مسئول بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان مطرح کرد؛

پیشرانی بانوان در حوزه اندیشه‌ورزی برای رقم زدن گام دوم انقلاب اسلامی

سعیدی‌نژاد با بیان اینکه زنان می‌توانند در حوزه اندیشه‌ورزی در نقطه پیشرانی قرار بگیرند، گفت: هدف خانه بانوان اندیشه‌ورز طراحی‌های بزرگ برای آینده کشور و تبدیل آن به گفتمان توسط زنان متخصص است.
کد خبر: ۶۹۰۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۶ - 14September 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی با محوریت افتتاح خانه با‌نوان اندیشه‌ورز و تشکیل کارگروه‌های تخصصی ذیل آن، با حضور بانوان فعال و متخصص در محل خانه اندیشه‌ورزان جوان برگزار شد. 

پیشرانی بانوان در حوزه اندیشه‌ورزی برای رقم زدن گام دوم انقلاب اسلامی

در این نشست عاطفه سعیدی‌نژاد مسئول بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان ضمن بیان اینکه انقلاب اسلامی برای ایجاد عزم و اراده ملی احتیاج به تعریف واقعیت مشترک و فهم مشترکی از آرمان‌ها و مطلوبیت‌هایش در آینده دارد، اظهار داشت: تا امروز با مسائل متعددی روبرو بودیم و در هر برهه، تمام توان و انژری کشور صرف حل یک مسأله‌ای شده است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی ما تا اینجا حرکات زیگزاکی داشتیم، اما ما به یک نگاه جامع و طراحی مسیر کلان برای پیشروی انقلاب اسلامی احتیاج داریم. اساسا توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در لایه‌ی طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از همین منظر است. 

سعیدی‌نژاد افزود: خانه بانوان اندیشه‌ورز به دنبال برنامه‌ای برای ایران تا سال ۱۴۴۰ یا رقم‌خوردن گام دوم انقلاب اسلامی ایرانی است. حرف ما در خانه بانوان اندیشه‌ورز این است که همان‌طور که بانوان در بحث پیروزی انقلاب اسلامی و ماجرای دفاع مقدس پیشران بودند، امروز نیز در حوزه اندیشه‌ورزی در نقطه پیشرانی قرار بگیرند. برای تحقق این موضوع ما پیشنهاد می‌دهیم زنان متخصص در عرصه‌های مختلف تخصصی، پیشرفت‌ها و تحولات بزرگی را که در آن عرصه تخصصی می‌تواند برای کشور رقم بخورد تبیین کنند. یعنی اصل دعوت ما از زنان این است که طراحی‌های بزرگ برای این کشور رقم بزنید و آن را تبدیل به گفتمان کنید. این مسأله هم می‌تواند فضای یأس و ناامیدی را بشکند هم کشور را به تدریج به سمت واقعیت‌های روشن و ملموسی که می‌تواند پیش روی خودش قرار دهد، جهت دهد. 

در ادامه میترا امین‌لو مشاور سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فناوری انستیتو پاستور، درباره نقش زنان در علم و فناوری گفت: زنان در بحث علم‌آموزی از مردان جلوترند، اما در دستیابی به شغل و منصب‌های مهم از مردان عقب‌تر هستند؛ و در حال حاضر در نسل زد به‌خاطر پیشی‌گرفتن از مردان، خانواده را دارند حذف می‌کنند. ما باید تلاش کنیم نقش خانواده و زن را با وجود مشارکت اجتماعی‌اش حفظ کنیم.

وی بیان کرد: اگر جامعه تأثیر حضور زنان را درک کند، به تکاپو می‌افتد تا از این ظرفیت استفاده کند. 

در بخش دیگری از این نشست سمیه فقیه‌میرزایی دارنده مدرک دکترای مدیریت تکنولوژی با توجه به تجربه ۸ سال کار در ایران‌خودرو گفت: وقتی به ایران خودرو نگاه می‌کنیم می‌بینیم مدیران خوب و توانمندی دارد، ۱۷ هزار نفر نیرو در آنجا مشغول به کار هستند و افراد متخصصی از فرانسه و آلمان و... برای آموزش به آنجا می‌آیند، اما در آخر خودرویی که در آنجا ساخته می‌شود، خودروی خوبی از آب درنمی‌آید. علت این مسأله به نگاهی برمی‌گردد که متأسفانه حدود ۳۰۰ سال بر کشور حاکم است. نگاهی که می‌گوید ما باید برویم تکنولوژی را بخریم و بیاوریم و خودمان نمی‌توانیم آن را خلق کنیم و مالکش شویم. این نگاه وابستگی در شرکت‌های بزرگ خوبی مثل ایران خودرو نگذاشته آنها از یک مونتاژکار به خالق یک پلتفرم جدید تبدیل شوند. این نگاه در سطح کلان در کشور وجود دارد. 

فقیه‌میرزایی عنوان کرد: با وجود اینکه بیش از دو دهه است کتاب‌هایی در نقد نظام سرمایه‌داری و نئولیبرالی در جهان و ایران نوشته می‌شود و رویکرد‌های ضد سرمایه‌داری شکل گرفته‌اند، اما این موارد در دانشگاه‌های ما تدریس نمی‌شود و جز از زبان رهبری عزیز صدای دیگری از راست و چپ شنیده نمی‌شود. متأسفانه مجامع علمی و دانشگاه‌های ما هنوز برسیاست‌های غلط نئولیبرالیسم و سلطه قشر فرا دستان بر فرودستان اصرار دارند و جالب ماجرا اینجاست که توانسته‌اند بسیاری از قشر‌ها و تود‌ها را هم به اسم آزادی‌های مدنی با خود همراه کنند در حالی که اساسا این نوع آزادی‌ها ربطی به سیاست‌های اقتصادی نئولیبرالیسم و سرمایه‌داری ندارد. 

وی با بیان اینکه در غرب سیاست‌های نئوکلاسیک منجر به ایجاد غول‌های آی تی، داروسازی، خودروسازی و دیگر صنایع شد، اما در اغلب کشور‌های در حال توسعه اجرای این سیاست‌ها به صنعت‌زدایی زودرس انجامید، گفت: مشکلات ساختاری اقتصاد، صنعت و دولت در کشور راه‌حل دارد، اما نه از راه ۲۰۰ درصدی نئولیبرالیسم بلکه از راه توجه بیش از گذشته به تکنولوژی و توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه که در خدمت مردم و بخش خصوصی واقعی قرار بگیرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها