حدادعادل: مرادی کرمانی وضعیت جامعه را در قالب داستان توصیف می‌کند

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: آثار مرادی کرمانی سرشار از استعاره، کنایه و ضرب‌المثل هستند و فرهنگ کشور ما را آموزش می‌دهند. درون‌مایه کارهای مرادی کرمانی ابعاد مختلفی دارند. او با واژگانش زندگی کرده و تجربه زیسته خود اوست.
کد خبر: ۶۸۹۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱ - 09September 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، آیین نکوداشت هشتادمین زادروز «هوشنگ مرادی کرمانی» عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی با حضور «غلامعلی حداد عادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی صبح امروز (دوشنبه) در کتابخانه مرکزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.

حدادعادل: مرادی کرمانی وضعیت جامعه را در قالب داستان توصیف می‌کند

«غلامعلی حداد عادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار داشت: برگزاری این نوع جلسات، علاوه بر تقدیر از یک شخصیت، می‌تواند فرصتی برای آشنایی بیشتر با ذهن، فکر و تأثیر ذهن او بر خوانندگان باشد.

وی افزود: سال گذشته برای برادر شهیدم (که ۴۱ سال از شهادت او می‌گذرد) کتابی نوشتم (در فاصله دو بوسه؛ داستان زندگی شهید مجید حداد عادل) و به یادداشت‌های روزانه او در سال‌های ۵۸ و ۵۹ مراجعه کردم. وی در آنها نوشته بود که با چه کسانی دیدار کرده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: برادر من آن زمان مدیر تولید رادیو بود و فهمیدم او پیش از من با هوشنگ مرادی کرمانی آشنا شده است.

حداد عادل در مورد مرادی کرمانی اظهار داشت: نکته مهم در مورد مرادی کرمانی این است که او یک نویسنده شناخته شده و پذیرفته شده با معروفیت و مشهوریت بسیار در ایران است، بیشتر آثار مرادی کرمانی به‌صورت فیلم درآمده است و قابلیت سینمایی شدن دارند و چنین اتفاقی برای کمتر نویسندگانی افتاده است.

وی افزود: بسیاری از قصه‌های مرادی کرمانی به زبان‌های دنیا از جمله انگلیسی و فرانسوی ترجمه شده‌اند و می‌توان گفت که او شناخته‌شده‌ترین داستان‌نویس معاصر ایران در خارج از ایران است. زبان قلم هوشنگ مرادی کرمانی درست و سالم است؛ زبانی که ممکن است گفتاری و عامیانه باشد، اما از نظر دستوری غلط نیست و از نظر نگارشی، قابلیت تعلیمی شدن دارد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به زبان قلم مرادی کرمانی ادامه داد: زبان مرادی کرمانی ساده است و جملات در کتاب او، حتی‌الامکان کوتاه هستند و وسعت واژگانی که در آثار او به چشم می‌خورند، ناشی از بیان او از زندگی هستند.

وی افزود: در نوشته‌های مرادی کرمانی شما نمودهایی از جزئیات زبانیِ مردم روستانشین از سیرچ کرمان (زادگاه هوشنگ مرادی کرمانی) تا شهر تهران و جهان می‌بیند و این نشان می‌دهد که عرصه نگاه او وسیع بوده که به واژگانش وسعت بخشیده است.

حداد عادل بیان کرد: آثار مرادی کرمانی سرشار از استعاره، کنایه و ضرب‌المثل هستند و فرهنگ کشور ما را آموزش می‌دهند. درون‌مایه کارهای مرادی کرمانی ابعاد مختلفی دارند. او با واژگانش زندگی کرده و تجربه زیسته خود اوست.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: در آثار مرادی کرمانی یک حس انسانی سرشار دیده می‌شود. داستان‌هایی که او می‌نویسد، جریان عادی زندگی هستند و خواننده را در انتظار اتفاق عجیبی که به ذهن هیچ‌کس نمی‌رسد، قرار نمی‌دهد. داستان، بیان زندگی عادی است که فراز و فرودهایی دارد که با قلم مرادی کرمانی پُرکشش می‌شود.

حداد عادل اظهار داشت: نوعی جامعه‌شناسی در قالب داستان‌های مرادی کرمانی وجود دارد و جامعه در قالب داستان نمودار شده و یک حس همدردی و انسانی در آن موج می‌زند. خصوصیت داستانی او، بومی بودن و ایرانی بودن است که معرّف جامعه ایرانی است.

وی افزود: کتاب‌های مرادی کرمانی در برانگیخته شدن شوق مطالعه در نوجوانان دوران ما بسیار مؤثر بوده‌اند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار