مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

لازمه موفقیت در احصا تاریخ شفاهی دفاع مقدس؛ همدلی و انسجام است

سردار یوسفعلی‌زاده با تاکید بر تبادل تجارب کارشناسان تاریخ شفاهی گفت: فعالان حوزه تاریخ شفاهی تلاش کنند به یک همدلی، انسجام فکری و وحدت رویه برسند تا زمینه انسجام در حرکت فراهم شود.
کد خبر: ۶۹۳۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴ - 24September 2024

لازمه موفقیت در احصا تاریخ شفاهی دفاع مقدس؛ همدلی و انسجام استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خراسان رضوی، نشست کمیته اسناد و مدارک شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با موضوع آسیب‌شناسی تاریخ شفاهی دفاع مقدس با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، سرهنگ پاسدار «جواد قاصد نظامیان» مدیر دانشنامه و مرکز اسناد اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان، جمعی از پژوهشگران و صاحب‌نظران این حوزه امروز (سه‌شنبه) در تالار شیخ بهایی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

سردار یوسفعلی‌زاده در این نشست با تاکید بر تبادل تجارب کارشناسان تاریخ شفاهی اظهار داشت: فعالان حوزه تاریخ شفاهی تلاش کنند به یک همدلی، انسجام فکری و وحدت رویه برسند تا زمینه انسجام در حرکت فراهم شود.

وی رسیدن به وحدت را لازمه موفقیت در همه حوزه‌ها دانست و افزود: این مهم وقتی شکل می‌گیرد که همه با هم باشند و حول یک هدف کلان گرد هم جمع شوند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی تصریح کرد: یکی از هنرهای امام خمینی (ره) در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس این بود که توانستند آحاد جامعه را از سطح و طبقات مختلف اجتماعی گردهم بیاوردند و صف واحده تشکیل دهند و آن‌ها را برای دستیابی به یک هدف مشترک منسجم کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: دفاع مقدس از جمله عرصه‌هایی است که ثابت کرد که امکان انسجام جامعه در طیف‌های گوناگون وجود دارد؛ بر همین اساس در احصا تاریخ شفاهی دفاع مقدس نیز باید از ظرفیت گروه‌های مختلف اجتماعی و مطالعاتی استفاده شود.

سردار یوسفعلی‌زاده با تاکید بر اینکه با عشق مبتنی بر ایمان و انگیزه‌های الهی است که غیرممکن‌ها، ممکن می‌شود، بیان داشت: در دفاع مقدس کسی از روی اجبار در مناطق عملیاتی حضور پیدا نکرد امروز هم برای احصا تاریخ شفاهی پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت باید علاقه‌مندان به این حوزه، داوطلبانه قدم در این عرصه بگذارند و نقش‌آفرین باشند.

وی خاطرنشان کرد: هدف کانونی از برگزاری این نشست که باید تداوم داشته باشد، این است که ضمن آسیب‌شناسی تاریخ شفاهی دفاع مقدس، به ارائه راهکارهایی برای رسیدن به نقطه مطلوب منجر شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی یادآور شد: تاریخ شفاهی دفاع مقدس کار مهم و بزرگی است و قطعا یک مجموعه به تنهایی قادر به انجام آن نخواهد بود؛ بر همین اساس همه دستگاه‌ها و ساختارهایی که در دفاع مقدس نقش داشتند با ایجاد عقبه تخصصی در این حوزه می‌توانند به این مهم دست پیدا کنند.

این مقام مسئول تاکید کرد: باید پای دفاع مقدس که پیشینه درخشان امت حزب‌الله است و رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن به‌عنوان گنج نام می‌برند حاضر شد. به طور قطع تلاش‌های خودجوش پژوهشگران تاریخ شفاهی دفاع مقدس که با درک مشترک انقلابی و درد مشخص برای جلوگیری از فراموشی و تحریف دفاع مقدس به میدان آمدند ارزشمند است اما کافی نیست و همگان باید به میدان بیایند.

در ابتدای این نشست سرهنگ نظامیان در خصوص اهمیت تاریخ شفاهی دفاع مقدس مطالبی بیان کرد.

در ادامه جمعی از پژوهشگران ضمن آسیب‌شناسی علمی تاریخ شفاهی دفاع مقدس برای رونق‌بخشی به این عرصه به ارائه راهکار پرداختند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار