معرفی کتاب؛

بررسی تجلی «توحید» در اشعار کنگره‌های شعر دفاع مقدس در کتاب «درسایه خدا»

کتاب «در سایه خدا» تجلی توحید در اشعار کنگره‌های شعر دفاع مقدس کتابی است تحقیقی_پژوهشی با موضوع بروز و حضور «خداوند» در کتاب‌های کنگره شعر دفاع مقدس که به قلم معصومه لشگری نگاشته شده و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آن را منتشر کرده است.
کد خبر: ۶۹۷۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰ - 10October 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، کتاب «در سایه خدا» تجلی توحید در اشعار کنگره‌های شعر دفاع مقدس کتابی است تحقیقی_پژوهشی با این موضوع که «خداوند» در کتاب‌های کنگره شعر دفاع مقدس، تا چه میزان و چگونه بروز و حضور داشته است.

این کتاب، به قلم معصومه لشگری نگاشته شده و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آن را منتشر کرده است.

نویسنده کتاب در قسمت آغازینه به توضیحی کوتاه از چیستی ادبیات ملل و موضوعاتی که بدان‌ها پرداخته می‌شود.

از آنجایی که موضوع این کتاب، بررسی «توحید» در اشعار کنگره‌های شعر دفاع مقدس است، در مقدمه کتاب، ابتدا به دیوان‎های شعری که با نام خداوند آغاز شده‌اند و پس از آن، حال و هوای شعر و ادبیات در انقلاب اسلامی و پس از آن در دوران دفاع مقدس پرداخته و سپس به مواردی که در پرداختن به شعر و ادبیات دفاع مقدس باید به آن توجه کرد، اشاره شده است.

بررسی تجلی «توحید» در اشعار کنگره‌های شعر دفاع مقدس در کتاب «درسایه خدا»

این کتاب از چهار فصل تشکیل شده است که فصل اول مربوط به کلیات پژوهش یا مباحث بنیادی موضوع، فصل دوم شامل پیشینه موضوع، فصل سوم مربوط به یافته‌های مورد نظر و فصل چهارم نیز شامل نتیجه‌گیری است.

در فصل اول این کتاب، نویسنده به توضیح برخی از لغات و واژگان کلیدی مرتبط با موضوع‌های «توحید» و «دفاع مقدس» پرداخته است.

در فصل دوم نیز به بررسی تئوری‌ها، نظریات و برهان‌هایی پرداخته شده است که در مورد «خداوند» وجود دارد.

در فصل سوم نیز نویسنده به طرح سؤالاتی چند، در موضوعاتی از جمله میزان تجلی خداوند در شعر دفاع مقدس، میزان پرداختن شعرای دفاع مقدس به مدح و ثنای پروردگار، واژگانی که در اشعار کنگره‌های سراسری شعر دفاع مقدس استفاده شده و به مفهوم خداوند اشاره دارند و... پرداخته و به آنها پاسخ داده است.

در بخشی از این کتاب آمده است:

«ادبیات هر ملتی بیانگر اعتقادات دینی و فرهنگی مذهبی و آیینه تمام‌نمای ادب و فرهنگ آن ملت است.

آثار ادبی شاعران و نویسندگان دوران دفاع مقدس، جلوه‌های بی‌نظیر رشادت و شجاعت جوانان این مرز و بوم را متجلی ساخته است؛ به طوری که ارزش‌های دینی از جمله خداباوری، خدامحوری و آموزه‌های تربیتی آنان در اوراق تاریخ و تمدن ایرانیان ثبت شده و به آیندگان منتقل خواهد شد.

شاعران دفاع مقدس، راویان راستین و صادق حماسه‌های واقعی قهرمانان جبهه‌های جنگ و منادیان آموزه‌های دینی از جمله توحید هستند که شرح رشادت و شهادت رزمندگان را با افتخار بیان می‌کنند و با تمیک به تعهد و رسالت اخلاقی و اجتماعی خود از این افتخارات، خالق آثاری ارزشمند هستند که نه تنها سرشار از معنویت و آگاهی‌اند؛ بلکه فریاد بلند لاله‌های خاموش وطن را در قالب‌های مختلف ادبی به گوش همگان رسانده که آن فریاد‌ها احیاکننده حماسه سرخ عاشورای حسینی هستند و به بلندای تاریخ، زنده و ماندگار هستند.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار