمنى» رهبر فرقه دروزی‌های لبنان، پدر سرکیس لیریان نماینده کاتولیک آرام اول کشیشیان رهبر ارامنه لبنان و نماینده سفیر ایران در لبنان حضور داشتند.

بررسی فلسطین در دیدگاه و اندیشه امام موسی صدر

«علی قصیر» مجری برنامه به معرفی سخنرانان پرداخت و طی سخنانی کوتاه، بیان کرد: سید موسی صدر از همان ابتدا، خطر ناشی از اشغال فلسطین که اشغال تعداد زیادی از سرزمین‌های عرب را به‌دنبال خواهد داشت، گوشزد کرد و همواره نگرانی شدید خود را از چشم طمع رژیم صهیونیستی به منابع کشور‌های عربی که در سایه سکوت جهانی محض مشاهده می‌شد را بیان می‌کرد.

پیام ادیان الهی عشق، محبت، دوستی، وحدت و همزیستی است

«عبدو ابوکسم» رئیس مرکز تبلیغات کاتولیک از حمایت سید موسی صدر از قشر مظلوم جامعه لبنان سخن گفت و وی را یکی از مجاهدان قضیه فلسطین دانست که همواره در سازمان‌های بین‌المللی از این ماجرا حمایت کرده است.

وی ابراز کرد: امام موسی صدر جنبش محرومان را با نگاهی خردمندانه هدایت و این جنبش را با پوشش دینی مزین کرد، زیرا همه ادیان الهی پیام عشق، محبت، وحدت و همزیستی را به دنبال داشته و سمبلی در راستای وحدت جامعه خواهند بود.

عبدو ابوکسم اظهار داشت: سید موسی صدر همواره از مظلومان حمایت کرده و با فرقه‌گرایی نفرت‌انگیز مبارزه تا بتوان اتحاد داخلی را در برابر حملات اسرائیل تقویت کند.

ابوکسم افزود: در سالگرد ربوده شدن سید موسی صدر، حملات ظالمانه‌ی صهیونیست‌ها به نوار غزه و کشتار‌های وحشیانه علیه مردم ساکن آن منطقه را به یاد می‌آوریم. ما امروز شاهد کشتار‌های دسته‌جمعی و تخریب کردن زیربنا‌ها و خانه‌های مردم نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی هستیم.

وی ادامه داد: این جنایت‌های وحشیانه در سایه سکوت مشکوک کشور‌های عربی و اسلامی رخ داده که در طول تاریخ بی‌نظیر بوده است و هدف این اعمال وحشیانه آواره کردن فلسطینی‌ها از سرزمین خود و محو هرگونه اثری از آنان است.

شیخ بکر الرفاعی، مفتی اهل‌سنت شهر بعلبک طی این مراسم در سخنان خود تأکید کرد که پروژه‌های رژیم صهیونیستی به بن‌بست رسیده و در حال فروپاشی است و تنها سخن بین ما و آن رژیم ظالم، شلیک گلوله است.

شیخ الرفاعی به جایگاه امام موسی صدر به‌عنوان یک رهبر آینده‌نگر اشاره کرد و گفت: او واقعیت را کاملاً درک و در راستای جلوگیری از خطرات احتمالی همواره هشدار می‌داد. اندیشه سید موسی صدر در مقابله با چالش‌های کنونی همچنان مؤثر بوده و در راستای تجدید و اصلاح در عرصه‌های دینی و سیاسی می‌توان آن اندیشه را به‌عنوان الگو در عملکرد کنونی مطرح کرد.

الرفاعی اذعان کرد: بینش سید موسی صدر فراتر از پژوهش و تحلیل بوده است، زیرا ایشان یکی از برجسته‌ترین رهبرانی به حساب می‌آید که ابعاد پروژه‌های طراحی شده علیه لبنان و منطقه را پیش‌بینی کرد.

شیخ الرفاعی بر اهمیت الهام گرفتن از اندیشه سید موسی صدر در مقابله با چالش‌های کنونی تأکید کرد.

 قدرت جبهبه مقاومت رو به رشد است

«احمد عبدالهادی» نماینده رسمی جنبش حماس در لبنان سخنران بعدی این نشست بود که عنوان کرد: قدرت مقاومت روبه‌رشد بوده و در راستای ایستادگی در مسیر حق و دست‌یافتن به پیروزی نهایی همچنان مستحکم و تا آخر جنگ استقامت خود را حفظ خواهد کرد.

وی افزود: سید موسی صدر با طرز تفکر عمیق و بینش دوراندیش خود از همان ابتدا از ابعاد انسانی و عقیدتی این قضیه مقدس آگاه بود.

عبدالهادی بیان کرد: سید موسی صدر همه ابعاد بلند و والای اسلام، عقیده، حق، عدالت، انقلاب مظلوم علیه ظالم و در نتیجه رسیدن به عزت و کرامت اسلامی را در قضیه فلسطین جستجو می‌کرد؛ لذا ایشان در راستای بدست‌آوردن جامعه‌ای بر اساس بینش‌های اسلامی در همه عرصه‌ها همواره تلاش داشته و آزادی فلسطین را در اولویت‌های خود قرار داده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون جنبش‌های مقاومت درگیر یکی از سرنوشت‌سازترین جنگ‌های خود در طول تاریخ بحران با رژیم صهیونیستی بوده و با عنوان «طوفان‌الاقصی» در جریان است. این جنگ واقعیت موجود را ریشه‌کن و به پیروزی کامل فلسطینی‌ها منجر و در نتیجه چهره منطقه و کل جهان را تغییر خواهد داد.

نماینده رسمی جنبش حماس در لبنان گفت: عملیات طوفان‌الاقصی بیانگر کاربرد عملی اندیشه امام موسی صدر در مورد فلسطین است.

«حسن قبلان» عضو دفتر سیاسی سازمان امل اظهار داشت: قضیه فلسطین هم‌اکنون پیشرو بوده و پروژه‌ی صهیونیزم رو به کاهش است. سید موسی صدر چشم‌انداز جامعی را ایجاد کرد که همه ابعاد این قضیه در برگرفته و از آن دفاع می‌کرد.

«سید کمیل باقرزاده» رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان در این مراسم، اظهار داشت: سید موسی صدر از آگاهی بسیار بالایی برخوردار است، زیرا روش فکری وی یکی از کاربردترین روش‌های فکری بوده که به مسئله فلسطین و بیت‌المقدس اولویت بخشیده و آن را محور اصلی هرگونه فعالیتی قرار داده است.

باقرزاده افزود: اندیشه سید موسی صدر به دنبال تلفیق بین ارزش‌های انسانی و ارزش‌های تمدنی بوده که در راستای ایجاد راه حل مشکلات و چالش‌های کنونی لازم است بیشتر به این اندیشه عنایت و از قابلیت‌های بیش از حد آن بهره‌مند شد.

رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان عنوان کرد: روش فکری سید موسی صدر با روش فکری مقام معظم رهبری مطابقت زیادی داشته است.

در پایان، شرکت‌کنندگان در مورد دیدگاه آینده‌نگر سید موسی صدر و آنچه را که امروز در لبنان و منطقه شاهد هستیم و وی قبلاً پیش‌بینی کرده بود را مورد تمجید قرار دادند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها