معنی کنیه «ابوالقاسم» چیست؟+ فیلم

بخشی از سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین «مسعود عالی» استاد حوزه و دانشگاه در مورد معنای «ابوالقاسم» که یکی از کنیه‌های پیامبر (ص) است، در آستانه هفته وحدت و ولادت باسعادت پیامبر اکرم (ص) منتشر شد.
کد خبر: ۶۹۰۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱ - 15September 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، از آنجا که در آستانه ایام ولادت باسعادت پیامبر اعظم (ص) و هفته وحدت هستیم، بخشی از سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین «مسعود عالی» استاد حوزه و دانشگاه در مورد معنای «ابوالقاسم» که یکی از کنیه‌های پیامبر (ص) است، منتشر شد.

معنی کنیه «ابوالقاسم» چیست؟+ فیلم

«کنیه «ابوالقاسم» معانی متعدد دارد. یک معنای آن این است؛ در روایات هست که پیغمبر (ص) زمانی که در معراج بود، با خداوند متعال تکلم کرد. وقتی گفت‌وگوی پروردگار عالَم با پیامبر (ص) تمام شد، خداوند متعال فرمود: یا اباالقاسم! (اولین کسی که خطاب «ابوالقاسم» به پیغمبر (ص) کرد) برو در حالی که هم خودت هدایت شده هستی و هم دیگران را هدایت می‌کنی.

زمانی که پیامبر (ص) از آن مقام تنزل پیدا کردند، به جبرئیل (ع) برخورد کردند و جبرئیل (ع) از اینکه چه گذشت، از ایشان پرسید و پیامبر خدا (ص) فرمودند: خداوند مرا «ابوالقاسم» خطاب کرد. 

جبرئیل (ع) پرسید که آیا شما پرسیدید که چرا خداوند شما را «ابوالقاسم» خطاب کرد؟

پیامبر خدا (ص) فرمودند که ابهت و عظمت خدا مانع از این شد که من سؤالی بپرسم. همانجا خطاب رسید: یا احمد! چون تقسیم‌کننده رحمت بین بندگان، تو هستی. 

«ابوالقاسم» یعنی صاحب قسمت.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار