«سارا عرفانی» نویسنده و مدیر مسئول مرکز بانوی فرهنگ در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ دفاعپرس، با اشاره به وضعیت نشر ادبیات دفاع مقدس و نسبت آن با جامعه و مخاطبان جوان و نوجوان اظهار داشت: بهنظرم وضعیت کنونی یک تلنگر است؛ اینکه میزان عنوان کتابهای دفاع مقدس در این سالها افزایش داشته است اما همواره مخاطبانمان از فضای فرهنگی آن دور میشوند یک اتفاق است که باید مورد تامل قرار گیرد.
مدیر مسئول مرکز بانوی فرهنگ با طرح این سوال که به چه قیمتی باید کتاب نوشت، گفت: چرا در این سالها با اینکه کتابهای بیشتری نوشته میشود اما توجه نوجوانان و جوانان به این مقولات کمتر میشود و نمیتوانیم الگوهای خوب و ملموسی را به آنها معرفی کنیم؟! کجای راه را اشتباه میرویم؟! به نظرم باید به این موضوع به صورت جدی فکر کنیم.
این نویسنده تغییر سیاستگذاریهای فرهنگی درخصوص ادبیات دفاع مقدس را ضروری خواند و تاکید کرد: به نظر میرسد کارکرد داستانهای دفاع مقدس از کارکرد اصلی که باید داشته باشند، دور میشوند و نکند این کتابها تنها با نگاه آمار و ارائه ارقامشان اهمیت پیدا کند و چاپ شود.
عرفانی علت کم تاثیر شدن برخی آثار ادبیات داستانی را کیفیت آنها دانست و اظهار کرد: از طرفی قراردادهای خیلی نازلی با نویسندگان آنها منعقد میشود و این یعنی نویسنده دیده نمیشود و با این قراردادها این تلقی منتقل میشود که این کتاب که مینویسند خیلی برایمان مهم نیست و نتیجه نهایی بیتاثیر شدن آنهاست.
مدیر مسئول مرکز بانوی فرهنگ با بیان اینکه شرایط سفارش کتاب دفاع مقدس در کشورمان درحالی است که کتاب «جنگ و صلح» یک کتاب سفارشی بوده است و به یک کتاب مهم تاریخ تبدیل شده است، گفت: چرا درباره دفاع مقدس حتی اگر قرار باشد اثری را سفارش دهیم، کتابی تاثیرگذار را خلق نمیکنیم تا دل مخاطب را همراه کند و جای اینگونه کتابهای تاثیرگذار خالی است لذا باید نگاه جدیدی به این عرصه داشت.
این نویسنده با بیان اینکه بسیاری از نویسندگان نوقلم که دغدغهمند دفاع مقدس هستند وجود دارند که آموزشهای لازم را طی نکردهاند، تصریح کرد: عدم تسلط بر فرم باعث میشود مفاهیم و موضوعات انسانی و تاثیرگذار باشد اما در نهایت کتابی که خلق میشود نمیتواند حسبرانگیز باشد چراکه نویسنده نسبت به فرم و تکنیک تسلط کافی و لازم را ندارد. متاسفانه با داستانهای زیادی مواجهیم که نویسنده دغدغهمند است و دوست دارد فضای دفاع مقدس را منتقل کند اما تنها دغدغهمندی کافی نیست لذا با این روند با ضعفهایی در آثار ادبی دفاع مقدس مواجه میشدیم.
عرفانی اضافه کرد: در فضای هالیوود شاهدیم که یکسری سریالها براساس کتابها نوشته میشود که مبنای واقعیت ندارند درحالی که ما قهرمانان زیادی داریم که مخاطب با آنها ارتباط برقرار نمیکند؛ نوجوان ایرانی از قهرمان هالیوودی الگو میگیرد و این نتیحه ضعف ماست. اینکه جوانان ما متمایل به شخصیت فیلمهای هالیوودی هستند بخاطر ضعفی است که نتوانستهایم قهرمانانمان را معرفی کنیم.
انتهای پیام/ 121