رئیس جامعةالمصطفی: بشر امروز از جهان‌بینی صحیح محروم است

حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی گفت: بشر هم از جهان‌بینی صحیح محروم است و هم از آسیب در روش زندگی و اخلاق رنج می‌برد و بیش از گذشته نیازمند معارف و تعالیم رسول گرامی اسلام (ص) است. تکلیف بزرگی بر عهده علماست تا این حقایق را به انسان‌ها منتقل کنند و کارشان در امتداد رسالت انبیای الهی است.
کد خبر: ۶۹۰۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۴ - 15September 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام و المسلمین «علی عباسی» رئیس جامعةالمصطفی، امروز (یکشنبه، ۲۵ شهریور) در دیدار جمعی از علمای اهل سنت هندوستان با تبریک فرارسیدن دهه وحدت و خیر مقدم‌گویی به علمای هندوستانی، اظهار داشت: روابط فرهنگی میان دو ملت ایران و هندوستان یک رابطه ریشه‌دار و تاریخی است و قرن‌ها این روابط برقرار بوده است.

رئیس جامعةالمصطفی: بشر امروز از جهان‌بینی صحیح محروم است

وی زبان فارسی را دارای نقش اساسی در روابط میان ایران و هند دانست و گفت: زبان فارسی دارای چهار سبک اصلی است که یکی از آنها سبک هندی به شمار می‌آید، در حقیقت بخشی از ماهیت زبان فارسی به نام هندی نام‌گذاری شده است که نشان‌دهنده نقش مهم ادبا و شعرای هندی در آن است. ادبیات فارسی همواره حلقه وصل میان دو ملت و دو کشور بود و حتی بسیاری از کتب علمای حنفی مذهب هندوستان، به زبان فارسی تدوین شده است.

عباسی پیامبر گرامی اسلام (ص) را محور وحدت در میان امت اسلامی خواند و تصریح کرد: نبی مکرم اسلام (ص) بزرگترین نعمتی است که خداوند متعال به بشر عنایت فرموده است. پیامبر اکرم (ص) ما را با حقایق آسمانی آشنا کرد و آیات الهی را بر انسان تلاوت و به ما حکمت عنایت کرد. حکمت حقیقتی است که هیچ شک و شبهه‌ای در آن راه ندارد. چنین علم خالص و بدون تردیدی از جهان هستی را پیامبر اسلام برای بشر به ارمغان آورده است.

وی این حقایق را نور مبین برشمرد و گفت: این حکمت هم خود از جنس نور است و هم حقایق را بر بشر آشکار می‌کند. بدون پیامبر مکرم اسلام (ص) انسان گمگشته است و این حقایق نورانی می‌تواند راه نجات را به او نشان دهد. بشر امروز بیش از هر زمان به این حقایق و حکمت‌ها نیازمند است.

رئیس جامعةالمصطفی حقایق بیان شده توسط پیامبر اسلام (ص) را در سه محور قابل دسته‌بندی دانست و افزود: محور نخست مفاهیمی است که بشر را با حقایق جهان آشنا می‌نماید و جهان‌بینی درستی برای انسان فراهم می‌آورد. محور دوم حکمت‌های رسول اسلام، بیان احکام و سبک زندگی در ابعاد فردی و اجتماعی است که بیشتر در شکل فقه خود را نشان می‌دهد. محور سوم آیات الهی، اخلاق و صفات فاضله است. صفات انسانی همچون ایثار، صدق، عدالت، امانت‌داری و… که توسط پیغمبر خدا به خوبی به ما آموخته شده است. اگر کسی به این تعلیمات عمل نماید، خداوند متعال به او حیات طیبه عنایت می‌فرماید.

وی عمل به این حکمت‌ها را مایه حیات بشر دانست و ادامه داد: انسان امروز در هر سه محور نیازمند این معارف الهی است. بشر هم از جهان‌بینی صحیح محروم است و هم از آسیب در روش زندگی و اخلاق رنج می‌برد و بیش از گذشته نیازمند معارف و تعالیم رسول گرامی اسلام (ص) است. امروز تکلیف بزرگی بر عهده علماست تا این حقایق را به انسان‌ها منتقل کنند و کار شما که به تربیت طلاب و علما مشغولید، در امتداد رسالت انبیای الهی است.

عباسی دنیای امروز را مبتلا به نظامی استبدادی و ظالمانه دانست و گفت: این نظام غیرعادلانه که چند صد سال است بر جهان تسلط یافته، با نگاهی مادی و منفعت طلبانه، تمام ارزش‌ها و اخلاقیات را بر اساس منافع و سود خویش تعریف می‌نماید. برای آنان اخلاق، عفت و خانواده هیچ جایگاهی ندارد و کشور‌ها را برای پذیرفتن در جمع خود، مجبور به پیروی از شنیع‌ترین قوانین و اصول ضداخلاقی می‌کنند.

وی با برشمردن برخی مصادیق ارزش‌های ضداخلاقی در کشور‌های غربی، ابراز داشت: این تمدن مادی بنیان‌گذار استعماری است که سال‌ها ملت‌های جهان را از جمله در هند و آفریقا ظالمانه مورد استثمار قرار داد و اکنون نیز به شکل دیگری ادامه دارد. این نتیجه دوری از تعالیم پیامبران الهی و حاصل نگاه مادی است که انسان همه چیز را در راستای منافع نامشروع خود بخواهد و در عین حال ادعای حقوق بشر و آزادی نیز داشته باشد.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به فجایع رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی، اذعان کرد: رژیم اشغالگر قدس با بهانه‌های واهی سرزمین یک ملت را به تصرف در آورده است و مردمی که به دنبال بازپس‌گیری خانه‌های خود هستند را بی رحمانه در برابر چشمان مدعیان حقوق بشر قتل عام می‌نماید و نه تنها هیچ صدا و عکس‌العملی از مجامع جهانی دیده نمی‌شود، بلکه از جنایتکار نیز حمایت می‌شود.

وی بیان کرد: قطعاً انبیای الهی در چنین شرایطی ما را به توحید و مبارزه با طاغوت و طغیان‌گران دعوت می‌کردند. آیا مشکل ما اختلاف میان مذاهب اسلامی است یا ستمگرانی که مسلمانان را به خاک و خون کشیده‌اند؟ پیروزی ملت رسول خدا (ص) و مومنین، وعده قطعی الهی است که شرط تحقق آن اتحاد و پرهیز از اختلاف است.

در ادامه عباسی به معرفی جامعةالمصطفی پرداخت و اظهار داشت: «المصطفی» یک دانشگاه بین‌المللی اسلامی است که پذیرای پیروان همه مذاهب اسلامی است. در این دانشگاه هم اکنون ده‌ها هزار نفر از بیش از ۱۳۰ ملیت تحصیل می‌کنند و افتخار داریم میزبان این جمعیت برای تعلیم معارف الهی در واحد‌های داخل و خارج از کشور جامعةالمصطفی هستیم.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به انعقاد قرارداد همکاری این دانشگاه با بسیاری از مراکز علمی در داخل و خارج از کشور، گفت: این ارتباطات با مراکز علمی و دانشگاهی هندوستان نیز برقرار است و امیدواریم این دیدار زمینه‌ساز گسترش همکاری‌های دوجانبه علمی و فرهنگی در راستای وحدت و مصالح مسلمین باشد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار