تشریح اقدامات پلیس راهور در حوزه هوشمندسازی/ مرکز سنجش استحکام بدنه خودرو راه‌اندازی خواهد شد

سردار حسینی با تشریح اقدامات پلیس راهور در حوزه هوشمندسازی، گفت: مهمترین مطالبه ما از خودروساز‌ها ارتقاء کیفیت و استحکام بدنه است؛درگذشته جایی برای سنجش بدنه خودرو وجود نداشت، اما به زودی مرکز سنجش استحکام بدنه خودرو راه‌اندازی خواهد شد.
کد خبر: ۶۹۵۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۴ - 01October 2024

گروه جامعه دفاع‌پرس: حضور سردار «سید تیمور حسینی» رئیس پلیس راهور فراجا در خبرگزاری دفاع مقدس فرصتی شد برای گپ‌وگفتی صمیمی با او در موضوعات مختلف، که بخش مربوط به پلیس راهنمایی و رانندگی و فعالیت‌ها و برنامه‌های این مجموعه را در ادامه می‌خوانید؛  

سردار حسینی: کاهش ۸/۵ درصدی جانباختگان حوادث ترافیکی/ کاهش ۲ درصدی جریمه‌های رانندگی/ اصلاح رفتار کاربران ترافیکی مورد تاکید پلیس/ ثبت اعتراض به جرایم رانندگی غیر حضوری می‌شود/ جرایم رانندگی به همراه تصویر پلاک صادر خواهد شد/ مهمترین مطالبه پلیس از خودرو سازان ارتقاء بدنه خودرو است/ برای اولین بار مرکز آزمون تصادفات راه‌اندازی خواهد شد/ کاهش زمان طرح ترافیک در تهران

دفاع‌پرس: همه ساله با بازگشایی مدارس، خانواده‌ها درگیر موضوع سرویس مدارس هستند و نگرانی‌هایی در این خصوص دارند، پلیس چه نظارتی بر سرویس مدارس دارد؟

بحث سرویس مدارس جزء موضوعاتی است که همیشه در ابتدای سال تحصیلی دغدغه‌ اصلی پلیس، مجموعه آموزش و پروش و خانواده‌ها است. از نظر پلیس وسیله نقلیه و راننده سرویس باید یکسری ویژگی‌ها داشته باشد. حتما وسیله نقلیه مورد استفاده باید فاقد نقص فنی باشد و اگر بیش از چهار سال از سن تولید خودرو می‌گذرد برگ معاینه فنی داشته باشد، همچنین باید بیمه شخص ثالث و سرنشین داشته باشد. راننده باید کلیه ویژگی‌ها و شرایط مورد نظر از جمله گواهینامه متناسب با نوع فعالیت و گواهی پزشکی سلامت را داشته باشد و خانواده‌ها باید این موارد را از راننده سرویس مطالبه کنند. 

هر ساله بحث تعیین سرویس‌های مدارس به شکل مشترک به مدیران مدارس و مجموعه تاکسیرانی و اتوبوسرانی واگذار می‌شد، اما امسال اتفاقی جدید افتاده که مدیران مدارس را کاملا از گردونه بحث سرویس مدارس خارج کرده‌اند. بنده موافق این مسئله نیستم. به هر حال مدیر مدرسه فردی است که حلقه وصل خانواده و اولیا با مجموعه‌ای است که قرار است بحث سرویس مدرسه را پشتیبانی کند.

پلیس در کارگروه سرویس مدارس حضور دارد

امیدوارم که تجریه امسال تجربه خوبی باشد و در آخر به این نتیجه نرسیم که مجددا می‌بایستی مدیران مدارس را در این فرآیند دخیل کنیم. ما موضوع نظارت و کنترل را همچون گذشته خواهیم داشت، پلیس در کارگروه سرویس مدارس حضور دارد و در طول سال همکاران من موظف به کنترل سرویس مدارس هستند، لذا هم وسیله مورد استفاده، هم راننده و هم سایر مقرراتی که مشخص می‌کند سرویس مدارس باید چگونه عمل کند، مورد توجه پلیس است. یکی از این مقررات سوار کردن دانش آموز به میزان ظرفیتی است که در کارت خودرو قید شده و راننده این حق را ندارد به دلیل اینکه دانش آموزان از جثه کوچکی برخوردار هستند، نفرات بیشتری سوار کند.

ان‌شاءالله با دستورالعمل جدید و نظارتی که ما خواهیم داشت این سال تحصیلی از نظر ایاب و ذهاب کمترین مسئله و دغدغه را از حیث سرویس مدارس داشته باشد.

دفاع‌پرس: خوشبختانه پس از سال‌ها که شاهد افزایش جانباختگان در حوزه حوادث ترافیکی بودیم، امروز شاهد یک ایستایی و کاهش در این حوزه هستیم. چه دلایلی باعث شده که این کاهش ایجاد شود؟

موضوع افزایش نرخ جریمه از بهمن ماه سال گذشته قطعی و در چندین مرحله در رسانه ملی و مطبوعات زمان اجرای آن اعلام شد. این موضوع باعث شد افکار عمومی تحت تاثیر افزایش جریمه قرار گیرد. امروز وقتی می‌گوییم افزایش نرخ جریمه‌ها یکی از دلیل کاهش جانباختگان حوادث ترافیکی شده است خیلی‌ها می‌گویند جریمه‌ها که از تیر ماه اعمال شده، در واقع باید گفت جو روانی ایجاد شده باعث کاهش تخلفات رانندگی شده است. همچنین تلاش کردیم در ایام نوروز تردد‌ها را به خوبی کنترل کنیم و کاهش حدود ۹ درصدی جانباختگان در ایام نوروز خیلی به ما کمک کرد تا بتوانیم این شرایط را پایدار کنیم.

کاهش جانباختگان جاده‌ای به نسبت سال قبل 

همیشه بعد از ایام نوروز یعنی از حدود ۲۰ فروردین تا اواخر اردیبهشت به دلیل فشار مضاعفی کاری به نیرو‌های راهور، یک خلاء ایجاد می‌شد اما امسال بلافاصله بعد از طرح نوروزی با توجه به دهه پایانی ماه مبارک رمضان و تعطیلات عید فطر مجبور بودیم حضورمان را کماکان با همان شرایط و وضعیت طرح نوروزی داشته باشم و همین موضوع باعث شد در فروردین شرایط مناسبی داشته باشیم و مجموع کنترل‌ها در اردیبهشت، خرداد و تیر باعث شد که خوشبختانه بر اساس آمار پزشکی قانونی ۸/۵ درصد معادل ۵۸۰ نفر نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد کاهش جانباختگان باشیم. این در حالی است که میزان جرایم ما نسبت به سال گذشته ۲ درصد کاهش پیدا کرد.

وقتی می‌گوییم جریمه کمتر شده یعنی کمتر تخلف شده و نتیجه آن در کاهش جانباختگان خود را نشان می‌دهد. اصلاح رفتار رانندگان همان چیزی است که همواره به آن تاکید داریم و باید کاری کنیم که منجر به اصلاح و بهبود رفتار‌های کاربران ترافیکی باشد که این موضوع به میزان کمی اتفاق افتاده است. می‌بایست تلاش کنیم این بهبود و اصلاح رفتار بتواند ما را به یک عدد منطقی از تصادف برساند. اگر بخواهیم این عدد منطقی را بر اساس جمعیت محاسبه کنیم، ما حدود ۱/۳ دهم درصد جمعیت کل دنیا را داریم و اگر بتوانیم عدد ۲۰ هزار و ۴۵ نفر جانباخته حوادث ترافیکی که سال گذشته رقم خورد را به ۱۴ هزار نفر برسانیم جایی ایستاده‌ایم که بر اساس تعداد جمعیت کشورمان منطق دارد.

در آمریکا سالیانه ۳۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند که البته این آمار بر اساس جمعیت این کشور است. در دنیا هم جانباختگان حوادث ترافیکی بر اساس عدد مطلق ارزیابی نمی‌شوند و سازمان بهداشت جهانی متولی سلامت و سوانح رانندگی است که در دسته‌بندی بهداشت جهانی قرار دارد، فلذا در این سازمان‌ کشور‌ها بر اساس کشته‌های رانندگی در هر ۱۰۰ هزار جمعیت و یا ۱۰ هزار وسیله نقلیه محاسبه می‌شود و باید تلاش کنیم در این دو شاخصه به وضعیت مطلوبی برسیم.

دفاع‌پرس: یکی از عوامل مهم در کاهش تصادفات حضور مامورین در جاده‌ها و شهر‌ها است، اما بعضا می‌بینیم کلیپ‌هایی در فضای مجازی منتشر می‌شود مبنی بر درگیری بین مامورین و مردم. توصیه شما در این خصوص چیست؟

در گذشته ماشین را نگه می‌داشتیم، برگ جریمه را می‌نوشتیم و همانجا پولش را می‌گرفتیم و جریمه نقدی بود. امروز آن شکل از کار غیرقابل تصور است. امروز بدترین نوع حضور پلیس حضور فیزیکی و چهره به چهره با افراد است. باید تمام کنترل‌ها به شکل سیستمی و تجهیزات هوشمند انجام شود. باید تمام رفتار‌های راننده را از صفر تا صد بتوانیم با سیستم‌های هوشمند رصد، کنترل و اعمال قانون کنیم و در این فرآیند خطای سیستم‌ها به حداقل ممکن خودش و حتی صفر برسد. در این سیستم وقتی بتوانیم هزینه جرم را بالا ببریم قطعا دیگر شاهد دور زدن قانون نخواهیم بود. 

امروز هزینه دور زدن قانون به مراتب کمتر از رفتار قانونی است

امروز هزینه دور زدن قانون به مراتب کمتر از رفتار قانونی است به همین دلیل به خودمان اجازه می‌دهیم با سرعت غیرمجاز برویم و هر اقدامی انجام دهیم. ما باید جوری عمل کنیم که با پدیده بی‌کیفرمانی مواجه نشویم؛ بی‌کیفرمانی یعنی اینکه فرد من مطمئن باشد که اگر یک خطا از او سر بزند یک مجازات در انتظارش است؛ یعنی اینکه خطای من بی‌مجازات نمی‌ماند. این در حالی است که الان خطای افراد خطاکار بی‌مجازات می‌ماند. مشکلی که ما امروز در تهران و کلانشهر‌ها داریم این است که هنوز نتوانسته‌ایم بستر مناسب برای فعالیت‌های روزمره شهروندان ایجاد کنیم و با یک درهم آمیختگی و آشفتگی مواجه هستیم و این آشفتگی ناشی از موضوعات مختلف است.

دفاع‌پرس: پلیس چه تمهیدات و اقداماتی برای رسیدن به شاخصه‌های جهانی در کاهش تصادفات انجام داده است؟

بخش عمده‌ای از اقدامات و پیش‌بینی‌ها کار‌هایی است که پلیس در آن نقش، سهم و دخالتی ندارد. اگر بخواهیم ترافیکی ایده‌آل داشته باشیم باید سه اتفاق در آن بیفتند. اول بسترسازی و مهندسی ترافیک است. دوم آموزش؛ وقتی مهندسی ترافیک درست باشد و کاربران به خوبی آموزش ببینند ۹۵ درصد از کار‌ها حل است و می‌ماند ۵ درصد از افرادی که با همه این تفاصیل میل به انجام تخلف و بروز رفتار‌های پرخطر دارند. در اصل سوم که اجرای مقررات است با این پنج درصد برخورد خواهد شد.

سردار حسینی: کاهش ۸/۵ درصدی جانباختگان حوادث ترافیکی/ کاهش ۲ درصدی جریمه‌های رانندگی/ اصلاح رفتار کاربران ترافیکی مورد تاکید پلیس/ ثبت اعتراض به جرایم رانندگی غیر حضوری می‌شود/ جرایم رانندگی به همراه تصویر پلاک صادر خواهد شد/ مهمترین مطالبه پلیس از خودرو سازان ارتقاء بدنه خودرو است/ برای اولین بار مرکز آزمون تصادفات راه‌اندازی خواهد شد/ کاهش زمان طرح ترافیک در تهران

اجرای مقررات تاوان ناکارآمدی مهندسی ترافیک و آموزش را می‌دهد

امروز اجرای مقررات تاوان ناکارآمدی مهندسی ترافیک و آموزش را می‌دهد. ما نتوانستیم مدیریت تقاضای سفر در تهران ایجاد کنیم و این باعث شده معابر، پارک‌های حاشیه‌ای و پیاده‌رو‌ها جای پارک خودرو و موتورسیکلت شود. ما همچنان نتوانسته‌ایم ۲۰ میلیون تردد در تهران را کاهش دهیم و این باعث شده تمام فشار کار به حوزه اجرای مقررات منتقل شود. 

دفاع‌پرس: یکی از اقدامات مورد تاکید فرمانده کل انتظامی موضوع هوشمندسازی است. پلیس راهور در این خصوص چه اقداماتی انجام داده است؟

اقدامات پلیس راهور در هوشمندسازی در دو حوزه عملیات و خدمات است؛ پلیس راهور جزو یکی از پلیس‌های پیشگام در حوزه هوشمندسازی است، ما در موضوع اقدامات میدانی تمرکز خودمان را بر بحث نظارت و کنترل و تجهیز عوامل به دست‌افزار‌ها گذاشته‌ایم. ماموران ما با بهره‌گیری از دست‌افزاها می‌تواند وضعیت راننده و خودرو را به‌طور برخط رصد کنند. این اقدام خطا‌ها را به صفر رسانده است.

موضوع شماره‌گذاری اینترنتی خودروها در دستور کار است

از هفته فراجا بحث اُ.سی‌.آر کردن تصویر پلاک‌ها را در دستور کار داریم. در مورد تخلفات ساکن و قبض‌هایی که به صورت الصاقی صادر می‌شود خطا به صفر می‌رسد چرا که در کنار هر جریمه عکس پلاک خودرو خواهد بود. حوزه خدمات شماره‌گذاری، اجرائیات و صدور گواهینامه کاملا از قابلیت‌های هوشمند برخوردار است و موضوع شماره‌گذاری اینترنتی به طور کامل در دستور کار است و به زودی افتتاح خواهد شد. در حوزه اجرائیات مهمترین مسئله بحث هیئت‌های رسیدگی به اعتراضات است که ان‌شاءالله غیرحضوری خواهد بود و اگر کسی نسبت به جریمه خود اعتراض دارد می‌تواند به‌صورت اینترنتی اعتراض خود را ثبت کند.

دفاع‌پرس: یکی از موضوعات در گذشته انتقاد پلیس راهور به کیفیت خودرو‌های تولیدی در داخلی کشور بوده است آیا این تذکرات توانست تاثیری بر کیفت خودرو‌های داخلی بگذارد؟

پلیس کماکان نسبت به کیفیت خودرو‌های داخلی مطالبه دارد. من در ابتدای مسئولیتی که داشتم این نکته را گفتم که مهمترین مطالبه ما از خودروساز‌ها ارتقاء کیفیت و استحکام بدنه است، متاسفانه این یک قلم جنس جزو استاندارد‌ها نیست چرا که درگذشته جایی برای سنجش بدنه خودرو وجود نداشت. به زودی یک مرکز برای سنجش استحکام بدنه خودرو (مرکز آزمون تصادف) راه‌اندازی خواهد شد و خودرو پس از گذراندن تست‌های مورد نظر تاییدیه خواهند گرفت. من این نوید را می‌دهم که ان‌شالله با راه‌اندازی این مرکز استحکام بدنه خودرو جزو استاندارد‌های اجباری مورد تاکید قرار می‌گیرد.

دفاع‌پرس: نظر پلیس در خصوص واردات خودرو‌های کار کرده به کشور چیست؟

پلیس نگاهش به ایمنی ترافیک و حمل و نقل است و با این نگاه، بنده موافق این هستم که خودرو‌های ایمن و استاندارد وارد کشور شوند، ولی نباید آنقدر بی‌حساب و کتاب باشد که انواع خودرو از هر برند و نام و نشانی وارد کشور شود. خودرویی که وارد کشور می‌شود باید خدمات پس از فروش مناسب داشته باشد و مسئولین باید برای این مسئله هم یک راهکار مناسب و یک نسخه عملیاتی در نظر بگیرند.

دفاع‌پرس: خبری در فضای مجازی مبنی بر کاهش زمان طرح ترافیک در فصل پاییز و زمستان منتشر شده است، نظر پلیس در این خصوص چیست؟

شش ماه دوم سال هوا زودتر تاریک می‌شود و رفع نیاز‌های روزمرده مردم اجتاناب‌ناپذیر است، فلذا ما باید کاری کنیم که مراجعه مردم به محدوده طرح اضطرار به موقع انجام شود و به موقع برگردنند تا تداخلی بین بار ترافیکی رفت و برگشت عصرگاهی و شامگاهی ایجاد نشود. ما با این‌ کار باعث می‌شویم که بار ترافیکی بین پیش‌ازظهر و بعدازظهر کاملا تفکیک شوند. این تجربه‌ای است که در گذشته داشتیم و وضعیت خوبی حاکم بود، اما به دلیل سماجت عده‌ای، این روند تغییر پیدا نکرد و شاهد ترافیک در هسته مرکزی تا ساعات پایانی شب هستیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار