همایش اسنادی-6/ سردار خضرایی:

احساس مالکیت نسبت به اسناد دفاع مقدس موجب ناکامی کارهای پژوهشی است

رئیس باغ موزه دفاع مقدس گفت: گاهی بر اسناد دفاع مقدس احساس مالکیت وجود دارد و باعث می‌شود دیگران از دسترسی به آن محروم شوند و پژوهشگراتی که در این عرصه فعالیت دارند با مانع بزرگی مواجه می‌شوند.
کد خبر: ۷۰۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴ - 15February 2016

احساس مالکیت نسبت به اسناد دفاع مقدس موجب ناکامی کارهای پژوهشی است

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، سردار "جواد خضرایی" مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس تهران در همایش مشترک مدیران اسنادی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و مراکز اسنادی کشور گفت: آنچه که ما از سخنان علما و وعاظ در موضوع حادثه کربلا و عاشورا شنیدیم عمدتا برگرفته از ده یا دوازده مقتلی است که به تعبیری بعد از دهها سال به رشته تحریر درآمده است. اولین مقتل گفته شده 400 سال بعد از آن واقعه جانسوز نوشته شده است آنچه که ما امروز از آن بهره میبریم باعث شده نسل امروز از نسل آن روز آگاه شده و اثر بگیرد. اینها اثر اسناد را نشان میدهد. در آن زمان که هیچکدام از وعاظ و علما نبودهاند هرآنچه که گفتهاند ثمره جمع آوری اسنادی است. 

وی ادامه داد: امروز بالغ بر 1339 سال از واقعه عاشورا میگذرد آنچه که در عاشورا اهمیت دارد حماسه و فداکاری است که به درد ما خورده است و ما با این بُعد از واقعه زندگی کردهایم. علی رغم اینکه مردم و نسل ما عمیقا به آن واقعه ارتباط و علقه دارند و به طور گسترده از آن بهره میبرند؛ اما دیدیم فیلسوف بزرگ و تاریخدان بزرگ شهید مطهری علی رغم اینکه میتوانست درمورد عاشورا مقتل بنویسد کتاب پاسخگویی به تحریفات عاشورا را نوشت. این عمق اثرگذاری این واقعه و عمق تاثیرات منفی از تحریف شدن تاریخ عاشورا را نشان میدهد.

رئیس باغ موزه دفاع مقدس در ادامه سخنانش تصریح کرد: دفاع مقدس از منظرهایی با واقعه عاشورا شباهت دارد و با قاطعیت میتوان گفت که مسیر حماسه دفاع مقدس ما در ادامه واقعه عاشورا اتفاق افتاده است. آنچه در دفاع مقدس پیش آمد آینه تمام نمای پیام حضرت سیدالشهدا بود البته با تفاوتهایی. درعاشورای انقلاب اسلامی شرایط خیلی تغییر کرد ما در برخورد با افرادی بودیم که زیر یوغ فرهنگی سلطنت پهلوی زندگی کرده بودند. شرایط ما در دفاع مقدس خیلی خاص بود و نتیجهای که به بار آمد یک نتیجه معمولی نبود. برای حفظ این ثمره الهی و ارزشمند باید بکوشیم. 

سردار خضرایی اضافه کرد: گاهی میبینیم که از دفاع مقدس به ابعاد رزمی و جنگی و عملیاتی آن فقط توجه میشود. آیا دفاع مقدس تنها نتیجه یک آئین نامه رزمی است؟ سردار خضرایی افزود: بیان موضوعات تاکتیکی اما چه سودی برای مردم ما دارد؟ برای مجموعههای نظامی و پژوهشی که کارشان این چنینی است مفید است اما عمومیت ندارد مردم جامعه ما امروز نیازمند کسب معرفتند اگر ما در اختیارشان قرار ندهیم ابزار دیگر آنها را به کار میگیرد و مدیون شهدا بودن فقط زیارت نکردن قبور مطهر آنها نیست. آنها شیوهای رفتاری داشتند که باید تببین شود و در اختیار مردم قرار گیرد.

سردار خضرایی اظهار داشت: دفاع مقدس پر از اخلاق و رفتار است نه فقط تاکتیکهای عملیاتی. این اخلاق و رفتار دفاع مقدس است که تمدنساز است. اگر برای ارائه اطلاعات و تجربیات دفاع مقدس تعلل کنیم گذشت زمان اجازه نمیدهد کسی اطلاعات باقی مانده از آن حماسه را باور کند. ضمن گردآوری اسناد دفاع مقدس، باید به راست آزمایی هم توجه داشته باشیم. این عرصه به زیادهگویی نیازی ندارد. اگر حقیقت را انعکاس دهیم تاثیرات کافی را میگذارد نیازی به دروغ و اغراق نیست.

رئیس باغ موزه دفاع مقدس عنوان کرد: ما در شرایطی فقر فرهنگی و تهاجم فرهنگی آیا میتوانیم این گنج را نادیده بگیریم و تببین نکنیم؟  چطور میشود میلیاردها تومان را به خرید ابزار اختصاص داد و وقت بسیاری برای چالشها گذاشت اما وقتی برای تبیین رفتار و اخلاق شهدا اختصاص نداد؟ حداقل وظیفه ما این است که اسناد مربوط به دفاع مقدس را گردآوری کنیم و در این جمعآوری تعلل نکنیم.

وی ادامه داد: دوستان ما در بنیاد شهید میگویند 76 درصد از پدران و 68 درصد از مادران شهدا از دنیا رفتهاند و تا هفت سال دیگر همین درصد باقی مانده نیز از بین خواهد رفت و محل تربیت شهدا دیگر وجود نخواهد داشت. قطعا بخشی از فهم و ایثار شهید در شرایط تربیتی دفاع مقدس و میدان رزم شکل گرفته و بخشی از آن ناظر بر تربیت خانوادگی بوده است بدون شک در مقطعی به جایی خواهیم رسید که دیگر رزمندهای وجود نخواهد داشت. 

سردار خضرایی در پایان سخنانش گفت: گاهی تعجب میکنم که احساس میکنیم بر اسناد مالکیت داریم درحالی که ایثارگری و خون دیگران باعث شده این صفحات و اسناد نوشته شود چرا دیگران را از دسترسی داشتن به این اطلاعات محروم میکنیم؟ نویسندگان بسیاری امروزه وجود دارد که علاقه و اشتیاقی برای نوشتن در این حوزه دارند اما اطلاعات را در اختیارشان قرار نمیدهند و این مانع از تکمیل کارهای پژوهشیشان است. این احساس مالکیت نسبت به اسناد و اطلاعات که در برخی وجود دارد مانع از آن میشود که گروهی که مشتاق به کار کردن در این حوزه هستند به نتیجهای برسند و تلاشهایشان نتیجهای داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار