تئاتر ابزاری برای آموزش کودک و نوجوان/ بهترین تماشاچی‌های جهان در همدان‌ حضور دارند

مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ، گفت: تئاتر کودک می‌تواند بسیاری از مفاهیم را در مخاطب خود نهادینه کند؛ خوشحالیم با وجود شهادت رئیس‌جمهور در سال گذشته ما در جریان جشنواره‌ها توقف نداشتیم.
کد خبر: ۷۰۱۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱ - 27October 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، نشست رسانه‌ای دست‌اندرکاران بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان صبح امروز در تالار هنر دانشکده سینما و تئاتر تهران برگزار شد.

نیلی: جشنواره تئاتر همدان حامل پیام‌هایی در راستای بیانیه گام دوم انقلاب و امیدآفرینی برای مخاطب کودک و نوجوان/ پیام جشنواره امنیت کامل ایران است

در ابتدا، «حمید نیلی» رئیس جشنواره و مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مقاومت و حریم امنیت ایران اظهار داشت: امنیت و آرامش ایران زبان‌زد عام و خاص است. پیام برگزاری این جشنواره در شرایط کنونی این خواهد بود که امنیت کامل در ایران وجود دارد.

وی عنوان کرد: بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان آرام آرام به ایستگاه پایانی نزدیک می‌شود و حضور آن در شهر زیبای همدان به نهایت می‌رسد. 

مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تئاتر را ابزاری برای آموزش و پرورش به کودک و نوجوان دانست و تاکید کرد: تئاتر کودک می‌تواند بسیاری از مفاهیم را در مخاطب خود نهادینه کند؛ خوشحالیم با وجود شهادت رئیس‌جمهور در سال گذشته ما در جریان جشنواره‌ها توقف نداشتیم.

نیلی توجه به آموزش را هدف این جشنواره دانست و تاکید کرد: ما با توجه به اینکه یکی از مخاطبان برای امیدواری به آینده کودک و نوجوان است و با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم، مشخصه‌هایی در نوشته‌های ما در این جلسات مورد بحث و تولید قرار می‌گیرد. 

وی حضور شهرداری برای جذاب بودن و بهتر برگزار شدن جشنواره‌ها را مهم دانست و تاکید کرد: اداره کل هنر‌های نمایشی جشنواره‌های زیادی دارد که ساماندهی آن امر مهمی بود که حمایت شهرداری‌ها مؤید این بحث است. در شهرداری‌هایی که کار‌های هنری و نمایشی صورت می‌گیرد، ظرفیت هم‌افزایی وجود دارد. 

سپس «سید مسعود حسینی» شهردار همدان و دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اظهار داشت: ما از خطه‌ای که خاستگاه جشنواره کودک و نوجوان است، آمده‌ایم. ما ایستادگی مردم همدان را به الوند، علم و فلسفه آن را با بوعلی و ایثارگری‌های آن را با شهید همدانی و احمدی‌روشن می‌شناسیم. ثبت جهانی هگمتانه اتفاق مهمی بود که صورت گرفت.

وی فرهنگ را زیرساخت و زیربنای جمهوری اسلامی دانست و با بیان اینکه امنیت را مدیون شهدایی می‌دانیم، گفت: با اینکه ما امروز در امنیت کامل برنامه و جشنواره برگزار می‌کنیم، کودکانی در غزه و لبنان آرامش ندارند. شهرداری همدان با تمام توان پشتیبان و حامی این جشنواره است و دبیرخانه دائمی این جشنواره در مجمتع عین‌القضات ایجاد شد تا نتیجه نهایی آن برای کودکان و نوجوانان شیرین باشد. 

حسینی با بیان اینکه شهرداری‌ها میزبان جشنواره‌های مختلف و متعددی هستند و ثبت‌ جهانی هگمتانه، اربعین حسینی و کنگره شهدا از اتفاقاتی بود که درگیر آن بوده‌ایم، گفت: حلقه مفقودی ما در شهرداری‌ها «نشاط اجتماعی» است که این جشنواره یک قدم در تحقق آن است.

در ادامه، «مسعود ویژه» مدیرکل اداره فرهنگ استان همدان اظهار داشت: وقتی که ما مطرح می‌کنیم همدان یکی از خاستگاه‌های نمایش است، مستند عرض می‌کنم در برخی اسناد این موضوع تایید می‌شود. ما در حوزه نمایش صدها سال پیش آیین‌های نمایشی داشته‌ایم و این باعث شد اولین دوره جشنواره نمایش کودک و نوجوان امید برگزار شود. به‌نظرم اهمیت جشنواره در این نکات خلاصه می‌شود که برخی از جشنواره‌ها افراد خاص را درگیر می‌کنند، اما تنها جشنواره‌ای که تمام مردم را درگیر می‌کند، جشنواره کودک است که خوشحالی آنها به محیط خانواده منتقل می‌شود. 

وی با بیان اینکه دوره قبل جشنواره بیش از ۱۰۰ هزار نفر مخاطب داشته است، افزود: تلاش داریم جشنواره تنها در همدان نباشد و ۹ شهرستان دیگر میزبان اجرا‌ها خواهند بود و ۲ خودرو نمایشی در مناطق حاشیه‌ای و محروم و روستا‌ها برای اجرا اعزام خواهند شد. 

در پایان، مشهدی‌عباس به دشواری‌ها جشنواره‌ها پرداخت و با بیان اینکه بخشی از این سختی‌ها بردوش پیکره دبیرخانه و عوامل اجرایی و تلاش‌های تامین مالی و ... است، گفت: فقط امیدوارم بعد از جشنواره انرژی خوب بچه‌ها حال ما را عوض کند.

وی شهادت نیرو‌های پدافند ارتش را تسلیت گفت: شعار جشنواره «تئاتر، گفت‌وگوی بدون مرز» است؛ معتقدیم اگر این شعار فهمیده می‌شد، شاید بسیاری از جنگ‌ها صورت نمی‌گرفت.

دبیر جشنواره با بیان اینکه این جشنواره جریان تئاتر کودک و نوجوان است که نباید تعطیل شود، گفت: شرایط جشنواره سال گذشته مساعد نبود و به اردکان رفت و امیدوارم در ادامه در همدان بماند، چون بهترین تماشاچی‌های جهان در همدان‌اند. 

مشهدی عباس سپس گزارشی از گروه‌ها ارائه کرد و گفت: طبق آمار در بخش کودک ۹ گروه؛ در بخش نوجوان هشت گروه و تعداد‌های گروه‌های خیابانی هفت گروه است. همچنین سه‌ نمایش ایرانی (خیمه‌شب‌بازی) اجرا خواهند رفت و ۱۲ نقال در بخش مسابقه جشنواره را خواهیم داشت. 

وی با تاکید براینکه این آثار را در هفت سالن برگزار خواهیم کرد، گفت: ما در بحث کمک‌هزینه نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشتیم و ۵۵ میلیون تومان برای گروه‌ها کمک هزینه در نظر گرفته‌ایم. در بخش جوایز به افزایش ۳۰ درصدی رسیدیم با اینکه به تعداد جوایز اضافه شده است.

دبیر جشنواره با تاکید بر اینکه امیدواریم جشنواره به یک رویداد رقابتی تبدیل شود تا سطح کیفیت آن ارتقا پیدا کند، در مورد بخش بین‌الملل جشنواره گفت: امسال در بخش بین‌الملل میزبان آثاری از شش کشور ازبکستان، ارمنستان، ترکیه، عراق، روسیه و برزیل هستیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار