مدیرکل دفتر روستایی و شورا‌های استان یزد:

نیروگاه خورشیدی در روستا‌های یزد احداث می‌شود

مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استان یزد گفت: طرح احداث نیروگاه خورشیدی جهت درآمدزایی روستاهای یزد با جدیت در حال پیگیری است.
کد خبر: ۶۹۶۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۳ - 07October 2024

به گزارش دفاع‌پرس از یزد، «محمدجواد شمس» مدیرکل دفتر روستایی و شهری استانداری یزد ظهر امروز به مناسبت روز روستا در جمع اصحاب رسانه استان یزد با اشاره به اینکه این نام‌گذاری به‌منظور ارج‌نهادن به زحمات روستائیان است، اظهار داشت: در حال حاضر 374 روستا با دهیاری در سطح استان وجود دارد و 393 روستا نیز دارای شورا هستند که دهیاران به عنوان مدیران روستا، فعالیت‌های اجرایی روستا را پیگیری می کنند.

وی ادامه داد: در سراسر استان هزار و 232 نفر عضو شورای روستایی هستند که از این تعداد هزار و40 نفر مرد و 184 نفر خانم هستند.

مدیرکل دفتر روستایی و شهری استانداری یزد با اشاره به اینکه در سراسر استان بیش از 3 هزار آبادی وجود دارد خاطرنشان کرد: در 3 سال گذشته هزار و394 میلیارد تومان منابع اعتباری که از محل ارزش افزوده و براساس جمعیت روستاها بوده، به حساب دهیاری ها واریز شده است. که از این میزان براساس قانون باید حداقل 60 درصد برای کارهای عمرانی روستا هزینه شود که خوشبختانه در سطح استان بیش از این مقدار برای پروژه های عمرانی هزینه شده است.

شمس با اشاره به اینکه تسهیلات پرداختی به روستاها در دو قالب پرداخت می‌شود، تصریح کرد: یکی از سیاست‌هایی که سازمان دهیاری‌های کشور پیگیری می‌کنند بحث توانمندسازی آنها است که در این زمینه سیاست پرداخت تسهیلات کم‌بهره به دهیاری‌ها پیگیری شده است که در سال 1401 و 1402 حدود 290 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت و حاصل آن خرید 118 ماشین الات برای دهیاری ها بود و باعث شد تعداد ماشین الات دهیاری های استان به 247 برسد.

وی ادامه داد: ایجاد نیروگاه خورشیدی برای روستاها به‌صورت تجمیعی یکی از سیاست‌هایی است که در حال پیگیری هستیم و 180 میلیاردتسهیلات برای ان در نظر گرفته شده است که امیدواریم امسال حدود 7 مگاوات تولید انرژی صورت بگیرید وهمچنین 50 میلیاردتومان تسهیلات نیز برای خرید ماشین آلات در نظر گرفته شده است و حدود 20 میلیارد تومان نیز برای پروزه های عمرانی تسهیلات اختصاص یافته است.

شمس با اشاره به اینکه سال گذشته 50 میلیارد تومان و امسال 36 میلیارد تومان و سال 1401 حدود 18 میلیارد تومان تسهیلات به روستائیان پرداخت شده است تصریح کرد: بحث نهضت آسفالت راه های روستایی با جدیت در سال های اخیر پیگیری شده و در سه سال اخیر حدود 9 هزار تن قیر توزیع شده که حاصل آن یک میلیون و500 هزار متر آسفالت بوده است.

وی یکی از موضوعات مهم را در روستاها پیگیری مبحث گردشگری و معرفی ظرفیت‌های گردشگری این روستاها ذکر و خاطرنشان کرد: در حال حاضر 39 روستای هدف گردشگری در سطح استان وجود دارد و امسال نیز سازمان گردشگری جهانی بر اساس یک برنامه مشخص که هرساله بهترین روستای گردشگری دنیا را انتخاب می‌کند در سال جاری 8 روستا برای این انتخاب کاندید شده‌اند که روستای فهرج جزو این 8 روستا است.

شمس افزود: پس از کاندید شدن روستای فهرج اقدامات متعددی در این روستا انجام شد که کف‌سازی، نورپردازی، تعمیر سرویس‌های بهداشتی، ایمن‌سازی مسیر گردشگری و. جزو این اقدامات بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته با پیگیری که انجام شد 15 روستا صاحب دهیاری شدند تصریح کرد: جمعیت روستایی استان بیش از 150 هزار نفر است که بیشترین جمعیت در روستاهای شهرستان یزد ساکن هستند.

وی یکی از مشکلات روستاها را جمع‌آوری پسماند ذکر و تصریح کرد: در سال 1403 با پیگیری انجام شده 18 ماشین جمع اوری زباله به تعداد ماشین الات جمع اوری زباله اضافه شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار