در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

روایت یک عراقی از مخالفت صدام با ترویج زبان فارسی و کتاب «شاهنامه فردوسی»

«شاهنامه فردوسی» یکی از کتاب‌های مورد توجه مخاطبین عراقی در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد بود که ابومحمد ۸۶ ساله به روایت مخالفت صدام با آن پرداخت.
کد خبر: ۶۹۱۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴ - 17September 2024

به گزارش خبرنگار اعزامی دفاع‌پرس به نمایشگاه کتاب بغداد، بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد که از پنج‌شنبه (۲۲ شهریورماه ۱۴۰۳) با حضور ۶۰۰ ناشر از ۲۱ کشور دنیا آغاز به کار کرده، میزبان ۲۳ ناشر ایرانی است. 

ناشران ایرانی در این نمایشگاه به عرضه کتاب‌هایی در موضوعات دینی، کودک و نوجوان، جریان مقاومت اسلامی، دفاع مقدس، دانشگاهی و آموزش زبان فارسی پرداختند. 

روایت یک عراقی از مخالفت صدام با ترویج زبان فارسی و کتاب «شاهنامه فردوسی»

ابومحمد ۸۶ ساله یکی حاضرین در نمایشگاه کتاب بغداد است که با حضور در غرفه جمهوری اسلامی ایران به اهمیت کتاب شاهنامه فردوسی پرداخت و اظهار داشت: در دوران رژیم بعث صدام ما در خانه کتاب شاهنامه داشتیم، اما برادرم از ترس رژیم که حساسیت ویژه‌ای نسبت به کتب فارسی داشت، ما را مجبور کرد که آن را آتش بزنیم.

او با بیان اینکه در دبستان «شرافت ایرانیان» بغداد درس خوانده است، عنوان کرد: ۵۰ سال پیش قبل از حکومت رژیم بعثی صدام من در در دبستان شرافت ایرانیان درس می‌خواندم به‌خاطرهمین من با شاهنامه فردوسی آشنا شدم و آن را به‌خوبی می‌خواندم و می‌فهمیدم. 

این معلم بازنشته، زبان فارسی را مورد تمجید قرار داد و گفت: من اشعار سعدی، خیام، فردوسی و حافظ را خوانده‌ام و می‌پسندم. 

ابومحمد در پاسخ به اینکه نسل جدید عراق چقدر مفاخر ایرانی را می‌شناسند، گفت: هیچ؛ بخاطر اینکه رژیم بعثی دبیرستان ایرانیان را تعطیل کرد و عملا آموزش زبان فارسی تعطیل شد. 

وی در پاسخ به اینکه فرهنگ ایران را چطور می‌بیند، تاکید کرد: فرهنگ ایران خیلی خیلی بالاست؛ حافظ، سعدی و نظامی گنجوی و فردوسی مفاخر ایرانند که من آنها را می‌شناسم.

این معلم بازنشته عراقی کمبود کتب زبان فارسی در عراق را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: متأسفانه کتاب فارسی در عراق پیدا نمی‌شود و این آثار محدود به برخی نمایشگاه‌هاست. 

براساس این گزارش؛ بیست‌وپنجمین نمایشگاه کتاب بین‌المللی بغداد از ۲۲ شهریور تا اول مهر، با شعار «العراقُ یَقرَاً» در سالن نمایشگاه‌های بغداد برگزار است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار