معاون اول رئیس‌جمهور: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود

عارف گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود و با کاریزمایی که امام (ره) داشتند، می‌توانیم ادعا کنیم که همه جمعیت کشور یا اکثر آن پشت ایشان قرار گرفتند و آرمان‌ها و ارزش‌هایی مطرح شد.
کد خبر: ۶۸۹۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۷ - 09September 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، «محمدرضا عارف» معاون اول رئیس‌جمهور در آیین تکریم و معارفه وزرای پیشین و جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای انقلاب و شهدای دولت، اظهار داشت: این مراسم ارزشمند در آستانه روز سینما برگزار می‌شود که جای خوشحالی دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور

عارف با بیان اینکه مزیت وزارت ارشاد، ارباب‌رجوع نخبه این بخش است، افزود: هنرمندان و اهل قلم و فرهنگ، الگویی برای جامعه و جوانان ما هستند.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود و با کاریزمایی که امام (ره) داشتند، می‌توانیم ادعا کنیم همه جمعیت کشور یا اکثر آن پشت ایشان قرار گرفتند و آرمان‌ها و ارزش‌هایی مطرح شد.

وی با بیان اینکه اسلحه ما در سال ۱۳۵۷ فرهنگ بود، ادامه داد: شاخص‌های کمّی که در برنامه هفتم دیده شد، یک ضرورت انکارناپذیر هستند و مطابق برنامه هفتم باید به رشد هشت درصدی برسیم و در اینجا، بهره‌وری به معنای فرهنگ است.

عارف اظهار داشت: باور ما بر این است که دسترسی به شاخص‌های کمّی در برنامه هفتم، یک ضرورت انکارناپذیر است، اما با رشد ۸ درصدی اقتصاد چقدر فاصله داریم؟ ۲.۸ درصد از منابع برنامه هفتم به بهره‌وری اختصاص داده شده که یعنی فرهنگ؛ یعنی شماها؛ برای برنامه هفتم چند محور را که وزیر ارشاد و همکارانش در حال تدوین آیین‌نامه‌های آن هستند، تیتروار می‌خوانم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به محور‌های مرتبط با برنامه هفتم که راهبرد‌های اجرایی دولت چهاردهم برای چهار سال آینده است، «تلاش برای تحکیم سبک زندگی، تقویت همبستگی و اعتماد نفس ملی، کمک به حفظ وفاق ملی، حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی برای مقابله با تهاجم فرهنگی، ارتقاء سطح معیشت اصحاب هنر، فرهنگ و رسانه، حمایت و افزایش تولید پویانمایی با بهره‌گیری از بنیاد پویانمایی، ترویج اخلاق و فرهنگ غنی اسلامی متناسب با تمام اقشار جامعه، دنبال کردن تمرکزگرایی، و توجه به فرهنگ کتابخوانی» را از جمله این محورها برشمرد.

عارف تأکید کرد: شاخص‌های فرهنگ عمومی را هم باید با دقت دنبال و آن را علنی کنیم و محرمانه نگه‌داشتن آن کاری را از پیش نمی‌برد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ما باید کار‌ها را نقد کنیم نه اشخاص را، ادامه داد: ما باید کار مسئولان را نقد کنیم، نه اشخاص را و این جزء اخلاق اسلامی است. ما در حوزه جهاد تبیین کوتاهی کرده‌ایم؛ با آنکه شعار در آن مورد زیاد است.

وی افزود: حمایت از عرصه‌های هنری، بهبود فضای کسب و کار‌های فرهنگی و هنری با توجه ویژه به تولیدات فضای مجازی با حمایت از مالکیت فکری و معنوی افزایش تعامل با بخش خصوصی، و توجه به آمایش سرزمین از جمله راهبرد‌های اجرایی دیگر دولت چهاردهم برای چهار سال آینده هستند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه همه اجزاء کشور حق توسعه دارند، عنوان کرد: کشور، مجموعه همه استان‌ها، شهر‌ها و روستا‌های سراسر کشور است که مردم ما دارند در آن زندگی می‌کنند و حق رشد و توسعه دارند.

وی با اشاره به جوان‌گرایی بیان کرد: جوان‌گرایی یک شعار نیست و این موضوع، با جوان‌سوزی متفاوت است. ابتدا باید آنها را کارآمد و آماده پذیرش مسئولیت کنیم و برای این کار باید کمی خطرپذیر باشیم و آنها را باید در جا‌هایی که خسته نمی‌شوند، به کار بگیریم.

عارف ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، بانوان هستند و در همه برنامه‌های توسعه از این ۵۰ درصد استفاده نکردیم. باید بانوان را اولویت ببخشیم؛ با آنکه شعار ما شایسته‌سالاری است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ما از بازگشت کسانی که از کشور مهاجرت کرده‌اند، استقبال می‌کنیم، افزود: این افراد سرمایه‌های ما هستند و نباید آنها را فراموش کنیم.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها باید با به چالش کشاندن خدمات مسئولان، به آنها در بهبود خدمت‌رسانی‌شان کمک کنند، گفت: ما رسانه‌های تأثیرگذار و جدی می‌خواهیم. آنها باید چالشی رفتار کنند که این با به انزوا کشیدن مسئولان متفاوت است.

عارف خاطرنشان کرد: از اصحاب رسانه می‌خواهیم که به خدمتگزاران خود در خدمت کردنشان کمک کنند و در راستای رسالت رسانه‌ای گام بردارند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حمایت از اینها و حل مشکلاتشان که به پیشرفت کشور کمک می‌کنند، گام‌های جدی بردارد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار