پزشکیان: نیازمند اجرای توافقات امنیتی بین ایران و عراق هستیم/ السودانی: تهدیدی از عراق متوجه ایران نخواهد بود

مسعود پزشکیان در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر عراق با اشاره به استفاده از فرصت‌های همکاری بین دو کشور، گفت: در این زمینه نیازمند اجرای توافقات امنیتی بین دو کشور هستیم تا با تروریست‌ها و دشمنان مقابله کنیم.
کد خبر: ۶۹۰۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۶ - 11September 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز (چهارشنبه) در رأس هیئتی بلندپایه به عراق سفر کرده است، در نشست خبری مشترک با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر این کشور، اظهار داشت: توافق‌نامه‌ها بین دو طرف باید به‌طور کامل اجرا شوند تا بتوانیم بر تروریست‌ها غلبه و امنیت را مستقر کنیم؛ برای تحقیق این هدف نیاز به فعال‌سازی توافق‌نامه‌های بین طرفین داریم و این تعهدات باید به طور کامل اجرا شود.وی اظهار کرد: توافق‌نامه‌هایی که تاکنون به امضای دو طرف ایران و عراق رسیده، دارای دستاوردهای ارزشمندی بوده است.رئیس‌جمهور ادامه داد: ما در ایران این آمادگی را داریم که از منظر فکری و اعتقادی توافق‌نامه‌ها را گسترش دهیم.

پزشکیان: نیازمند اجرای توافقات امنیتی بین ایران و عراق هستیم

پزشکیان با تأکید بر اینکه ما خواهان عراقی مستقل، توانمند و امن هستیم که صفا و صمیمیت در آن موج بزند، گفت: طبیعتاً عراق امن و پیشرفته است که می‌تواند باعث رابطه صمیمی بین دو کشور شود، ما با یکدیگر می‌توانیم به این نقطه برسیم.

وی تصریح کرد: این سفر فرصت بسیار بزرگی برای ماست که بتوانیم همکاری‌های دوجانبه را گسترش دهیم و افق‌های آینده همکاری را با یکدیگر ترسیم کنیم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ان‌شاءالله در دیدار بعد بتوانیم نتیجه این تفاهمات را در عمل ببینیم، امروز روز خوبی برای من بود.

پزشکیان افزود: معتقدم که کشورهای اسلامی با یکدیگر برادر هستند؛ پیام خداوند خطاب به ما این است که همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید، تفرقه باعث می‌شود که ما آتش دوزخ را بچشیم.

وی با تأکید بر اینکه به توافقاتی که امضا کرده‌ایم، متعهد هستیم، گفت: پس از بازگشت به تهران، به‌صورت جدی پیگیر اجرای این توافقات خواهیم بود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر کوچک‌ترین خللی در اجرای توافق‌نامه‌ها بین ایران و عراق به وجود آید، به‌صورت مستقیم با برادرم آقای سودانی تماس خواهم گرفت.

پزشکیان با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در حال کشتار دسته‌جمعی مردم فلسطین است و کشورهایی که حامی او هستند، وحشیانه‌ترین اقدامات انسانی را انجام می‌دهند و خودشان را پشت نقاب حقوق بشر پنهان کرده‌اند، گفت: اقدامات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، چهره واقعی کشورهای اروپایی و آمریکا را برملا ساخت و ادعاهای دروغین آنان را در مورد حقوق بشر آشکار کرد.

وی اضافه کرد: رژیم صهیونیستی اقدام به شهادت زنان، کودکان، جوانان و کهنسالان و مدارس، و بیمارستان‌ها را بمباران می‌کند و تمامی این اقدامات را به‌وسیله مهمات و سلاح‌های اروپایی و آمریکایی انجام می‌دهد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر یک فلسطینی از خودش دفاع کند، او را متهم به تروریست می‌کنند، این یک ادبیات جدید است.

پزشکیان تأکید کرد: مسلمانان با وحدت میان یکدیگر به پیروزی خواهند رسید و ما برای رسیدن به پیروزی باید با یکدیگر وحدت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه موقعیت ژئوپلیتیک ایران و عراق، دو کشور را به نقطه اتصال میان آسیا و اروپا بدل کرده‌ است، گفت: دو کشور در مورد تشکیل کمیته‌ کارشناسی توافق کردند. این کمیته برنامه‌های راهبردی و بلندمدت را باهدف همکاری‌های بیشتر میان ایران و عراق ارائه خواهد کرد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: نیازمند اجرای توافق‌نامه‌‎های امنیتی بین دو کشور هستیم. مبارزه با تروریست‌های منطقه همچون داعش و مقوله قاچاق باید مورد اهتمام جدی قرار گیرد.

پزشکیان ابراز امیدواری کرد که با توجه به تحولات منطقه، چهره واقعی رژیم صهیونیستی و دولت‌های حامی این رژیم، نمایان شود.رئیس‌جمهور همچنین خاطرنشان کرد: ما با وحدت و یکپارچگی می‌توانیم در مسیر مقابله با رژیم صهیونیستی گام برداریم.

وی افزود: این موضوع مورد توافق و گفت‌وگو قرار گرفت و دو طرف درباره تشکیل کمیته‌ای از کارشناسان در این زمینه تأکید کردند تا این کمیته برنامه‌های راهبردی وبلندمدت خود را ارائه کند.

پزشکیان با اشاره به استفاده از فرصت‌های همکاری بین دو کشور، گفت: در این زمینه نیازمند اجرای توافقات امنیتی بین دو کشور هستیم تا با تروریست‌ها و دشمنان مقابله کنیم، همان کسانی که ثبات و امنیت منطقه را به مخاطره انداختند.

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق نیز در این کنفرانس خبری  به روابط تاریخی و قوی و ریشه‌دار بین دو کشور اشاره و تصریح کرد: عراق هرگز به هیچ طرفی اجازه نخواهد داد از خاک این کشور جمهوری اسلامی ایران را تهدید کند.

السودانی گفت: جمهوری اسلامی با حادثه دردناک از دست دادن رئیس جمهور شهید ابراهیم رئیسی و یارانش، پیچ و نقطه‌عطف بزرگی را پشت‌سر گذاشت و ما بار دیگر دست رئیس جمهور پزشکیان را در حالی که عهده‌دار منصب و انجام وظایف خویش است می‌فشاریم.

وی ابراز کرد: در این دیدار ما پرونده مشترک اقتصادی را که دروازه مهمی برای دستیابی به آرمان‌های مردم دو کشور همسایه به‌شمار می‌آید، مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

السودانی افزود: ما در خصوص مشارکت راهبردی گسترده و چندجانبه و دوجانبه با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردیم و در گفتگو‌های خود بر تقویت خطوط حمل‌ونقل و اتصال لجستیکی بین دو کشور از جمله خط آهن بصره ـ شلمچه که گام‌های مهمی را در این زمینه طی کرده‌ایم، بحث و تبادل نظر کردیم.

نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: ما درباره پروژه‌های زیادی از جمله «جاده توسعه» و راه زمینی صحبت کردیم و همچنین روی پروژه مناطق صنعتی مرزی در استان‌های واسط، میسان و بصره تمرکز و در خصوص کار و فعالیت شرکت‌های ایرانی با یکدیگر رایزنی کردیم.

 السودانی تأکید کرد: موضع عراق به‌عنوان یک دولت برای گسترش مشارکت اقتصادی روشن است و ما با یکدیگر ۱۴ تفاهم‌نامه در زمینه‌های مختلف امضا کردیم.

نخست وزیر عراق گفت: ما از جمهوری اسلامی ایران برای تهیه گاز و تسهیل خرید آن از ترکمنستان تشکر می‌کنیم. ما با یکدیگر در خصوص اهمیت ثبات در منطقه که با نسل‌کشی مداوم رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه روبه‌رو است، صحبت کردیم.

السودانی تصریح کرد: ما در این دیدار بر جلوگیری از گسترش درگیری‌ها و نقض حاکمیت کشور‌ها و همچنین بر موضع قانونی خود مبنی بر اینکه به هیچ طرفی اجازه تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران را از خاک خود نخواهیم داد.

وی اضافه کرد: موضع عراق به‌عنوان یک دولت حامی گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران با کشور‌های منطقه و گسترش شراکت‌ها، بر سطح ثبات منطقه تأثیر مثبت خواهد داشت.

نخست وزیر عراق در ادامه گفت: ما از موضع حمایتگرانه جمهوری اسلامی ایران از عراق در تجهیز نیروگاه‌های برق این کشور به گاز با وجود مشکلات در پرداخت بدهی‌ها، به‌خاطر تحریم‌های ظالمانه تقدیر می‌کنیم.

السودانی تأکید کرد: این دیدار بسیار مهم است چرا که در سایه وجود اراده و تمایل خالصانه مقامات دو کشور به سمت و سوی همکاری و همگرایی بیشتر، یک نیروی محرکه برای مسیر رو به رشد روابط دوجانبه به‌شمار می‌آید.

نخست وزیر عراق همچنین در پایان با اشاره به موضوع قاچاق تأکید کرد: ارتباط بین دستگاه‌های امنیتی دو کشور برای کنترل مرز‌ها و جلوگیری از قاچاق که به امنیت داخلی دو کشور آسیب می‌زند، ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار