سیر جهاد در مسیر انقلاب اسلامی/۳

تثبیت جایگاه جهاد سازندگی با فرمان امام خمینی (ره)

شروع کار جهاد سازندگی با فراز و فرود بسیاری همراه بود که در وهله اول نیاز به فرمان رسمی امام خمینی داشت. ایشان نیز با حمایت همه‌جانبه خود از این نهضت بزرگ سازندگی حمایت و همه را ملزم به یاری آن کرد، به این ترتیب «جهاد سازندگی» در همان ماه‌های ابتدایی انقلاب کار خود را آغاز کرد.
کد خبر: ۶۹۵۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۸ - 09October 2024

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، انقلاب اسلامی ایران ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ با پایان بخشیدن به حاکمیت سیاسی رژیم پهلوی، نظامی نوینی ایجاد کرد. بدیهی است به موازات این تحول باید ساختار کشور نیز دگرگون می‌شد؛ این فضا زمینه ایجاد نهاد‌هایی متناسب با کارکرد‌های ویژه را فراهم آورد. مردم نیز بلافاصله داوطلبانه برای نظام‌مند کردن کشور اعلام آمادگی کردند. با توجه به نسبت جمعیت روستانشین به شهری ضرورت رسیدگی بهبود شرایط در روستا‌ها بیشتر احساس می‌شد به موازات تشکیل نهاد‌های انقلابی جهاد سازندگی نیز در ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ به عنوان بازوی سازندگی انقلاب برای خدمت به روستاییان و مناطق محروم و انتقال ارزش‌ها و فرهنگ انقلاب به آن مناطق تشکیل شد. 

تثبیت جایگاه جهاد سازندگی با فرمان امام خمینی (ره)

متن زیر سیر ایجاد و رشد نهاد مقدس جهاد سازندگی است که در ادامه قسمت سوم آن را می‌خوانید.

** تثبیت جهاد سازندگی

۱۵ اردیبهشت تا ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ مرحله بسیار تعیین کننده‌ای برای تشکیل جهاد سازندگی بود. هم زمان با ادامه اعزام گروه‌های دانشجویی به مناطق محروم چند جلسه هم‌اندیشی برای تهیه پیش‎نویس اساسنامه صورت گرفت و مقرر شد اعزام دانشجویان به صورت هدفمند برای شناسایی مناطق بحرانی صورت بگیرد که عملکرد گروه‌های اعزامی بسیار تأثیرگذارتر از قبل شده بود. این گروه‌ها در نخستین اعزام به مناطق محروم متوجه متشکلات دیگری غیر از شرح وظایف خود شدند. فقر فرهنگی در مناطقی از کردستان، بلوچستان و سایر نقاط حساسیت آنها را بیشتر کرده بود و متوجه ضرورت انجام سایر فعالیت‌ها در کنار کار‌های عمرانی شدند. 

گروه‌های دانشجویی به منظور انتقال این مشکلات گزارش‌هایی را در زمینه فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و بسیج مردم علیه گروهک‌های ضد انقلاب برای دولت موقت و شورای انقلاب ارسال کردند. در این مرحله پیش‌نویس اولیه طرح جهاد آماده شد پس از آن طرح تشکیل نهضت جهاد برای سازندگی روستا‌ها از طریق آیت‌الله دکتر بهشتی به امام خمینی رسید. 

امام خمینی آن را مبارک خواند و فرمودند: «بروید یک ماهه مقدمات را آماده کنید» به دنبال این فرمان امام خمینی تعدادی از دانشجویان هسته مرکزی، در ساختمان نخست وزیری مستقر شدند و اساسنامه جهاد را پس از جلسات متعدد با نماینده دولت موقت تدوین کردند. ابتدا نام «نهضت جهاد برای سازندگی روستاها» انتخاب شد نظر دانشجویان این بود که این نهضت زیر نظر دولت نباشد و مستقیم زیر نظر امام خمینی فعالیت کند. در نهایت این طرح با نام «جهاد برای سازندگی» در ۲۶ خرداد به امام خمینی پیشنهاد شد، اما امام کلمه «برای» را برداشتند و نام نهایی «جهاد سازندگی» تصویب شد. 

مطالب مرتبط:
** «جهاد سازندگی» ابتکار امام خمینی (ره) برای رفع محرومیت‌ها 
** روستائیان اولین همراهان اردو‌های جهاد سازندگی

فرمان امام خمینی برای آغاز فعالیت جهاد سازندگی ضروری بود تا این ارگان از طرف دولت موقت و شورای انقلاب به رسمیت شمرده شود. امام خمینی یک روز پیش از صدور فرمان تشکیل جهاد سازندگی در ۲۶ خرداد ۱۳۵۸ در دیدار با اقشاری از مردم فرمودند: «مهم این است که مملکت ما یک حکومت مستقر پیدا کند. یک رئیس جمهوری پیدا بکند یک مجلس شورا پیدا بکند که اساس حکومت که اصل است تحقق پیدا بکند، بعد برویم سراغ اینکه گرفتاری داریم و الان هم دولت درصدد این است که به طور گسترده در همه جا مشغول بشوند به پاکسازی و مشغول بشوند به کار که همین امروز هم پیامش را ما خواهیم داد به همه ملت که جهاد سازندگی یک کاری است که باید بشود و همه ملت همه مردم موظفند که در کار شرکت کنند و اگر با همه ملت این کار شروع بشود ایران بعد از چندی یک ایران آباد انشاءالله خواهد بود.»

نخستین پیام رسمی امام خمینی برای تشکیل جهاد نشان دهنده جایگاه و اهمیت این نهاد بود، اما ایشان برای رسمیت بخشیدن به جهاد در ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ فرمانی صادر فرمودند تا این نهاد در چهارچوب مشخص و در جایگاهی محکم وارد فعالیت شود. با صدور این پیام گروه‌های مختلف آمادگی خود را برای اجرای فرمان امام خمینی اعلام کردند و جوانان بسیاری وارد سازندگی شدند. جهادگران در روز‌های اول تشکیل جهاد سازندگی به یاری روستاییان شتافتند و با تخصیص اعتبار از سوی دولت موقت جهادگران به کار‌های عمرانی در روستا‌ها پرداختند. 

منبع: کتاب «خاکریز‌های خط مقدم؛ تاریخ مهندسی جنگ جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس» اثر «نصرتالله محمودزاده»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار