پژوهشگر حوزه مهدویت:

محبت قلبی، کلید همراهی با امام زمان(عج) است

یک پژوهشگر حوزه مهدویت به تبیین فرهنگ انتظار پرداخت و گفت: میزان و کیفیت محبت به امام زمان (عج) در جلب توجه حضرت ولی عصر (عج) به مؤمن اثرگذار است.
کد خبر: ۶۹۰۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰ - 14September 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اردبیل، حجت‌الاسلام و المسلمین «زهیر دهقانی» پژوهشگر پژوهشکده مهدویت و موعودگرایی و استاد دانشگاه تهران در جشن سالروز آغاز امامت حضرت مهدی (عج) که با حضور جمعی از اساتید، طلاب و روحانیون اردبیل در حوزه علمیه ملا ابراهیم اردبیل برگزار شد به تبیین شرایط ظهور و ویژگی‌های منتظران پرداخت و گفت: محبت به اهل بیت (ع) زمینه‌ساز توجه حضرت بقیه‌الله به مومنین می‌شود.
وی به تبیین محبت برای اهل بیت (ع)، سیر و مراحل آن پرداخت و گفت: میزان و کیفیت محبت قلبی به امام زمان (عج) در مورد جلب توجه حضرت به مومن اثرگزار است.
این پژوهشگر حوزه مهدویت در ادامه سخنان خود به کتاب غیبت نعمانی اثرمحمد بن ابراهیم نعمانی اشاره کرد و گفت: درک نور محبت و توجه خاص امام زمان (عج) برای مومنین افتخار است که توام با ازدیاد محبت برای اهل بیت (ع) می‌شود.
وی تصریح کرد: همراه امام زمان (عج) بودن در گرو میزان و کیفیت محبت مومن به حضرت است.
دهقانی به آموزه‌های اسلام و تعالیم اهل بیت (ع) در این‌خصوص اشاره کرد و گفت: اسم ما با محبت اهل بیت (ع) گره خورده بنابراین باید تلاش کنیم تا با عمل به ان تعالیم و آموزه‌ها اسلام، خودمان را تا حد قابل قبولی به اعمال و رفتار ائمه معصومین (ع) شبیه کنیم تا مورد عنایت و توجه حضرت امام زمان (عج) واقع شویم.
وی رفع موانع محبت را یکی از عوامل مهم و سازنده توجه حضرت به مومنین عنوان کرد و گفت: برای کسب محبت و جلب توجه امام زمان (عج) باید موانع کسب محبت را شناسایی و با رفع ان به مراتب بالاتر برسیم.
این مبلغ اسلامی در ادامه سخنان خود به بیان روایاتی از تشرف یافتگان به محضر امام زمان (عج) از جمله علی بن مهزیار پرداخت و گفت: عاشق و دلباخته واقعی امام زمان (عج) با جایگزین‌ها مُجاب نمی‌شود بله درصدد رفع موانع کسب معرفت برای رسیدن به مقصود است.
وی به تبیین آسیب‌های موجود در راه کسب معرفت و محبت به امام زمان (عج) پرداخت و گفت: سُستی، بی‌حالی، کسالت و تنبلی از جمله آسیب‌های پیش‌روی مومن برای رسیدن به محبت برای امام زمان_ (عج) است بنابراین مومن برای فتح قله لازم است با شعله‌ور کردن حرارت درون، تلاش خود برای کسب معرفت و محبت نهایی روزافزون کند.
دهقانی با بیان اینکه کسب محبت به اهل بیت (ع) و جلب توجه امام زمان (ع) نیازمند برنامه‌ریزی دقیق توام با حضور قلبی است گفت: مؤمنانی که به دنبال جلب توجه حضرت بقیه‌الله هستند باید به‌طور ثابت لحظاتی از زندگی خود را به صورت شبانه روزی به امام زمان (عج) اختصاص دهند و در این راه مانوس شدن با دعای عهد و زیارت آل یاسین توصیه بزرگان دین است.
وی از مراقبت به عنوان دومین عامل مهم کسب محبت به ائمه معصومین (ع) نام برد و گفت: مواسات نیز در این راه توصیه مؤکد است.
این استاد حوزه و دانشگاه به روایتی از امام حسن عسگری (ع) در خصوص کسب محبت به اهل بیت (ع) پرداخت و گفت: طبق مفاهیم این روایت توجه به دوستداران اهل بیت (ع) مفید و سازنده است.
وی با بیان اینکه شیعه امام زمان (ع) در واقع سرباز حضرت است گفت: طبق توصیه آیت‌الله بهجت توفیق درک انوار نورانی حضرت بقیه‌الله (عج) در گرو اصلاح وجود است چناچه اگر مومن خود را اصلاح کند و در مسیر اسلام حرکت کند راه درک انوار نورانی حضرت بقیه‌الله نیز هموارتر خواهد شد.


انتهای خبر/ ج

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار