جشنواره عمار بین‌المللی شد/ اختصاص بخش ویژه برای افشاگری علیه جنایات رژیم صهیونیستی

دبیر پانزدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: بخش ویژه جشنواره (وفا) برای روایت خبرنگاران از جنایات رژیم صهیونیستی برگرفته از نام خبرنگار شهید فلسطینی است.
کد خبر: ۶۹۷۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹ - 12October 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، نشست خبری پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با موضوع محوری «امت مقاومت» صبح امروز (شنبه، ۲۱ مهر) در بیت شهید حسن طهرانی‌مقدم پدر موشکی ایران برگزار شد.

مرضیه هاشمی: وفا، بخش ویژه افشاکننده جنایات رژیم صهیونیستی

در ابتدا «مرضیه هاشمی» دبیر جشنواره به اهمیت آثار سینمایی مقاومت پرداخت و اظهار داشت: بالاخره همه می‌دانیم جشنواره عمار با چه هدفی تشکیل و برگزار شده است، چون نیاز به آثار مقاومت داشتیم و امسال شاهدیم نسل‌کُشی در فلسطین و لبنان شکل جدیدی پیدا کرده است و نکته اصلی این جنگ، روایت آن است که موجب بیداری امت‌ها می‌شود.

دبیر جشنواره، وظیفه فیلمسازان مستقل را روایت این صحنه دانست و گفت: دنیا تازه متوجه جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطین و لبنان شده و اگر تلاش رسانه‌ای مضاعفی صورت گیرد، آنها را با خطر روبه‌رو خواهد کرد. شبکه‌های رسانه‌ای غرب هنوز خط رسانه‌ای علیه ایران را دنبال می‌کنند و نمی‌گویند رژیم صهیونیستی کودک‌کُش است؛ لذا ما باید این روایت را جدی بگیریم و با بهترین کیفیت آن را روایت کنیم.

جشنواره عمار امسال بین‌المللی شد/ وفا، بخش ویژه جشنواره برای افشاگری خبرنگاران علیه جنایات رژیم صهیونیستی

وی از ایجاد بخش ویژه‌ خبرنگاران در جشنواره خبرداد و افزود: در فلسطین و لبنان شاهد شهادت خبرنگاران زیادی هستیم؛ لذا امسال بخش ویژه «وفا» را که به نام یک شهید خبرنگار فلسطینی است، برای روایت خبرنگاران در جشنواره تدارک دیده‌ایم. 

هاشمی با تاکید براینکه باید واقعیت قضیه جنگ نشان داده شود، ادامه داد: خبرنگاران در لبنان و فلسطین تلاش دارند انعکاس واقعیت‌ها را انجام دهند و در این مسیر بیداری هنرمندان در سراسر دنیا شکل گرفته است؛ لذا امسال جشنواره عمار امسال بین‌المللی برگزار خواهد شد. 

خورشیدی: روایت «امت مقاومت»، موضوع محوری جشنواره عمار

سپس «سعید خورشیدی» رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار اظهار داشت: زاویه و منظری که امسال در جشنواره داریم، بحث روایت «امت مقاومت» است که موضوع محوری است. الگویی که حضرت امام (ره) برای مبارزه با استکبار فراروی ما گذاشت، الگویی مبتکرانه و مردمی بود درحالی که مبارزان قبل الگوی نخبگانی و چریکی داشتند بخاطر همین الگوی مبتنی بر نگاه قرآنی و اسلامی امام (ره) است که در آن معتقدیم، مبارزه‌ای به ثمر خواهد نشست که بتواند نهضت عمومی مردم را فعال کند لذا این رویکرد امام (ره) در سراسر نهضت وجود دارد. 

وی، حزب‌الله لبنان را نمونه‌ دیگری از موفقیت این الگوست دانست و تاکید کرد: حزب‌الله در دوره دبیرکلی شهید سید حسن نصرالله از یک سازمان چریکی تبدیل به یک نهاد اجتماعی شد که با فرهنگ و زیست‌بوم لبنان و جهان اسلام همکاری دارد و به معنایی یک جامعه مقاوم حول لبنان و جهان اسلام شکل داده شد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار عنوان کرد: نتیجه تبعیت از این الگو را در این ایام در لبنان می‌بینیم که با اینکه برخی از افراد کادر مهم حزب‌الله به شهادت رسیده‌اند، اما جامعه حزب‌الله همچنان ایستاده و فرو نریخته است و مستحکم در برابر دشمن صهیونیست مبارزه می‌کند. در این الگو مسئله‌ی فرهنگ یک مسئله‌ی حاشیه‌ای نیست بلکه اصالت دارد، چون باید عموم جامعه را همراه کنیم و از این جهت است که در پدیده انقلاب اسلامی کار فرهنگی و رسانه‌ای یک امر حاشیه‌ای نیست.

جشنواره عمار امسال بین‌المللی شد/ وفا، بخش ویژه جشنواره برای افشاگری خبرنگاران علیه جنایات رژیم صهیونیستی

خورشیدی بازنمایی مقاومت را یکی از سازوکار‌های ترویج فرهنگ مقاومت دانست و گفت: بازنمایی مقاومت و مجاهدت‌های صورت گرفته از افغانستان تا یمن و لبنان و فلسطین موجب ایجاد جریان مقاومت خواهد شد در جهان اسلام خواهد شد، چون امروز جهان اسلام بخاطر مبارزه با یک دشمن واحد، باید به یک وحدت برسد.

وی ادامه داد: روایت انسان‌های مقاومت به بازتولید این فرهنگ و ریشه‌دار شدن آن کمک می‌کند. امروز در کشورمان دغدغه حمایت از مردم غزه و لبنان جاری و ساری است و ایثار و فداکاری‌های زیادی را می‌توان در این زمینه دید. انعکاس این وضعیت کار رسانه است و جشنواره عمار فراخوانی برای بازنمایی این اتفاقات است تا هنرمندان نقش بی‌بدیل خودشان را ایفا کنند و به روایت انسان مقاوم در این مقطع زمانی بپردازند.

ضرورت پاسخگویی به شبهات جبهه مقاومت

سهیل اسعد، در بخش دیگر این نشست به ضرورت‌های جبهه انقلاب و نیاز‌هایی که در فضای فلسطین و لبنان وجود دارد پرداخت و اظهار داشت: در این ایام در صحنه‌های مختلف شبهه‌های زیادی ایجاد شده است که اگر پاسخ داده نشود تقصیر رسانه انقلاب است، چون امت حزب‌الله باید درباره هر شبهه‌ها پاسخ داشته باشد؛ جشنواره عمار در این زمینه می‌تواند خیلی مفید باشد.

این فعال رسانه‌ای افزود: من این روز‌ها رسانه‌های انقلابی در لبنان را پیگیری می‌کنم، اما ما هنوز خیلی یک‌طرفه حرف می‌زنیم و نتوانسته‌ایم به طرف مقابل بپردازیم. رسانه‌های ما فقط نشان می‌دهند چقدر شهید می‌دهیم؛ از طرفی حزب‌الله هزار موشک شلیک می‌کند که از آنها یک تصویر درست نشان داده نمی‌شود درحالی که باید آن‌ طرف مسئله تجلی پیدا کند که کمتر پرداخته شده است.

اسعد ایجاد تعادل رسانه‌ای در جبهه داخلی و بین‌المللی را مهم دانست و افزود: روایت ما باید در جهان تکثیر شود، اما نباید فراموش کنیم جبهه‌های داخلی هم نیاز‌هایی دارند. ما در فضای جشنواره‌ها خیلی علاقه داریم افراد را جذب کنیم، اما خود بچه‌های حزب‌الهی خیلی اوقات در طول مسیر ضعیف و گاهی اوقات آن طرفی می‌شوند درحالی که محافظت از عناصر حزب‌الله مهم است. 

جشنواره عمار امسال بین‌المللی شد/ وفا، بخش ویژه جشنواره برای افشاگری خبرنگاران علیه جنایات رژیم صهیونیستی

در پایان «محمد طهرانی‌مقدم» برادر شهید حسن طهرانی مقدم به ذکر خاطراتی پرداخت و با بیان اینکه دفاع از فلسطین و لبنان طبق دکترین دفاعی و اصول اسلامی یک ضرورت است، اظهار داشت: تمام جبهه مقاومت از برادران زینبیون پاکستان تا فاطمیون افغانستان و انصارالله یمن با طرح‌های پیچیده و دیگر جونان مقاومت آماده‌اند تا با فرمان فرمانده کل قوا، عملیات وعده صادق نهایی را که به نابودی رژیم صهیونیستی منجر می‌شود، انجام دهند. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها