رئیس ستاد امر به ‌معروف کشور:

امر به معروف و نهی از منکر حکم الهی بوده و اجرای آن بر همگان واجب است

آیت‌الله «صدیقی» گفت: امر به معروف و نهی از منکر یک حکم الهی و نص صریح قرآن است که همه باید آن را برپا بدارند و همه ما نسبت به یکدیگر باید احساس مسئولیت داشته باشیم.
کد خبر: ۷۰۰۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵ - 26October 2024

امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر حکم الهی بوده و اجرای آن بر همگان واجب استبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، آیت‌الله «کاظم صدیقی» رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در نشست با روسای شورا‌های امر به معروف و نهی از منکر اتحادیه‌های اتاق اصناف خراسان رضوی در مشهد اظهار داشت: خداوند مؤمنین را به امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر سفارش می‌کند تا بیماری، آفت و زشتی را از جامعه دور کنند و اگر این موضوع در جامعه برپا می‌شد، این همه مشکلات عدیده اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی در جامعه نداشتیم.

وی به اهمیت توجه به اقتصاد و معیشت مردم در ترویج معروف و کاهش منکر در جامعه اشاره کرد و افزود: اصناف و کسبه در شهر مقدس مشهد با مابقی نقاط کشور متفاوت هستند؛ زیرا این قشر اینجا در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا علیه‌السلام علاوه بر همشهریان به زائران امام مهربانی‌ها خدمت ارائه می‌کنند و این عامل نقطه متمایز بودن آنها از سایرین است.

 آیت‌الله صدیقی عنوان کرد: امربه‌معروف خشونت، خودنمایی، غرور، مچ‌گیری و... نیست؛ بلکه ترویج معروف با حمایت، دلسوزی، رفتار صحیح، گره‌گشایی، راهنمایی و... همراه است. افراد دغدغه‌مند که در اجرای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر سهیم هستند باید به دیگران احترام بگذارند و این کار با ترویج خوبی‌ها محقق می‌شود؛ زیرا با مچ‌گیری عیبی رفع نمی‌شود.

وی بزرگ کردن خوبی‌ها را عامل مهمی برای ازبین‌رفتن بدی‌ها دانست و عنوان کرد: برای اینکه در احیای فریضتین شریک باشیم باید در دیگران خوبی‌ها را ببینیم و آن را پررنگ کنیم تا بدین‌وسیله بدی‌ها رفع شود. افرادی که دنبال عیب‌های دیگران هستند خودشان سراسر عیب بوده و به دنبال این هستند تا عیب‌های خودش را با عیب‌جویی از دیگران بپوشانند.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور تأکید کرد: اگر می‌خواهیم مسئله امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نهادینه شود ابتدا باید اصول برخورد صحیح آن را فرا گیریم. برخورد در امربه‌معروف باید موعظه‌ای باشد و در مرحله آخر قانون وارد عمل شود. باید در جامعه زمینه‌های دست‌یابی به معروف و دوری از منکر رواج پیدا کند. به طور مثال وقتی از پوشش اسلامی دم می‌زنیم باید تولیدات در این زمینه افزایش یابد و باقیمت مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد.

امام‌جمعه موقت تهران اعلام کرد: اصناف سنگرنشینان امربه‌معروف هستند و در مهم‌ترین جبهه جهاد که تولید است فعالیت می‌کنند و این امر جز نگاه و توجه خدا محقق نمی‌شود. امروز دنیا با کشوری نمی‌جنگد؛ بلکه با دین می‌جنگد هدف امروز دشمنان از راه‌اندازی جنگ، نابودی نظام اسلامی است و اصناف سربازان تأثیرگذار در این جبهه هستند.

 همگرایی و همکاری اصناف در خراسان رضوی الگو است

در ادامه مهدی رضایی قائم‌مقام دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور عنوان کرد: اصناف خراسان رضوی در همگرایی و همکاری الگو هستند و این امر با مشارکت و همکاری بسیج اصناف، ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و اتاق اصناف افزایش‌یافته است.

 دبیر ستادامر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی تصریح کرد: باتوجه‌ به اینکه معیشت و اقتصاد خانواده‌ها بیشتر در حوزه اصناف رقم خورده ثبت مطالبات مردم در حوزه اصناف امر طبیعی است؛ اما در مقابل این همگرایی و مشارکت باعث شده بسیاری از مطالبات مردمی در این حوزه به‌خوبی رفع شود و در سریع‌ترین زمان توسط اتحادیه‌ها پاسخ داده شود.

رضایی گفت: تلاش می‌کنیم باتوجه‌به قوانین و دسترسی‌هایی که داریم، مطالبات مردم را از دستگاه‌های دولتی پیگیری کرده و به سرانجام رسانیم. اکثر وظایف این ستاد در حوزه دستگاه‌های اداری تعریف می‌شود چرا که معتقدیم اگر بتوانیم مطالبات مردم را از دستگاه‌های اداری دنبال کنیم، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه هم کاهش خواهد یافت که نتیجه آن رضایت‌مندی مردم در سطح جامعه است.

 حق‌الناس مهم‌ترین منکر احصا شده در حوزه اصناف

محسن صیادی، دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر اصناف استان خراسان رضوی نیز بیان داشت: در فقه، بازار، احکام شرع و بخصوص دین مبین اسلام ضرورت رعایت حقوق دیگران به‌عنوان حق‌الناس آمده و این امر مهم‌ترین منکر احصا شده در حوزه اصناف بشمار می‌رود.

 وی ادامه داد: امربه‌معروف یعنی دستوردادن یا توصیه‌کردن از سوی فرد مسلمان به دیگران به انجام آنچه از نظر عقل یا شرع اسلام خوب در نظر گرفته می‌شود و نهی‌ازمنکر یعنی دستوردادن یا توصیه‌کردن از سوی فرد مسلمان به دیگران به انجام‌ندادن آنچه به از نظر عقل یا شرع اسلام بد در نظر گرفته می‌شود.

صیادی افزود: در احکام فقهی به کسب علم و آگاهی در هر عرصه‌ای تأکید شده است؛ لذا کسبه و بازاریان باید به این احکام توجه داشته باشند. در فقه، بازار، احکام شرع و بخصوص دین مبین اسلام ضرورت رعایت حقوق دیگران به‌عنوان حق‌الناس آمده است. کسبه باید امین و مورداعتماد مردم باشند و اگر بخواهیم وضعیت قابل‌قبولی در حوزه فعالیت اقتصادی خود ایجاد کنیم، باید به حقوق مردم احترام بگذاریم.

این مسئول خاطرنشان کرد: در بازار یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مواردی که مطرح شده، دعوت به خیر کردن مردم و سایر متصدیان صنوف است. باید همواره دعوت به خیر و دوری از شر را از وظایف بدانیم و این مهم در فقه و دین اسلام به‌عنوان امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر یاد شده است.

صیادی با تأکید بر اهمیت تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر در حوزه اصناف و اتحادیه‌های وابسته اذعان داشت: زندگی حدود ثلث جمعیت کشور از طریق اصناف و بازار سپری می‌شود و تحت حمایت ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اصناف هستند، پیگیری مطالبات اصناف از مهم‌ترین اهداف شورای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اصناف است در این باره هم جلسات زیادی برای شناسایی مشکلات اصناف و بازاریان برگزار و پیگیری‌های لازم انجام شده است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر همکاری دو مجموعه ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان و اصناف مثمرثمر بوده و تمام تلاش‌ها در جهت رفع دغدغه‌ها و مشکلات در بحث اصناف است. با تشکیل شورای امربه‌معروف در اصناف و اتحادیه‌های وابسته به آن رفع مشکلات مربوط به قانون نظام صنفی، نظارت بر صدور مجوزها، پیگیری مطالبات و خواسته‌های قانونی اصناف، انجام کار‌های فرهنگی، آموزش صنوف مختلف، توجه به محدودیت‌های کار صنفی، درنظر گرفتن پیوست فرهنگی و اجتماعی برای قوانین نظام صنفی، توجه به خدمات اصناف به مردم و نظام، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ستاد امربه‌معروف و اصناف و نقش ستاد امربه‌معروف به‌عنوان حلقه میانی اصناف با نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها