حمایت همه‌جانبه «نداجا» از صنایع دریانوردی کشور

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به جایگاه صنایع دریانوردی در اقتصاد مقاومتی، گفت: همه ظرفیت‌های دریایی کشور اعم از دانشی، علمی، صنعتی، پژوهشی و دانش‌بنیانی در این زمینه به‌کار گرفته شده است و ما هم حداکثر حمایت را از این صنایع داریم.
کد خبر: ۶۹۴۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۰ - 26September 2024

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر دریادار «شهرام ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفت‌وگو با برنامه «گفت‌وگوی اقتصادی» رادیو که به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس انجام شد، درمورد نقش نیروی دریایی ارتش در توسعه اقتصاد دریامحور در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: اصطلاح «سیادت دریا» به این معناست که نه‌فقط از جنبه محیط زیستی، بلکه از نظر فعالیت‌های اقتصادی نیز به دریا تسلط لازم را داشته باشیم.

امیر دریادار ایرانی افزود: ما در شرایط جنگ تحمیلی ظرف کمتر از ۶۷ روز نقش دریایی دشمن بعثی را در جنگ حذف کردیم و همین‌جا بود که سیادت کامل ایران در حوزه امنیت دریایی برقرار شد که البته حوزه اقتصادی را نیز در بندر حضرت امام (ره) در شمال خلیج فارس و جزیره خارگ به عنوان اصلی‌ترین محل برای پوشش اقتصاد نفت شامل می‌شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: زمانی که رژیم بعثی امکان جنگ در حوزه دریایی را نداشت، جنگ اقتصادی را با ما شروع کرد و متقابلاً نیروی دریایی ارتش نیز سه مأموریت ویژه را انجام داد؛ مأموریت اول برقراری امنیت بنادر و اسکله‌ها و سکو‌های نفتی، مأموریت دوم برقراری امنیت کشتیرانی و عبور از منطقه خطر و تخلیه در بنادر و مأموریت سوم هم اسکورت کشتی‌ها بود که هر سه مأموریت در طول هشت سال دوران دفاع مقدس با حداکثر توان انجام شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر اینکه ناوشکن‌ها کشتی‌ها را اسکورت می‌کردند، سکو‌های پدافندی و تیم‌های تکاوری تفنگداری نیروی دریایی نیز بر روی خود کشتی‌ها مستقر می‌شدند و کشتی‌ها مسیر خود را ادامه می‌دادند. بعد از دفاع مقدس، تهدیدی برای کشتی‌ها وجود نداشت و نقش نیروی دریایی برقراری و تأمین امنیت بود.

دریادار ایرانی با بیان اینکه ۹۰ درصد اقتصاد جهانی از طریق دریا انجام می‌شود و معمولاً کشور‌های مرتبط با دریا و دارای سواحل از شرایط اقتصادی مطلوبی برخوردارند، گفت: بیشترین تردد دریایی از جهت اقتصادی در محدوده کشور ماست؛ چون از ۹ نقطه‌ی راهبردی در جهان سه نقطه آن مستقیماً به کشور ما ارتباط دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش یادآور شد: عمده مأموریت نیروی دریایی از بعد دوران دفاع مقدس تا سال ۱۳۸۶ بحث تأمین امنیت و مبارزه با قاچاق سلاح و انسان و مواد مخدر و تأمین ایمنی شناور‌ها بود، اما از سال ۱۳۸۶ دشمن مجدداً در منطقه خلیج عدن اقدام به دزدی دریایی کرد و پدیده شومی به نام «دزدی دریایی» ایجاد شد که البته از نظر ما دزدی دریایی نبود، بلکه «تروریسم دریایی» با هدف ایجاد آشوب در منطقه بود.

وی با اشاره به اینکه نیروی دریایی از سال ۱۳۸۶ تاکنون اقدام به اعزام ناوگروه کرده است، گفت: امنیت این آبراه برای کشتیرانی بر عهده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که کشتیرانی خودمان تاکنون هیچ مشکلی نداشته و ۲۰ فروند از کشتی‌های بیگانه که مربوط به کشور‌های مختلف هستند و رسمیت دارند هم از دست دزد‌ها نجات یافته و عبور کردند.

امیر ایرانی در پاسخ به این پرسش که آیا سایر کشور‌ها و مخصوصاً کشور‌های همسایه به وظایف خود در این حوزه عمل می‌کنند یا خیر، افزود: برخی کشور‌های همسایه از جمله کشور پاکستان توانمندی و ظرفیت و نیروی دریایی دارند که بتواند این عملیات را انجام دهد، اما برخی کشور‌ها هنوز به ظرفیت لازم نرسیدند و استعمار و استکبار جهانی هم همین موضوع را برای حضور خود در این کشور‌ها توجیه می‌کنند.

فرمانده نداجا درباره جایگاه صنایع دریانوردی در اقتصاد مقاومتی و حمایت نیروی دریایی از این صنایع، عنوان کرد: بحث «قدرت دریایی» مطالبه‌ی مستقیم مقام معظم رهبری در این چهار دهه بوده است که برای رسیدن به این نقطه زحمات زیادی کشیده شده و همه بخش‌ها درگیر شدند؛ چون این موضوع نیازمند زیرساخت قدرتمند دانشی و علمی و صنعتی و هزینه‌های زیادی است و از طرف دیگر ما درگیر تحریم و تهدید و توطئه‌های مختلف هم بودیم.

وی ادامه داد: امروز بنا به توسعه و تأکید فرماندهی معظم کل قوا این خودباوری ایجاد شده و همه ظرفیت‌های دریایی کشور اعم از دانشی و علمی و صنعتی و پژوهشی و دانش‌بنیانی را درگیر کردیم و ما هم حداکثر حمایت از این صنایع را داریم و به طور خاص زیردریایی که پیچیده‌ترین سازه مهندسی دریایی است را با افتخار در ابعاد و توانمندی‌های مختلف می‌سازیم.

دریادار ایرانی همچنین به دستاورد‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوزه توسعه بنادر نیز اشاره کرد و گفت: متولی بحث توسعه بنادر، سازمان بنادر است و علت پیچیدگی کار هم این است که خود بندر نیازمند زیرساخت‌هایی است که باید به خشکی متصل باشد. ما از نظر ظرفیت و تنوع اقدامات گسترده‌ای انجام دادیم، اما نیاز داریم که بنادر به ریل و جاده‌های مناسب اتصال پیدا کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش  پیرامون نقش دیپلماسی دریایی از نظر اقتصادی در تعمیق و توسعه روابط اقتصادی با کشور‌های همسایه تأکید کرد: ما به برکت دریا با همه کشور‌های متصل به دریا همسایه هستیم و فقط فاصله زیادی داریم؛ مانند کشور هند و برزیل و ژاپن که امروزه همسایه ما محسوب می‌شوند.

وی از بحث امنیت دریایی در اقتصاد جهانی با عنوان «دیپلماسی قوی» تعبیر کرد و افزود: خوشبختانه امروز این دیپلماسی قوی در کشور ما ایجاد شده است، به طوری که ریاست کمیته امنیت و کمیته اقدامات بشردوستانه در مجمع اقیانوس هند بر عهده جمهوری اسلامی ایران و نیابت آن بر عهده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و گام بزرگی در حوزه دیپلماسی دریایی و دیپلماسی اقتصادی محسوب می‌شود.

امیر ایرانی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد دریامحور در ۹ بند توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: محور اصلی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، حوزه اقتصادی است. امروز امنیت دریا برقرار است و تنها نگرانی که داریم تفکری است که استکبار سال‌ها در ذهن ما ایجاد کرده و مردم را از دریا و ساحل دور کرده به طوری که ضرورت حضور اقتصادی در سواحل احساس نمی‌شود درحالی‌که حضور یک شناور در دریا تا عمق کشور را درگیر می‌کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خوداتکایی جمعی در دوران دفاع مقدس را حاصل همدلی و هدف مشترک دانست و تصریح کرد: ملت ایران در دوران هشت سال جنگ تحمیلی با خوداتکایی و خودباوری و تکیه بر داشته‌های خود کار‌های نشدنی و غیرممکن را ممکن کرد و امروز هم دشمن دقیقاً همین نقطه را مورد هدف قرار داده و جنگ اقتصادی و فرهنگی راه انداخته است.

وی ضمن تأکید بر تمرکز ویژه بر حوزه آموزش و ظرفیت‌های داخلی گفت: اگر آموزش را در دستور کار ویژه قرار دهیم منجر به تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی و تقویت خانواده و تقویت جامعه خواهد شد و خودسازی و جامعه‌پردازی را نیز به دنبال دارد.

دریادار ایرانی با بیان اینکه دولت باید حوزه اجرا را به فعالان اقتصادی بسپارد و صرفاً تسهیل‌گری کند، یادآور شد: دولت باید به دیپلماسی اقتصادی ورود و بخش خصوصی را در پیدا کردن بازار‌های جهانی کمک کند. ما نه‌فقط از داشته‌های داخلی و ظرفیت‌های خشکی بلکه باید از ظرفیت‌های دریایی و بستر زیر دریا استفاده کنیم و سهم خود را از اقتصاد دریامحور افزایش دهیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: ما در حوزه آموزشی و پژوهشی و قلمروافزایی و امنیت‌آفرینی و امنیت‌بخشی در دریا تمام‌قد در خدمت مردم و فعالان اقتصادی هستیم و این اطمینان را می‌دهیم که با تمام ظرفیت و توان خود در اجرای فرامین فرماندهی کل قوا سر و جان می‌دهیم.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها