«حاتمی‌کیا» رکوردشکن در شکار سیمرغ

«ابراهیم حاتمی کیا» در کنار «رسول ملاقلی‌پور» از پیشگامان سینمای دفاع مقدس است که ساخت بیش از ۲۰ فیلم کوتاه، سینمایی و مجموعه تلویزیونی و دریافت بیش از ۱۰ سیمرغ از جشنواره فجر، از مهمترین و پرافتخارترین کارگردانان سینمای دفاع است.
کد خبر: ۶۹۱۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰ - 18September 2024

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی ولاشجردی؛ سینمای دفاع مقدس در ایران و هم در جهان گونه‌ای منحصربفرد است. این گونه سینما از آنجایی که کاملا برگرفته از فرهنگ غنی دفاع مقدس است در سینمای جنگ جهان نظیر ندارد. جشنواره فیلم فجر از همان سال برگزاری نمونه‌هایی از این آثار را به نمایش درآورده و مورد ارزیابی قرار داده است. در ۴۲ دوره برگزاری این جشنواره در ۱۵ دوره یکی از آثار سینمای دفاع مقدس فیلم برگزیده هیئت داوران بوده و سیمرغ بهترین فیلم را از آن خود کرده است.

«حاتمی‌کیا» رکورد شکن در شکار سیمرغ

«پرواز درشب» و «هیوا» ساخته «رسول ملاقلی‌پور»، «مهاجر»، «از کرخه تا راین»، «آژانس شیشه‌ای»، «به نام پدر» ساخته «ابراهیم حاتمی کیا» «دیوانه از قفس پرید» ساخته «احمدرضا معتمدی»، «روز سوم» ساخته «محمدحسین لطیفی»، «ایستاده در غبار» ساخته «محمدحسین مهدویان»، «تنگه ابوقریب» ساخته «بهرام توکلی»، «یدو» ساخته «مهدی جعفری»، «موقعیت مهدی» ساخته «هادی حجازی‌فر»، «سینما متروپل» ساخته «محمدعلی باشه آهنگر» و «مجنون» ساخته «مهدی شامحمدی» آثاری بودند که در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر سیمرف بهترین فیلم را از آن خود کردند.

در میان فیلمسازان سینمای دفاع مقدس ابراهیم حاتمی کیا با چهار فیلم در صدر قرار دارد. همچنین در میان این آثار «آژانش شیشه‌ای» تبدیل به یک اتفاق مهم در سینمای ایران شد که هنوز چنین اثری با این درجه از اهمیت که بتواند علاوه بر ساختار شکنی در زمانه خود و بتواند طیف از وسیعی از سلایق مختلف سیاسی و عموم مردم را به خود جلب کند.

«حاتمی‌کیا» رکورد شکن در شکار سیمرغ

حاتمی‌کیا در «آژانس شیشه‌ای»، «حاج کاظم» یکی از بی‌بدیل‌ترین قهرمانان تاریخ سینما را نیز خلق کرد. «حاج کاظم»، بدون شک در کنار «مش حسن» فیلم «گاو»، «قیصر» فیلم «قیصر»، «حمید هامون» در فیلم «هامون» برای همیشه در خاطره جمعی مخاطبان سینمای ایران ماندگار شد. حاتمی کیا سال‌ها بعد با خلق قهرمان «حاج حیدر ذبیحی» در فیلم «بادیگارد» سعی داشت بار دیگر قهرمان زمانه را خلق کند. «حاج حیدر» گرچه از استاندارد‌های یک قهرمان را دارا است، اما به قدرتمندی «حاج کاظم» نیست.

دیگر آثار برگزیده حاتمی کیا در بخش بهترین فیلم، یعنی «مهاجر»، «از کرخه تا راین» و «به نام پدر» هر کدام در سال‌هایی که ساخته و اکران شدند از آثار مهم دوره خود بودند، ابراهیم حاتمی کیا با دریافت ۱۱ سیمرغ چه در مقام کارگردان و چه در مقام فیلمنامه نویس پرافتخارترین فیلمساز در همه تاریخ برگزاری جشنواره فیلم فجر.

حاتمی کیا تنها فیلمساز سینمای دفاع مقدس است که در کنار نگاه ارزشی به دفاع مقدس و قدسی کردن جنگ تحمیلی در آثارش نگاه تلخ، منتقدانه و بیان صریحی به مسائل مربوط به دفاع مقدس دارد. نگاه و بیانی که به مذاق برخی خوش نمی‌آید، این نوع نگاه و بیان نیز در لحن و کلام خود حاتمی کیا نیز کاملا مشهود است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها