گروه فرهنگ دفاعپرس ـ رسول حسنی ولاشجردی؛ «تئاتر مستند» رسانهای تقریبا نوظهور در هنرهای نمایشی ایران است که توانسته جایگاه حرفهای خود را تثبیت کند. هنرمندان تئاتر نیز در یک دهه اخیر آثار قابل تاملی را در این حوزه در موضوعات مختلف روی صحنه بردهاند. «تاریخ معاصر»، «انقلاب اسلامی»، «دفاع مقدس» و ... از موضوعاتی است که در قالب تئاتر مستند در معرض نمایش قرار گرفتند. بر خلاف تصور آثاری با محوریت تئاتر مستند نه تنها مخاطبان خود را دارد بلکه با حمایت مدیران تئاتر، بخصوص ورود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این فضا میتواند به گیشه این گونه آثار کمک کند.
تئاتر مستند از آنجایی که ارتباط دوسویه و نفس به نفس با مخاطب را دارد و میتواند تلفیقی از فیلم و تئاتر باشد در ذهن مخاطب اثر بخشی فراوانی دارد. امتیازی که فیلم مستند از آن محروم است. تاویل پذیری در تئاتر مستند در حداقل ممکن قرار دارد و اگر کارگردان و نویسنده در نقل روایتها از یک موضوع مشخص و ارجاع به یک سند خاص دچار اشتباه شوند در اجراهای بعدی قابل اصلاح دارد.
همچین به دلیل زنده بودن تئاتر مستند مخاطب و هنرمند بعد از اجرا امکان تبادل نظر دارند و این امر میتواند راه هر گونه سوتفاهمی را بندد و از این نظر مسئله جعل و تحریف در آن کمتر راه دارد. همه این دلایل گواه اهمیت و ارزش تئاتر مستند در هنرهای نمایشی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
از سوی دیگر با توجه به روزهای حساسی که در حال سپری شدن است و اتفاقات مهمی، چون انجام عملیات وعده صادق ۱ و ۲، انجام عملیات طوفانالاقصی، کشتار وحشیانه مردم غزه، شهادت «اسماعیل هنیه» در تهران، شهادت «سید حسن نصرالله» در ضاحیه لبنان و دیگر وقایع را سپری میکنیم ضرورت کار فرهنگی تبیین این وقایع با زبان هنر اهمیت فراوانی دارد.
ساخت آثار سینمایی چه در قالب داستانی و چه در قالب مستند با توجه به هزینه تولید و شرایط اضطراری که در آن قرار داریم نمیتواند در اولیت اول قرار بگیرد البته این به معنای آن نیست که نباید به سمت آن رفت. اهالی سینما در هر حال باید به رسالت فرهنگی خود عمل کنند. اما تئاتر بخصوص تئاتر مستند میتواند در حکم نوشداریی شفابخش عمل کند و پاسخ گوی سوالات مردم بوده و محملی باشد برای رفع شبهاتی که معاندان در حال طرح آن هستند.
اینکه چرا شخصیتهایی، چون شهید اسماعیل هنیه و شهید سید حسن نصرالله برای ایران اسلامی مهم هستند، نیازمند تبیین و توضیح است. انتقام گرفتن از خون اسماعیل هنیه فقط از این حیث که این شخصیت در ایران به شهادت رسیده است دلیل انجام عملیات وعده صادق ۲ نیست. بلکه اسماعیل هنیه نمادی از یک رهبر نستوه و مبارز برای جبهه مقاومت بود که با وحشیگری رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.
با وجود اینکه در یک سال اخیر که از آغاز عملیات طوفانالاقصی میگذرد و وحشیگریهای رژیم صهیونیستی حتی برای مغرضان و حامیان این رژیم آشکار شده است باز عدهای حتی در بین هنرمندان و افراد شناخته همان شعار بیاساس «نه غزه نه لبنان» سر داده میشود و تاسفباتر اینکه با نشر برخی مطالب در صفحات مجازی عملیات وعده صادق ۲ را محکوم میکنند و زیر سوال میبرند.
در شرایط است که اهمیت تئاتر مستند به عنوان یک رسانه موثر و کارآمد عیان میشود، تئاتر مستند میتواند حتی به صورت تلهتئاتر از شبکههای مختلف سیما و یا حتی «فیلم تئاتر» از درگاه سایتهای مختلف منتشر شود. تئاتر مستند میتواند به مثابه پدافند فرهنگی کشور بخشی کوچک از بار جبهه مقاومت را به دوش بکشد و در صف اول جنگ رسانهها خط شکنی کند.
انتهای پیام/ 161