رزمنده دفاع مقدس:

هزینه های سنگینی برای حفظ این آب و خاک داده ایم

«جاودان» گفت: برای شرایط کنونی کشور از نظر رفاه و امنیت هزینه های  سنگینی برای آن پرداخت شده و کماکان در حال پرداخت هستیم. 
کد خبر: ۶۹۳۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۴ - 27September 2024

«غلامعلی جاودان» رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان که در عملیات کربلای پنج با اصابت ترکش دچار ضایعه نخاعی و جانباز هفتاد درصد است، در گفت و گو با خبرنگار دفاع‌پرس در هرمزگان، اظهار داشت: متولد شهرستان رودانم در سال 65 توفیق داشتم که به جبهه اعزام شدم و در سال شصت و شش از ناحیه نخاع و سینه مجروح شدم و همزمان در معرض گازهای سمی رژیم بعثی شیمیایی شدم و هم اکنون جانباز هفتاد درصد هستم.  دکترای پزشکی عمومی و دکترای تخصصی تغذیه را دارم. عضو هیئت علمی دانشگاه هستم و درجه علمی اینجانب دانشیاری است و دارای پنج مقاله علمی و اکنون در سمت رئیس دانشگاه در خدمت مردم استان هرمزگان هستم و خدمتگزاری می کنم.

جاودان به شرح وظیفه سازمانی خود در خطوط نبرد و نحوه مجروحیت خود را اینگونه توصیف کرد: در عملیات کربلای چهار پنج و هشت شرکت داشتم و در سال شصت و شش در منطقه شلمچه در یک  تک در واقع از ناحیه نخاع مجروح شدم. 

در حین عملیات کربلای چهار و پنج شیمیایی شدم و اون موقع چون عوارض شیمیایی شدت زیادی نداشت و درمان لازم رو در منطقه برام انجام داده بودن دوباره به جنگ برگردم. گردان ما وظیفه تخلیه شهدا و مجروحین در حین حمله بود یعنی وقتی که حالا ایران عملیات می کرد یا برعکس دشمن پاتک یا حمله ای می کرد بچه های گردان ما در واقع اون افرادی که مجروح میشدن رو به هر حال بلند میکردن به آمبولانس میرسوندن و کارهای اولیه رو انجام میدادند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به یکی از خاطرات حضور در جبهه اش اشاره کرد و افزود: عملیات کربلای پنج یکی از سخت ترین عملیات های دفاع مقدس بود که هم طول مدتش طولانی بود هم منطقه عملیاتی منطقه پیچیده و سخت. فرم عملیات آبی خاکی بود و  زمین منطقه باتلاقی...  من در تمامی مراحل این عملیات بودم کاری که ما انجام می دادیم تخلیه شهدا و مجروحین بود. در یکی از این روزها فرمانده گردان مان  به ما ماموریت دادند که بریم موقعیت "حبیب" و  از آنجا بنا شد بقیه  ماموریت را به ما ابلاغ کنند.

من رفتم پیش فرمانده محور چون در خط اول یا خط مستقیمی که با دشمن درگیر بودیم بودیم رفتم پیش فرمانده محور که فرمانده محور اون موقع آقای "محمودی" فرمانده گردان چهارصد و هجده لشکر ثارالله بود و راهنمایی خواستم که چطور باید به  موقعیت حبیب  بروم.  ایشون راهنمایی کردن و موقعیت حبیب در واقع مقر فرماندهی لشکر بود. مسئولیت این دسته ای که  باهم بودیم به  من واگذار شده بود و ما جمعیتی حول و حوش ده دوازده نفر بودیم.  

دوازده نفر آدم که مسئولیتمون این بود که یه تعدادی شهید که در واقع جلوتر از خط اصلی ما مونده بودن رو باید می آوردیم عقب برای اینکه شهدا باید منتقل می شدند به پشت جبهه و خانواده هایشان از نگرانی در می آمدند. این شهدای عزیز، وقتی ما رسیدیم به آخر این کانال که آخر خط خودمون بود جایی بود که بین ما و نیروهای عراقی یک کانال آب بود و روی اون طرف خط ما  یک قبضه دوشیکای دشمن که  مستقیم کار می کرد و ما مجبور بودیم تو تاریکی شب به صورتی سینه خیز بریم نزدیک جنازه شهدا و اون ها رو روی برانکارت بذاریم و بعد برانکارت رو با طناب ببندیم و بکشیم توی کانالی که خودمون هستیم تا بتونیم اجساد مطهر شهدا  رو جابجا بکنیم. زیر رگبار بی امان قبضه دوشیکا تکان خوردن  کار بسیار سختی بود به هر حال این ماموریت انجام شد این شهدا منتقل شدن به داخل  کانال و بعد قسمتی از مسیر بچه ها مجبور بودند به صورت خمیده حرکت کنند تا در معرض تیرتراش دوشکا قرار نگیرند. چون اگر سرشون رو بالا میگرفتن تیر میخوردند.در کنار این دژها تو حاشیه این دژها که یه ذره خشکتر بود نفربرهایی وجود داشت که ما جنازه شهدا رو روی نفربرها گذاشتیم و منتقل کردیم به  عقبه لشکر و پشت خط...

جاودان فلسفه حضور فیزیکی خود را  در جامعه علیرغم مجروحیت بالا و اثرات ناشی از تک شیمیایی دشمن هم بازگو کرد. 

وی گفت: حضور من برای نسل جدید علامت‌های سوال بسیاری دارد من معتقدم که ما حضورمان در صحنه اجتماع بیش از آن روزهای سخت و دشوار جنگ مفید است. گاهاً دانشجوها سر کلاس درس از وضعیت معلولیت من سوال می‌پرسند و وقتی که به وضعیت جسمی و دلیل صدمات( شدیدنخاعی) وارده آگاه میشوند کار تبیین و تشریح دستاوردهای نظام برای نسل عمیق‌تر و موثرتر اتفاق میفتد.

نکته دوم حضور من در صحنه طبیعتاً جامعه ما باید این تاریخ مشحون از فداکاری و ایثار را فراموش نکند.شرایط کنونی کشور از نظر رفاه و امنیت که هزینه سنگینی برای آن پرداخت شده و کماکان در حال پرداخت هستیم و اگر  این هزینه‌ها را اگر نپردازیم و فراموش کنیم کجای این جغرافیایی پرتنش و حساس غرب آسیا هستیم ضربه خواهیم خورد.

یک اثر بارز و غیرقابل کتمان در بحث تبیین حفظ دستاوردها و ارزش ها وجود رهبری آگاه و جامع الشرایط است و هدایت جامعه را عهده‌دار است. گر رهبری نباشد به سرنوشت تلخ افغانستان و سایر کشورهایی که هم اکنون بحران زده هستند دچار خواهیم شد. باید بپذیریم که ایران در منطقه خاورمیانه با چالش‌های امنیتی خاص خودش روبرو ست و هزینه استقلال هم باید کماکان پرداخته شود.

طبیعتاً اگر منطقی به شرایط جغرافیای سیاسیمان نگاه کنیم یکی از عواملی که دشمن به خودش اجازه و جرات حضور مستقیم در مرزهای سرزمینی مان ه خودش نمی‌دهد وجود ذقیمت نیروهای مسلح قوی و آمادگی لازم رهبری آگاه و شجاع و مردم بصیر و همیشه در صحنه است که اگر به طریقی به خاک کشورمان تعرضی صورت بگیرد مطمئناً از کشورشان دفاع خواهند کرد کما اینکه در زمان جنگ هم از همه اقشار جامعه در جبهه حضور پیدا کردند و از کشور دفاع کردند. 
نکته سوم و حائز اهمیت حضور امثال من در جامعه این است که ما می‌توانیم بر اساس آنچه که در روزهای خون و حماسه از نزدیک مشاهده کردیم و شاهد شهادت دوستان و همرزمانمان بودیم و و درک عمیق و قابل لمسی از روزهای ناامنی و خسارت بار داشتیم با دلسوزی بیشتری برای پیشرفت کشور تلاش کنیم.

وی در پایان به دیدگاه مکتبی و انقلابی صریح خود اشاره کرد و خطاب به نسل جوان بعنوان نسل تاثیرگذار  در پیشرفت و ترقی جامعه گفت: 
افتخار می کنیم که به هر حال برای امنیت کشورمون برای تمامیت ارضی  کشورمان،  در برهه ای از تاریخ توفیق داشتیم و خدا به ما این لطف و به هر حال داشته و این نعمت رو به هر حال به ما داده تا برای مردممون کاری بتونیم انجام بدیم و خدمتی رو انجام بدیم امیدواریم خداوند این تلاش رو این خدمتگزاری رو از ما قبول بکند و اگر به هر حال کمی و کاستی بوده  مردم عزیز ما ما رو ببخشند و توجه داشته باشیم که این جامعه زمانی آباد خواهد شد که دلسوزانه برای آن تلاش کنیم و نگاهمان نگاه ملی باشد  نه نگاه شخصی و حزبی و جناحی. ما برای کلیت کشورمان هزینه کردیم و هزینه می کنیم و برای کلیت کشور کشورمان  حاضریم هستی خودمان رو تقدیم بکنیم. 

وی تصریح کرد؛  من مطمئنم جوان های آگاه و جوان های اهل مطالعه و باهوشی که امروزه حضور دارند با مرور شرایط گذشته و با اون حس ملی که دارند و غیرتی که در وجودشان دارند، مطمئنا تلاش خواهند کرد که ایران کشوری آباد و کشوری آزاد و کشوری با تاریخ ویژه باشد.     کما اینکه به هر حال ما ایرانی ها به گذشته خودمان و به اینکه در طول تاریخ کشوری دارای تمدن هستیم و تمدن ما تمدن بزرگ و پیشرفته ای است. مطمئنا این ارزش هایی که ما داریم این توانمندی های علمی که در گذشته و حال داریم افتخار می کنیم.

 ان شاء لله جوان های ما با توانمند کردن خودشان به علم روز و مسلح شدن به توانمندی های علمی روز  از ضروریات اساسی کشور و دغدغه اصلی مقام معظم رهبری است که نسل جوان ما باید به آن توجه بکند. یادمان باشد که در همه صحنه های علمی ما باید حضور پررنگ داشته باشیم و پرتلاش و با انگیزه و به صورت مداوم فعالیت بکنیم. در زمینه های مختلف علمی در صحنه های بین المللی نشان بدهند که ایران و ایرانی ها مردمی هوشمند و مردمی توانمند هستند و ظرفیت های مختلفی را دارند. 

خبرنگار: اسماعیل زارعی

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار