تحلیل رسانه‌های غربی از اراده ایران در شکست صدام

رژیم صدام برخلاف اصول بین‌المللی، جنگ اعلام نشده‌ای را علیه ایران آغاز کرد. برخلاف آنچه ابتدا به نظر می‌رسید، این جنگی برق‌آسا نبود که به زعم صدام، عراق را تبدیل به قدرت درجه اول منطقه کند، بلکه برعکس این جنگ به یک نبرد فرسایشی تبدیل شد.
کد خبر: ۶۹۷۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۶ - 12October 2024

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، در بیستمین روز جنگ ایران و عراق (۱۳۵۹/۷/۱۹) تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها و خبرگزاری‌های غربی درباره سرنوشت جنگ ایران و عراق قابل توجه است:

تحلیل رسانه‌های غربی از اراده ایران در شکست صدام

** ایران مصمم به بیرون راندن دشمن

خبرگزاری رویتر: عراق که آغازگر جنگ با ایران در ۲۲ سپتامبر است، اکنون بیش از همه علاقه‌مند به پایان جنگ است. ایران با مواضع ثابت خود همچنان بر ادامه جنگ و بیرون راندن نیرو‌های عراق از کشور خود مصمم است و هرگونه مذاکره یا آتش‌بس را پیش از بیرون راندن نیرو‌های عراقی بی‌معنی می‌داند.

** ایران با مشکلات اقتصادی مدت زیادی دوام نمی‌آورد

 رادیو آمریکا: شکست دادن ایران برای عراق از نظر نظامی شاید امکان‌پذیر نباشد، امّا ممکن است فشار‌های اقتصادی او را برای رسیدن به این هدف موفق سازد. ذخایر عراق از درآمد نفت اینک حدود ۲۰ میلیارد دلار است که پس از عربستان سعودی قرار می‌گیرد؛ بنابراین عراقی‌ها می‌توانند مدت طولانی به جنگ ادامه دهند. احتمال این‌که مشکلات اقتصادی عراق را از پای درآورد، بسیار کم است، امّا اوضاع در ایران کاملاً فرق می‌کند.

ذخایر مالی ایران تا پیش از انقلاب به حدود ۲۱ میلیارد دلار می‌رسید که حدود ۹ میلیارد دلار آن در بانک‌های آمریکا مسدود شده است و به ۱۳ میلیارد دلار آن‌هم تاکنون چیزی اضافه نشده است. تولید نفت از ۶ میلیون بشکه در روز به سه میلیون و پانصد هزار بشکه کاهش یافت و حتی به حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. به نظر تحلیل‌گران آمریکایی گمان نمی‌رود که ایران بتواند با تکیه‌بر ذخایر مالی مدت زیادی دوام بیاورد.

** ضربه ایران به صنعت نفت عراق

 خبرگزاری یونایتدپرس: در پی جنگ عراق و ایران، صدماتی که ارتش ایران به تأسیسات البکر وارد کرده است، میزان صدور نفت‌خام عراق را برای حداقل یک سال با کمبود دو میلیون بشکه در روز روبرو خواهد کرد.

** شرط امام خمینی (ره) برای برقراری صلح

 رادیو لندن: در ایران از پایان فوری جنگ کمتر سخن به میان می‌آید. تنها شرط آیت‌الله خمینی برای برقراری صلح، سرنگون شدن رژیم عراق است. پرزیدنت بنی‌صدر و فرماندهان ارتش به خطرات یک جنگ طولانی واقفند، ولی تندرو‌های اسلامی می‌گویند ایران به یک جنگ طولانی احتیاج دارد. به نظر آنان جنگ کوتاه‌مدت باعث تقویت لیبرال‌های غربی خواهد شد.

** عراق گرفتار در جنگ فرسایشی

 رادیو کلن: رژیم صدام برخلاف اصول بین‌المللی، جنگ اعلام‌نشده‌ای را علیه ایران آغاز کرد. برخلاف آنچه ابتدا به نظر می‌رسید، این جنگی برق‌آسا نبود که به‌زعم صدام، عراق را تبدیل به قدرت درجه اول منطقه کند، بلکه برعکس، این جنگ به یک نبرد فرسایشی تبدیل شد که خاتمه آن در آتیه نزدیک بعید به نظر می‌رسد. بهترین راه برای ختم جنگ ایران و عراق محدود ساختن آن از لحاظ جغرافیایی و تسلیحاتی است، البته این نسخه داروی قطعی بلای جنگ نیست.

** اسرائیل برنده جنگ ایران و عراق

مجله نیویوزیک در مورد بازنده و برنده احتمالی جنگ نوشته است: دولت کارتر با بی‌طرف ماندن نقش خود را خوب بازی کرده، در نتیجه قادر به تقویت روابط خود با کشور‌های محافظه‌کار عربی که از گسترش جنگ در هراسند، شده است.  برنده دیگر این جنگ اسرائیل است. اسرائیل از تماشای دو ارتش مجهز دشمن که در حال درهم کوبیدن یکدیگر هستند و از نفاق دنیای اسلام که می‌تواند جبهه‌ای یکپارچه علیه اسرائیل ایجاد کنند، خرسند است.

منبع:

مهدی انصاری، حسین یکتا، روزشمار جنگ ایران و عراق: هجوم سراسری (کتاب چهارم)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ دوم ۱۳۷۵، صص ۳۸۲، ۳۸۳

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها