حدادعادل: اربعین نیازمند درک صحیح رابطه سنت و حقیقت دین است

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: اگر درک صحیحی از رابطه سنت و حقیقت دین داشته باشیم، بهتر می‌توانیم برای اربعین برنامه‌ریزی کنیم و این ظرف را گسترش دهیم و کارایی آن را بیشتر کنیم تا حقیقت شهادت و شهادت‌طلبی و پیام کربلا را در این سنت حفظ کنیم.
کد خبر: ۶۹۷۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲ - 12October 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، مراسم اختتامیه نخستین سوگواره ادبی و عاشورایی «موسم اشک» با محوریت شعر، داستان و داستانک عاشورایی با موضوع عاشورا، اربعین حسینی و مصائب و فضائل امام حسین (ع) و یاران وفادار ایشان، ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان استان تهران، روز جمعه ۲۰ مهر در سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی واقع در خیابان سمیه برگزار شد. در این مراسم از برگزیدگان سه بخش شعر و داستان و داستانک و در دو سطح دانش‌آموزی و دانشجویی سوگواره تقدیر به عمل آمد.

حدادعادل: گسترش ظرفیت رویداد اربعین نیازمند درک صحیح رابطه سنت و حقیقت دین است

در این مراسم غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی عنوان کرد: امسال مواجه بودیم با شهادت‌های پی‌درپی که برای ما سال عجیبی را رقم زد و این عبارت «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» را هیچگاه به اندازه امسال تجربه نکرده بودیم و هر روز یک عاشورا و همه جا کربلا است. از شهادت شهید رئیسی تا شهید هنیئه و بعد شهادت سیدحسن نصرالله، شهادت سرداران سپاه انقلاب اسلامی، شهادت سرداران حماس، شهادت سرداران حزب الله. سال غریبی است و امیدوارم اتفاقات تلخ امسال همه به سود جبهه حق و اسلام و مسلمین باشد.

او در ادامه گفت: من با سیدحسن نصرالله مرتبط بودم و در هر سفر به بیروت با او دیدارهای طولانی داشتم. داغ او همچنان سوزنده خواهد ماند. انشالله با پیروزی حزب الله این داغ جبران شود. چهره سیدحسن نصرالله در میان شهدا می‌درخشد.

حدادعادل در سخنانش به تبیین رابطه میان دین و سنت‌های اجتماعی پرداخت و گفت: سنت‌های اجتماعی یک پدیده بشری است و دین امری آسمانی است، جالب این است که چطور این دو با هم تلفیق و ترکیب می‌شوند. عاشورا تنوع زیادی در سنت‌ها و آیین‌هایش دارد و اینها همه تولید بشر است و هیچکدام‌شان وحی و یا مقدس نیستند اما همراهی سنت‌ها با حقیقت و پیامی مقدس آنها را مقدس می‌کند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: دین وقتی از آسمان نازل می‌شود ناچار رنگ سنت‌های اجتماعی را به خود می‌گیرد و این به معنای این نیست که دین تحریف شده بلکه به معنای این است که دین در زمین با انسان زندگی می‌کند و از خصوصیات زندگی اجتماعی تبعیت می‌کند. دین بدون سنت نمی‌شود و سنت مثل یک ظرف است که حقیقت و پیام را در خود جای می‌دهد. ظاهر را شکل می‌دهد ولی حقیقت آن را تغییر نمی‌دهد.

وی اظهار کرد: اگر درک صحیحی از رابطه سنت و حقیقت دین داشته باشیم، بهتر می‌توانیم برای اربعین برنامه‌ریزی کنیم و این ظرف را گسترش دهیم و کارایی آن را بیشتر کنیم تا حقیقت شهادت و شهادت‌طلبی و پیام کربلا را در این سنت حفظ کنیم. اربعین یک سرمایه و ظرفیت است که به ظرفیت‌های عاشورایی اضافه شده و دائم در حال رشد است تا پیامی را به جهانی صادر ‎کند. اربعین یک سنت قدیمی است که در دوران ما متناسب با نیازهای ما احیا شده است. در قدیم زوار، علما، متدینین در اربعین پیاده به کربلا می‌رفتند اما در دوره ما، به قدری محدود بود که در ایران بحث پیاده‌روی از نجف تا کربلا چندان مطرح نبود. با انقلاب اسلامی و مسائل منطقه، سوریه، داعش، مدافعان حرم این سنت گسترش پیدا کرد و امروز به عنوان یک واقعیت انکارناپذیر و موثر در جهان در آمده است.

حدادعادل با یادآوری اینکه در سال ۱۳۹۶ همراه بچه‌های مدرسه فرهنگ راهپیمایی اربعین برود گفت: خوشبختانه بعد آن هم چند بار توفیق سفر پیدا کردم. آن زمان در کوله‌پشتی‌ام دفترچه‌ای با خود برده بودم و گاه صبحگاه، در گوشه‌ای می‌نشستم و آنچه که درک می‌کردم را می‌نوشتم. حاصل این یادداشت‌ها به صورت کتابی درآمد که من با الهام از «تذکره الاولیا» عطار، آن را تکمیل کردم و نام آن را «به صحرا شدم عشق باریده بود» گذاشتم. بعد از مدتی کار روی آن سال بعد کتاب چاپ شد و سپس به زبان انگلیسی، عربی و اردو هم ترجمه شد. سال گذشته رادیو فرهنگ خواست تا کتاب را با صدای خودم بخوانم و من همین کار را انجام دادم و امسال شنیدم که در اربعین برخی افراد در فضای مجازی آن را گوش می‌کردند. 

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها