۲۶ هزار یورو جایزه برای گرافیست‌ها علیه رژیم صهیونیستی

شجاعی طباطبایی از تغییر نام رویداد جایزه «هولوکاست» به «هولوساید» خبر داد و گفت: ۲۶ هزار یورو جایزه این مسابقه است که در سه رشته کارتون، کاریکاتور و پوستر برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۶۹۶۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵ - 07October 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، نشست خبری سومین مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «هولوساید ۲۰۲۴» صبح امروز (دوشنبه) با حضور «محمد حسین نیرومند»، «مسعود نجابتی» و «مسعود شجاعی طباطبایی» در حوزه هنری برگزار شد.

جزئیات جایزه «هولوساید» تشریح شد/ ۲۶ هزار یورو جایزه برای گرافیست‌ها علیه رژیم صهیونیستی

در جنگ نرم جدی هستیم
در ابتدای این نشست، محمدحسین نیرومند به سابقه این رویداد پرداخت و گفت: بحثی که همیشه برای هنرمندان متعهد و آرمان‌گرا مطرح بوده است، این بوده که این هنرمندان باید کجای تاریخ بایستند. اتفاق هفتم‌اکتبر این ابهام را برای هنرمندان روشن کرد که طرف درست تاریخ کجاست؛ بنابراین با قطعیت می‌توان گفت که همه کسانی که همسو با آرمان فلسطین و جریان مقاومت هستند، در طرف درست تاریخ ایستاده‌اند و طرف مقابل جریان ضد بشریت است.

این هنرمند گرافیست، به اهمیت مسابقه هولوساید پرداخت و گفت: تقریبا سال ۱۳۷۳ خبری به‌دست ما رسید که سازمان ملل قصد دارد از یک کاریکاتوریست به عنوان بهترین کاریکاتوریست جهان تجلیل کند. نمونه کار‌های او را پیگیری کردیم که کارهایش متوسط و زیرمتوسط بود لذا برایمان جای سوال شد، چون هزاران کاریکاتوریست بهتر از او وجود داشت. نامه‌ای به کوفی عنان نوشتیم که شما با این تجلیل آبروی سازمان ملل را می‌برد که بعدا فهمیدیم او یک فعال صهیونیست است که با افتخار تصاویری جنگ شش روزه خودش را منتشر کرده و فهمیدیم که این داستان یک داستان سیاسی است.

وی، کاریکاتور و کارتون را یک موضوع جدی خواند و ادامه داد: زمانی که استاد شید مسعود شجاعی طباطبایی طرح مسابقه هولوکاست را ارائه دادند، بسیار در مقابل ایشان موضع گرفتند، اما ایشان با پایمردی کار را جلو بردند و اولین جشنواره هولوکاست سال ۱۳۸۹ برگزار شد.

نیرومند تاکید کرد: با اینکه صد‌ها جشنواره و رویداد در ایران و سطح جهان برگزار می‌شود، اما اینکه وزیر خارجه آمریکا نسبت به یک جشنواره واکنش نشان دهد و نتانیاهو نسبت به این اقدام از ایران شکایت کند، نشان دهنده اهمیت آن است درحالی که چنین موضع‌گیری‌هایی در هیچ جشنواره‌ای وجود نداشته است. 

وی گفت: در دوره اول این جشنواره بسیاری از هنرمندان ترس داشتند که به مسابقه اثر ارسال کنند بخاطرهمین با اسم مستعار شرکت کردند. البته مسابقه دوم این رویداد هم برگزار شد و انعکاس گسترده‌ای پیدا کرد و رژیم صهیونیستی اقدام به هک سایت جشنواره و تهدید دبیر جشنواره کرد. 

نیرومند کارتون و کاریکاتور را هنر توده‌ها معرفی کرد و با بیان اینکه این آثار در فضای مردمی خیلی می‌تواند بازنشر داشته باشد و امیدواریم تدابیر برای نمایش در دانشگاه‌ها صورت گیرد، گفت: هنرمندان متعهد سراسر دنیا به رویداد‌های ما طی ادوار آن اقبال داشته‌اند و آثار مهمی را برایمان ارسال می‌کند، اما نیازمند شبکه توزیع موثر آثار هستیم.

این هنرمند با بیان اینکه سید مسعود شجاعی طباطبایی بخاطر مسابقه هولوکاست از ورود به ۲۲ کشور ممنوع شده است، افزود: مسابقه هولوکاستی که ما برگزار کردیم بحث آن این بود که امروز هم در فلسطین هولوکاست و نسل‌کشی و جنایت درحال اتفاق است. 

۲۶ هزار یورو جایزه گرافیست‌ها در مسابقه 
در ادامه، مسعود شجاعی طباطبایی هنرمند کاریکاتوریست به‌تشریح جزئیات این مسابقه پرداخت و و با تاکید براینکه هنرمندان دنیا جسورانه و آزادمنشانه در مسابقات ما شرکت می‌کنند، گفت: ساعت ۶ عصر فراخوان جشنواره را در سایت ایران کارتون بارگزاری می‌کنیم. 

این هنرمند با اشاره به دلیل نام‌گذاری این جشنواره خاطرنشان کرد: همواره در انتشار موضوعات با محوریت هولوکاست در رسانه‌ها با محدودیت‌هایی مواجه هستیم بخاطرهمین لازم بود از واژه‌ای استفاده کنیم تا بتوانیم در شبکه‌های اجتماعی هم از آن استفاده کنیم. هولوساید در ادامه جشنواره اول و دوم هولوکاست است. 

وی با اشاره به موضوع هولوساید توضیح داد: ما سه موضوع را در این جشنواره مطرح کردیم؛ نسل‌کشی و کشتار مردمی، جنایت هولناک رژیم صهیونیستی و محکوم نمودن این جنایات و استاندارد‌های دوگانه موضوعات این مسابقه خواهد بود. در بخش کاریکاتور به چهره سه شخص منحوس یعنی بنیامین نتانیاهو، گالانت وزیر دفاع اسرائیل و بن گویر خواهیم پرداخت. 

طباطبایی با اشاره به میزان جوایز این مسابقه گفت: کاری که میان اینها متمایز باشد جایزه بزرگ ۵ هزار یورویی اختصاص پیدا می‌کند. جایزه نفر اول سه هزار یورو و تندیس، نفر دوم ۲ هزار یورو و نفر سوم یک هزار یورو خواهد بود. همچنین چند جایزه ۵۰۰ یورویی خواهیم داد که جمع جوایز این مسابقه ۲۶ هزار یورو خواهد بود.

هولوکاست در رسانه سانسور می‌شود
مسعود نجابتی طراح گرافیک و پوستر در ادامه این نشست گفت: هولوکاست در فضای رسانه سانسور می‌شود و جای تشکر دارد که آقای طباطبایی از واژه‌ای استفاده کردند که بتوان در رسانه از آن به راحتی استفاده کرد. آقای طباطبایی بانک اطلاعاتی خوبی از هنرمندان متعهد دنیا دارند و ارتباط‌های زیادی با آنها دارند. متاسفانه ما در گرافیک از این ظرفیت استفاده نکردیم. فضای گرافیک کمی از کارتون و کاریکاتوریست متفاوت است. هنرمندان گرافیک دنیا در انجمن‌هایی حضور دارند که در سیطره رژیم صهیونیستی و آمریکا است.

 وی ادامه داد: در فضای گرافیک ترس و نگرانی وجود دارد. من خواهش کردم این بخش را اضافه کنیم تا طراحان گرافیک هم‌سو در دنیا را شناسایی کنیم. این اتفاق برای بنده مهم‌تر از خروجی کار است. برخی از آثار کارتون امکان تبدیل شدن به پوستر دارد. از این ظرفیت استفاده می‌کنیم تا هنرمندان کاریکاتور بتوانند با نوشته‌ای آثارشان را به پوستر تبدیل کنند.

«هولوساید»، سیلی دردناک هنرمندان است
در پایان، امیر‌ناصر جاوید معاون رئیس امور بین‌الملل حوزه هنری گفت: اتفاقات بزرگی توسط مجاهدین حماس و مردم فلسطین رقم زده شده است؛ به تعبیر شهید بزرگوار سید حسن نصرالله پرونده رژیم صهیونیستی در عالم گشوده شده است و همه ملت‌های جهان با این پرونده نسبت گرفتند و دیگر کسی نمی‌تواند بی‌تفاوت از کنار این موضوعات بگذرد. در این موضوع یا باید له عمل کرد و یا علیه. 

وی رویداد «هولوساید» را سیلی هنرمندان بر پیکیره رژیم صهیونیستی دانست و با تاکید براینکه قطعا تاثیرگذاری و درد این سیلی بیشتر از موشک‌های خواهد بود که دشمن دریافت کرد، عنوان کرد: ما در حوزه هنری انقلاب اسلامی سعی و تلاش می‌کنیم تا تولیدات ما در این مسابقه که مخاطب اصلی این مسابقه که آزادگان عالم هستند به دست آنها برسد و همچنین به شکل اختصاصی هنرمندان در مسابقه حضور داشته باشند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار