سرکوب فعالان محیط زیست در غرب

کشور‌های غربی به جای اتخاذ تدابیر فوری برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و توقف فروپاشی زیست‌محیطی، بر سرکوب شهروندانی تمرکز کرده‌اند که از طریق شرکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز و نافرمانی مدنی نسبت به روند خطرناک تغییرات آب و هوایی هشدار می‌دهند.
کد خبر: ۶۸۹۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱ - 10September 2024

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، مطالعات یک نهاد مستقل حقوقی نشان می‌دهد کشور‌های ثروتمند با استفاده از تدابیر سخت‌گیرانه اعتراضات مسالمت‌آمیز فعالان محیط زیست را سرکوب می‌کنند، در حالی که هم‌زمان مشغول موعظه کشور‌های دیگر درباره اهمیت آزادی بیان و تسامح با معترضان هستند و از به کارگیری تاکتیک‌های مشابه در این کشور‌ها به شدت انتقاد می‌‎کنند.

گزارش یک نهاد مستقل از سرکوب شدید فعالان محیط زیست در کشور‌های غربی

گزارش جدید نهاد مستقل حقوق بین‌الملل در حوزه آب و هوا (CRI) به افشای سرکوب فزاینده فعالان محیط زیست در استرالیا، آلمان، فرانسه، هلند، سوئد، بریتانیا و ایالات متحده پرداخته است. این کشور‌ها جزو ثروت‌مندترین کشور‌های موسوم به شمال هستند که بیشتر حجم گاز‌های گلخانه‌ای را تولید می‌کنند و به همین خاطر بالاترین تهدید برای محیط زیست محسوب می‌شوند.

بر اساس این گزارش، تاکتیک‌های سرکوب در این کشور‌ها عبارت است از صدور احکام سنگین و طولانی مدت زندان، بازداشت پیشگیرانه و آزار و اذیت امنیتی که همگی ناقض مسئولیت قانونی دولت‌های به اصطلاح دمکراتیک برای حمایت از حقوق اساسی انسان‌ها و آزادی بیان و تجمع است.

برد آدامز مدیر این نهاد حقوقی مستقل می‌گوید: «دولت‌های ثروتمند اغلب دیدگاهی قوی و اصولی درباره حق اعتراض مسالمت‌آمیز در کشور‌های دیگر دارند، اما وقتی از نوع خاصی از اعتراض در داخل کشور خودشان خوش‌شان نمی‌آید، قوانین محدودکننده آزادی بیان را تصویب می‌کنند و پلیس را برای سرکوب معترضان ارسال می‌کنند.» 

ظرف سال‌های اخیر در سرتاسر اروپا، ایالات متحده و بریتانیا، مقام‌های ارشد با دستگیری‌های گسترده و وضع قوانین سختگیرانه به اعتراضات مسالمت‌آمیز فعالان محیط زیست پاسخ داده اند. در این مدت سیاستمداران و رسانه‌های غربی معترضان را با برچسب‌های توهین‌آمیزی، چون هولیگان، خرابکار و اکوتروریست مورد هجمه قرار داده‌اند. در همین حال فعالان ارشد حقوق بشر و حامیان محیط زیست نگرانی خود را در قبال این سرکوب آزاردهنده ابراز کرده و از دولت‌ها خواسته‌اند از حق اعتراض مسالمت‌آمیز حافظت کنند.

مری لاولور گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مدافعان حقوق بشر به گاردین گفت: «فعالان محیط زیست در حال تلاش برای نجات سیاره زمین و نجات بشریت هستند. این افراد شایسته محافظت هستند، اما توسط دولت‌ها و شرکت‌ها به عنوان تهدیدی تلقی می‌شوند که باید خنثی شود. در نهایت همه چیز به قدرت و منافع اقتصادی باز می‌گردد.»

در سال ۲۰۲۴ تشدید بحران آب و هوایی منجر به رکوردشکنی دما در سراسر جهان، کمبود مواد غذایی، افزایش شدید تورم، مهاجرت گسترده مردم، مشکلات پیچیده اقتصادی و همچنین آتش‌سوزی‌ها و سیل‌های مرگبار شده است.

بر اساس این گزارش کشور‌های ثروتمند غربی به جای اتخاذ تدابیر فوری برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و توقف فروپاشی زیست‌محیطی، بر سرکوب شهروندانی تمرکز کرده‌اند که از طریق شرکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز و نافرمانی مدنی نسبت به این روند خطرناک هشدار می‌دهند.

این گزارش نمونه‌های مختلفی از رفتار ریاکارنه کشور‌های توسعه‌یافته در برخورد با حق اعتراض را که هم‌زمان با سرکوب داخلی از اعتراضات در کشور‌های دیگر تمجید می‌کنند، برجسته و مستندسازی کرده است. این گزارش به اتخاذ چهار تاکتیک برای سرکوب فعالان محیط زیست در کشور‌های غربی اشاره کرده است:

۱- صدور احکام سنگین زندان برای اعتراضات مسالمت‌آمیز مخصوصا در کشور‌های بریتانیا، آلمان و ایالات متحده.

۲- دستگیری و بازداشت پیشگیرانه کسانی که مظنون به برنامه‌ریزی برای تظاهرات مسالمت‌آمیز هستند.

۳- تصویب قوانینی که برگزاری هرگونه تظاهرات مسالمت‌آمیز در زمینه محیط زیست را غیرقانونی کند.

۴- جلوگیری از حق دادرسی عادلانه در پرونده‌های قضایی و ممانعت از حضور هیات منصفه.

CRI در گزارش خود خواستار توقف رفتار استبدادی دولت‌های غربی شده و آنها را به دفاع از حقوق اساسی مردم بویژه مدافعان محیط زیست که برای انجام وظیفه انسانی خودشان را به خطر می‌اندازند، فراخوانده است. این نهاد مستقل می‌گوید دولت‌ها به جای زندانی کردن معترضان تغییرات آب و هوایی و تضعیف آزادی‌های مدنی، باید به درخواست آنها برای انجام اقدامات فوری در زمینه حفاظت از محیط زیست توجه کنند.

انتهای پیام/ 944

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار