مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

ترویج گفتمان مقاومت در مراکز آموزشی؛ اولویت فعالیت‌های حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس است

سردار یوسفعلی‌زاده گفت: یکی از اولویت‌های اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی تداوم ترویج گفتمان دفاع مقدس و نشر ارزش‌های این حماسه جاوید در سطح مدارس و دانشگاه‌ها در قالب ارائه درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس، روایتگری و بیان ایثارها و ازخودگذشتگی‌ها است.
کد خبر: ۶۹۲۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵ - 23September 2024

ترویج گفتمان مقاومت در مراکز آموزشی؛ اولویت فعالیت‌های حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خراسان رضوی، سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در ششمین نشست شورای اداری شهر مشهد، که به ریاست «محسن داوری» فرماندار مشهد در تالار سردار شهید محمدرضا زاهدی مشهد برگزار شد، از دفاع مقدس به‌عنوان یک رویداد بزرگ و دستاورد عظیم نام برد و اظهار داشت: به جهت اهمیت و ضرورت حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، یکی از ماموریت‌های ذاتی و اساسی تمام ظرفیت‌های اداری، یگان‌های نیرو‌های مسلح، ساختار‌های اجتماعی مردم‌نهاد و همه کسانی که به نحوی در سایه امنیت و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی انجام وظیفه می‌کنند این است که نگذارند دستاورد عظیمی که به برکت جهاد، ایثار و دفاع به دست آمده به دست تطاول سپرده و یا تحریف شود.

وی افزود: گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت یکی از عرصه‌هایی به‌شمار می‌رود که نسبت به آن وظیفه‌مند هستیم و دائما باید پیگیری کنیم و در طول سال گسترش یافته است. روزشمار مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت تا امسال ۴۴ مناسبت برشماری شده و برای آن روزشمار تعیین شده که در واقع این ۴۴ مناسبت ملی به‌عنوان یوم‌الله؛ شایسته تکریم، تجلیل و گرامیداشت هستند که قله این مناسبت‌ها، هفته دفاع مقدس است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در تبیین اهمیت نشر ارزش‌های دفاع مقدس در بین نسل جوان، گفت: در واقع کسانی که این میراث گرانسنگ را باید تحویل بگیرند و آن را به نسل بعد منتقل کنند دانش‌آموزان به‌عنوان آینده‌سازان ایران اسلامی هستند.

این مسئول با بیان اینکه دفاع مقدس یکی از میراث‌های ارزشمند است، تاکید کرد: ما به نسل نوجوان و جوان در حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس چشم امید داریم و قطعا آموزش و پرورش به این امر توجه ویژه دارد. یکی از اولویت‌های اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی تداوم ترویج گفتمان دفاع مقدس و نشر ارزش‌های این حماسه جاوید در سطح مدارس و دانشگاه‌ها در قالب ارائه درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس، روایتگری و بیان ایثار‌ها و ازخودگذشتگی‌ها است.

سردار یوسفعلی‌زاده تشکیل ستاد داخلی در دستگاه‌ها برای انسجام‌بخشی به فعالیت‌های حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس، اهتمام نسبت به تجلیل و تکریم خانواده شهدا و پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت در بستر زمان را ضروری دانست.

وی تاکید کرد: تاریخ شفاهی پیشکسوتان دفاع مقدس هر دستگاه و نقش ساختار‌ها در دفاع مقدس و مقاومت گمشده سازمان‌ها و ساختار‌ها است؛ بر همین اساس وظیفه داریم اسناد دفاع مقدس هر دستگاه را جمع‌آوری، تجارب و عملکرد ساختار‌ها را ثبت و تاریخ شفاهی پیشکسوتان هر دستگاه را احصا کنیم تا در نهایت تبدیل به دانشنامه دفاع مقدس که گویای نقش استان در دفاع مقدس است، شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی بیان داشت: برای تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان سه هزار مدخل فهرست شده که برای هزار مدخل، پرونده علمی تشکیل شده که از این تعداد برای ۵۰۰ پرونده علمی، مقاله نگارش شده و نگارش مقاله برای باقیمانده پرونده‌های علمی در دستور کار قرار دارد. امیدواریم با هدایت فرماندار مشهد و همراهی ستاد دستگاه‌ها و ساختار‌های شهری مشهد در این خصوص فعال شوند.

این مسئول گفت: در دوران دفاع مقدس در حوزه تامین نیروی انسانی، ۴۹ درصد رزمندگان اعزامی از استان خراسان، اهل مشهد بودند. یعنی کمتر از یک درصد دیگر با کل استان خراسان قبل از تفکیک برابر بود. در پشتیبانی جنگ نیز خراسان نقش برجسته‌ای داشته که این عملکرد‌ها باید سر دست گرفته شود چرا که کارنامه درخشان به برکت همجواری با حضرت ثامن‌الحجج علیه‌السلام بدست آمده است.

سردار یوسفعلی‌زاده با بیان اینکه مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان رضوی به دلیل حضور زائران خارجی بارگاه منور رضوی در مشهدالرضا، در سطح فراملی قرار دارد، تصریح کرد: از تلاش‌های صورت گرفته در دوره‌های مختلف توسط مسئولان و مدیران شهری در احداث این مرکز که برکات آن بیش از همه شامل مردم مشهد می‌شود قدردانی می‌کنم و از مسئولین شهر مشهد دعوت می‌کنم ضمن بازدید از مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان رضوی نسبت به تکمیل این پروژه با بهره‌گیری از ظرفیت‌هایی که در اختیار دارند، اهتمام داشته باشند.

وی گفت: از ۱۴۲ نقطه‌ای که در سطح استان میزبان شهید گمنام هستند در ۱۰ نقطه برای احداث یادمان شهدا هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است که شش نقطه در بوستان‌های کوهسنگی، ملت، خورشید، ارم، اردیبهشت و عرصه میدان شهدا است. احداث یادمان شهدا برای تبدیل این نقاط به قطب فرهنگی و کانون حضور مردم نیازمند پشتیبانی فرماندار مشهد و مدیریت شهری است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار