زندگی به سبک ارزش‌های انسانی/ ۱۱

امام خامنه‌ای: حرکت زنان در انقلاب اسلامی حرکتی زینبی بود

نقش زنان در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیار با اهمیت و قابل تامل است. ایشان حرکت مجاهدانه زنان در جریان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را حرکتی اثرگذار قلمداد کرده و آن را حرکتی زینبی می‌دانند.
کد خبر: ۶۹۸۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰ - 17October 2024

گروه فرهنگ دفاع‌پرس ـ رسول حسنی ولاشجردی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی صرفنظر از جایگاه رهبری خود در کسوت جامعه شناسی مجرب و انسان شناسی برجسته همواره بر تحکیم خانواده و ارج نهادن به مقام «زن» به عنوان مهمترین رکن خانواده تاکید دارند. شناخت استعداد‌ها و توانایی‌های زنان و به کارگیری آنان در جایگاهی که سزاوار آنان است یکی از دغدغه‌های همیشگی زنان است. 

امام خامنه‌ای: حرکت زنان در انقلاب اسلامی حرکتی زینبی بود

امام خامنه‌ای زنان را ابدا جنس دوم در کنار مردان نمی‌داند، بلکه این قشر بزرگ از جامعه را شخصیتی مستقل از مردان دانسته که نقشی حیاتی در اقتدار نظام اسلامی داشته و در تحقق تمدن نوین اسلامی کاملا موثر هستند. زنان نه تنها خود در حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی می‌توانند کارآمد باشند بلکه با تربیت نسل آینده در بوجود آوردن نسلی پویا، معتقد، مومن، انقلابی و امیدوار بی‌مانند و بی‌بدیل هستند، امری که به زحمت از عهده مردان برمی‌آید.

عبارت «زن نه شرقی نه غربی» یک کلیدواژه مهم در ادبیات و منظومه فکری امام خامنه‌ای است که باید زن ایرانی به آن دست پیدا کند و با رسیدن به آن الگوی زنان هم عصر خود شوند. چنین زنانی نه تنها در خانواده به عنوان همسر و مادر به درستی ایفای نقش می‌کنند بلکه در جامعه نیز در چارچوب حدود اسلام و در کسوت زن مومن انقلابی به رسالت اسلامی خود عمل می‌کند.

نوشتاری که قسمت هفتم آن را در ادامه می‌خوانید برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در طی چهار دهه زعامت جهان اسلام ایراد شده‌اند. بیاناتی که هر فراز آن می‌تواند محل بحث و نظر فراوان باشد.

زمینه‌سازی برای حضور زنان

«همسران مجاهدان راه حق و مبارزان و سرداران و مادران آنها حقیقتا آیتی هستند از صبر و مقاومت. شرح حال اینها را که انسان نگاه می‌کند و می‌خواند، رنج‌های اینها را که ملاحظه می‌کند، می‌بیند این همسران چه کشیدند، این مادران چه کشیدند. اینها فرزندانشان را فرستادند به جبهه‌ها؛ بسیاری از آنها شهید شدند، جانباز شدند و این اسوه‌های صبر و مقاومت مثل کوه، استوار ایستادند. 

این در عرصه مسائل معنوی و انسانی. در عرصه مسائل سیاسی و در عرصه مسائل علمی هم کشور پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته است. این همه زنان دانشمند، استاد در رشته‌های مختلف علمی، در علوم حوزوی، در علوم دانشگاهی همه نشان‌دهنده موفقیت جمهوری اسلامی است. عمده کار را خود بانوان باید انجام بدهند. 

شما هستید که می‌توانید فکر کنید، اندیشه‌ورزی کنید، مطالعه کنید، معضلات را در مقام نظر و اندیشه حل کنید و در مقام عمل راهکار اجرایی ارائه بدهید. این، کار را بسیار آسان و نزدیک خواهد کرد. البته در این جلسه بانوان محترم پیشنهاد‌هایی هم دادند؛ بعضی از اینها کاملا عملی است و دم دست است و می‌شود اجرا کرد، اقدام کرد، برای بعضی هم می‌توان زمینه‌سازی کرد.»
بیانات در دیدار جمعی از بانوان نخبه ۱ خرداد ۱۳۹۰

حضور حداکثری زنان در جریان مبارزه

«اگر زنان به انقلاب نپیوسته بودند، انقلاب پیروز نمی‏شد؛ جوانان برای پیوستن به صفوف انقلاب، از خانه‏ها بیرون نمی‏آمدند؛ مادرانشان نمی‏گذاشتند، یا حد اقل آن‏ها را تشویق نمی‏کردند. اگر زنان دل در گرو انقلاب نداشتند، مردان این‏طور آزادنه در صفوف انقلاب جان‏فشانی نمی‏کردند. نقش زن در انقلاب، هم به طور مستقیم، و هم به طور غیر مستقیم، یک نقش برجسته و مجموعا نقش اول است؛ در جنگ هم همین‏طور بود.

در کمتر خانواده‏ شهیدی است که روحیه‏ مادر از روحیه پدر بالاتر نباشد. در اغلب خانواده‌‏ها، روحیه‏ مادر شهید از روحیه‏ پدر شهید بالاتر است. این، یک چیز فوق‏العاده است. این، نقش زنان مؤمن را در این انقلاب نشان می‏دهد؛ زنانی که برای پیروزی انقلاب و برای پیشرفت مقاصد انقلاب ایستادند و همه چیز را برای اهداف و آرمان‌‏های الهی و اسلامی خود فدا کردند.»
بیانات در دیدار جمعی از پرستاران ۲۲ آبان ۱۳۷۰

حرکت زینبی زنان در انقلاب اسلامی

«از اول انقلاب، زنان یکی از برجسته‌‏ترین نقش‌ها را در این انقلاب ایفاء کردند. هم در خود حادثه‏ بزرگ انقلاب، هم در حادثه‏ بسیار بزرگ هشت سال دفاع مقدس، نقش مادران، نقش همسران، از نقش مجاهدان اگر سنگین‏‌تر نبود، یقینا کمتر نبود. مادری که جوان خودش را پرورش داده، با آن محبت مادرانه او را به ثمر رسانده، حالا او را به طرف میدان جنگ می‏‌فرستد که معلوم نیست حتی جسد او هم برخواهد گشت یا نه. 

این کجا، رفتن خود این جوان کجا؟ که خوب، این جوان، با شور و هیجان جوانی، همراه با ایمان و روحیه‏ انقلابی‏‌گری، حرکت می‏‌کند و می‏‌رود. کار این مادر، از کار آن جوان اگر بزرگ‌تر نباشد، کوچک‏تر نیست. بعد هم که جسد او را برمی‏‌گردانند، افتخار می‏‌کند که بچه‏ من شهید شده. این‏ها چیز کمی است؟ این، حرکت زنانه، حرکت زینب‏گون در انقلاب ما بود.»
بیانات در دیدار جمعی از پرستاران نمونه کشور ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹

فرصت حضور زنان در جمعه به مدد پیروزی انقلاب

«بعد از اقامه‏ دولت حق، به فضل الهی زنان کشور اسلامی ایران توانستند شخصیت حقیقی خودشان را تا حدود زیادی پیدا کنند، در میدان‌های گوناگونی حضور یابند و عظمت روحیه‏ زن مسلمان را نشان دهند، عظمت زن مسلمان در میدان‌های سیاسی و فرهنگی است. آن وقت [غربی‌ها]می‏آیند و در باره تضییع حقوق زن در جمهوری اسلامی، قلم‌فرسایی و جوسازی می‏‌کنند. 

اگر ما بیاییم، برای اینکه آن‏ها را راضی کنیم، درباره‏ زن طوری حرف بزنیم که با نظر اسلام که مایه‏ عزت زن است مخالف باشد، خطاست. چرا باید کسانی در زمینه‏ زن، یا در زمینه‏ حقوق بشر، طوری حرف بزنند که گویی ما باید بکوشیم خودمان را با نقطه نظر‌های غربی‏ها نزدیک و آشنا کنیم؟ آن‏ها اشتباه می‏‌کنند. 
آن‏ها باید نقطه‏نظر‌های خود را به ما نزدیک کنند. آن‏ها باید نسبت به مسأله‏ زن و حقوق بشر و آزادی و دمکراسی، نقطه‏ نظر‌های غلط و باطل خودشان را تصحیح کنند و با نظرات اسلامی مواجه کنند؛ نه اینکه عده‏ای از این طرف دچار انفعال شوند.»
بیانات در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدا ۱۷ اردیبهشت ۱۳۷۶

زنان پیشروی انقلابی

«زن باید در صراط [حق]حرکت کند؛ عظمت و جلالت و علو مقام و مقدار برای زنان در این راه است؛ راهی که در آن تقوا، عفاف، دانش، نطق، ایستادگی در میدان‌های گوناگون محتاج ایستادگی، تربیت فرزند و زندگی خانوادگی هست همه زینت‌ها و فضیلت‌های معنوی در آن هست؛ زنان باید در این جهت حرکت کنند. 

خوشبختانه زنان جامعه ما حقا و انصافا نه فقط در انقلاب ما، بلکه از گذشته هم همین جور بوده است؛ زنان متدین ما در میدان‌های گوناگون و در همه قضایا جزو پیشروان بودند. قبل از شروع مبارزات مشروطیت، زن‌ها در میدان بودند. در یک برهه‌ای، مبارزات مشروطیت آرام بود؛ بعد شدت پیدا کرد که همه وارد شدند.

آن وقتی که هنوز همه وارد نشده بودند و در واقع فقط یک عده‌ای از علما و خواص دنبال این قضایا بودند، زن‌ها بلند شدند، با چادر وارد میدان شدند یک اجتماعی تشکیل دادند، آمدند سر راه حاکم وقت را گرفتند، او از دست اینها فرار کرد، رفت در کاخش مخفی شد. 

حالا یک عده‌ای خیال می‌کنند زن تا وقتی که بی‌حجاب نباشد، نمی‌تواند در میدان‌های گوناگون اجتماعی و سیاسی وارد شود. در همین انقلاب، در بعضی از نقاط کشور، زن‌ها زودتر از مرد‌ها اجتماع راه انداختند، در دوران انقلاب، در مبارزات بعد از پیروزی انقلاب و در جنگ تحمیلی همین جور.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار