بازرس‌کل استان گیلان:

لزوم توجه مدیران به اصول مدیریتی و اخلاقی حکومت علوی

«آقایی» با اشاره به لزوم توجه مدیران به اصول مدیریتی و اخلاقی حکومت علوی مورد تاکید امیرالمومنین علی (ع) گفت: بازرسی استان همواره در کنار مدیرانِ پاک‌دست، خردمند و توانا است و به‌شدت از آنها حمایت می‌کند و معتقدیم این مدیران با تغییر دولت‌ها هم نباید بروند.
کد خبر: ۶۹۶۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۴ - 07October 2024

لزوم توجه مدیران به اصول مدیریتی و اخلاقی حکومت علویبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، «احمد آقایی» بازرس‌کل استان گیلان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گیلان با اشاره به رسالت مهم اصحاب رسانه در حوزه مطالبه‌گری از مدیران اظهار داشت: خبرنگارانِ خوشنام و رسانه‌ها امین مردم و حکومت هستند و با شجاعت و صداقت و بدونِ مزد از حقوق مردم دفاع و مطالبه‌گری می‌کنند و باور دارم که اصحاب رسانه می‌توانند بازوان پرتلاش و یاریگر بازرسی استان باشند.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها با مطالبه‌گری خود موجب امیدآفرینی و افزایش اعتماد مردم شده و از مدیران هم صیانت می‌کنند افزود: اصحاب قلم در راستای دفاع از حقوق مردم از مسئولین انتظار خدمت صادقانه و مسئولیت‌پذیری دارند و در واقع دیده‌بانانی هستند که بهتر از هرکسی چالش‌ها و آسیب‌های جامعه را می‌بینند و تلاششان در جهت تامین منافع عمومی و اطلاع‌رسانی در راستای مبارزه با مفاسد اداری، اخلاقی، قضایی و سیاسی و ... است.

آقایی ضمن گرامیداشت هفته نیروی انتظامی و قدردانی از تامین‌کنندگان امنیت در حوزه‌های مختلف تصریح کرد: اصحاب رسانه نیز با مطالبه‌گری خود رسالت تامین امنیت حقوق مردم را بر عهده دارند و هر معضل و مشکلی را می‌توانند به مسئولین ذی‌ربط اطلاع دهند.

وی با اشاره به چهل و سومین سالروز تشکیل سازمان بازرسی خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی پناهگاه شهروندان و مدیران در جهت مشورت‌خواهی و مطالبه‌گری مردم و محل اعتماد‌بخشی است؛ دامنه کار این سازمان، بسیار وسیع، اما امکانات محدود است، اما محدودیت‌ها منجر به غفلت‌ورزی در عرصه‌های مختلف نخواهد شد.

بازرس‌کل استان گیلان در خصوص تعطیلی ۸ ماه بندر تجاری آستارا و ورود سازمان بازرسی برای رفع این مشکل اشاره و عنوان کرد: حجم زیادی از فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال مردم استان گیلان به حوزه کشاورزی و صنایع محلی گره خورده است و لذا باید به این حوزه‌ها بیشتر توجه کرد از طرفی آستارا نیز پیشانی اقتصاد استان و گردشگری در غرب استان محسوب می‌شود و اهمیت فوق‌العاده‌ای در حوزه اقتصاد بومی و گردشگری و صادرات و واردات کالا‌ها دارد، اما این بندر به دلایلی از جمله کاهش سطح تراز آب دریا حدود هشت ماه تعطیل بود.

وی ادامه داد: سازمان بازرسی استان به ماجرای تعطیلی بندر آستارا ورود پیدا کرد و به مدیران و پیمانکار پروژه اعلام کردیم که هرچه سریع‌تر در جهت احیای بندر اقدامات اساسی انجام شود و در ابتدا فرصت ۲ ماهه دادیم و یکی از اقدامات نیز لایروبی بندر آستارا بود که شروع به کار کردند و در ادامه بازرسی استان، خواستار بازنگری در قرارداد لایروبی مبنی بر افزایش مدت زمان پروژه و افزایش حوزه اراضی به ۲۰ هکتار شد تا پیمانکار پروژه درآمد و سود حاصله را در راستای اجرای عملیات به‌کار بگیرد و اکنون پیمانکار در حال کار است و حقوق کارگران نیز پرداخت شده و امیدواریم هرچه سریع‌تر لایروبی بندر به پایان برسد و کشتی‌ها فعالیت خود را از سر بگیرند و شاهد رونق این بندر مهم باشیم که می‌تواند نویدی باشد برای اشتغال جوانان منطقه و رشد گردشگری و حاکم شدن امنیت اقتصادی در منطقه.

آقایی با اشاره به موقعیت بازار آستارا که به نوعی بازار کشور‌های آسیای میانه نیز محسوب می‌شود افزود: غفلت ورزیدن نسبت به آستارا منجر به از دست رفتن بازار منطقه و رقابت در این عرصه می‌شد چراکه بازار آستارا هم محلی برای اشتغالزایی و فقرزدایی بوده است.

وی با تاکید بر لزوم تکیه بر اقتصاد دریامحور در استان گیلان ادامه داد: تاکنون نتوانسته‌ایم از مواهب دریا به نحو مطلوب در راستای رشد و توسعه استان استفاده کنیم البته در حوزه گردشگری و پرورش ماهی هم در حد تراز و شایسته به‌نفع استان بهره نبرده‌ایم که یکی از دلایل آن می‌تواند غفلت‌ورزی برخی مدیران باشد.

بازرس‌کل استان گیلان با اشاره به عدم توجه برخی مدیران به اصول مدیریتی و اخلاقی حکومت علوی که مورد تاکید امیرالمومنین علی (ع) بوده است افزود: اگر برخی مدیران، این اصول اخلاقی و مدیریتی امیرالمومنین علی (ع) را حداقل مطالعه می‌کردند شاهد بسیاری از فسادها، کوتاهی‌ها و قانون‌ستیزی‌ها در استان نبودیم.

آقایی تاکید کرد: بازرسی استان همواره در کنار مدیرانِ پاک‌دست، خردمند و توانا است و به‌شدت از آنها حمایت می‌کند و معتقدیم این مدیران با تغییر دولت‌ها هم نباید بروند، اما مدیرانی که با فساد سیاسی ورود می‌کنند و تنها به‌دنبال پست و مسئولیت هستند بدانند که قانونگذار و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و بازرسی با تمام قوا در مقابل این مدیران خواهند ایستاد و عرصه را بر آنها تنگ می‌کنیم و امنیت را از این سودجویان می‌گیریم؛ این موضوع در دولت جدید هم راهبرد ما خواهد بود؛ مدیرانی که با رانت سیاسی وارد حوزه مدیریت می‌شوند و درصدد اعمال نفوذ، تضییع حقوق بیت‌المال و غارت انفال باشند در این استان آرامش نخواهند داشت.

وی با اشاره به ورود سازمان بازرسی به ماجرای تعطیلی کارخانه پوشش عنوان کرد: در گیلان کارخانجات زیادی داشتیم که برخی به‌دلیل سوءمدیریت و غارتگری و برخی به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه و تغییر کاربری‌ها دچار مشکلات اساسی شدند و سازمان بازرسی استان سعی کرد با کمک دستگاه‌های امنیتی به این مسئله هم ورود کند و توانستیم جلوی بسیاری از غارتگری‌ها را بگیریم و اکنون کارخانه پوشش کم کم در حال احیا است و تعدادی نیرو هم مشغول هستند؛ در رابطه با سایر کارخانجات استان نیز خط قرمز ما، عدم تغییر کاربری خواهد بود.

بازرس‌کل استان گیلان با اشاره به ابرچالش زباله و پسماند در استان گیلان و بحران سراوان در طول سال‌ها خاطرنشان کرد: اقداماتی که برای رفع مشکلات سراوان انجام شده قابل تقدیر است، اما می‌توان گفت تنها تسکینِ درد است و معتقدیم سراوان هنوز نیازمند اقدامات اساسی است از طرفی فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ در خانواده‌ها وجود دارد، اما جمع‌آوری زباله‌های‌تر و خشک و تفکیک در مقصد به درستی انجام نمی‌شود؛ و متاسفانه شاهد شکل‌گیری ۲۰ سراوان در شهرستان‌های مختلف استان هستیم؛ اگر مدیران گذشته به خوبی عمل می‌کرد امروز وارث این چالش بزرگ نبودیم و لذا این معضل باید حل شود و انتخاب محل دپوی زباله هم باید علمی و کارشناسانه باشد.

آقایی در رابطه با رودخانه‌های زرجوب و گوهررود گفت: در دولت یازدهم حدود ۶۵ میلیارد برای این ۲ رودخانه اختصاص داده شد، اما این اعتبارات کجا رفت؟ و مردم هنوز شاهد معضلات این دو رودخانه هستند بنابراین در این حوزه نیاز به عزم و اراده جدی داریم.

وی با تاکید بر اینکه استان گیلان نیازمند پنجره واحد سرمایه‌گذاری و مدیریتی است افزود: برخی پروژه‌ها در استان به دلیل مشکلاتِ مجوز و امضا‌های طلایی متوقف هستند که باید این معضل را نیز برطرف کرد.

بازرس‌کل استان گیلان ادامه داد: در استان گیلان، علت متوقف شدن برخی پروژه‌ها خود دستگاه‌های اجرایی هستند که موانع ایجاد می‌کنند و لذا پیگیری اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام هم در دستور کار خواهد بود و اجازه ندادیم هیچ پروژه‌ای به خاطر مصالح تعطیل شود.

انتهای پیام/

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار