جنتی در اختتامیه شعر فجر:

شاعران مترجمان آگاه روزگار خویشند/ رسالت امروز آنان پاسداشت زبان فارسی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شاعران مترجمان آگاه روزگار خویشند و جهان غمگین امروز بیش از هر چیز به زبان شعر نیاز دارد.
کد خبر: ۷۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳ - 20February 2016

شاعران مترجمان آگاه روزگار خویشند/ رسالت امروز آنان پاسداشت زبان فارسی است

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، مراسم اختتامییه جشنواره شعر فجر با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد در تالار رفاه برگزار شد.

جنتی با اشاره به اینکه شعر شناسنامه سرزمین ما است، گفت: شعر شناسنامهای است که اصل دین و تمدن ما را به نمایش میگذارد. هنری والا که آرمانهای انسان را به رساترین زبان فریاد کرده است.

وی شعر را فرصت تماشای انسان دانست و تصریح کرد: شعر هماره درد دین و درد آزادی و دریغ جهل را با خود داشته است. شعر فارسی به تعبیر مقام معظم رهبری سرمایه ملی است از تجربیات انسانی و فکری بهره گرفته است تا در دسترس انسان قرار بگیرد و کلید این گنجینه زبان فارسی است.

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: رسالت امروز شاعران پاسداشت زبان فارسی است. این رسالت گرچه وظیف همگانی است، اما نقش شاعران جوان در آن بیشتر است.

وی ادامه داد: ایران عزیز امروز به یمن فداکاریهای دلاورمردانش پرچمدار صلح و فرهنگ است. شعر میزبانی است که با کنار هم قرار گرفتن ایمان و عشق هر چیز را ممکن میکند. در جهان امروز شاعری که فقط به ذوق و تخیل متکی باشد راه به جایی نمیبرد؛ چرا که لازمه شعر انقلاب مشاهده تجربه و اشراف رخدادهای اطرف است و بیتوجهی نسبت به مناسبات امروز به دور از وظیفه شعری است.

وی خاطرنشان کرد: شاعران مترجمان آگاه روزگار خویشند و جهان غمگین امروز بیش از هر چیز به زبان شعر نیاز دارد. جشنوارهی شعر یکی از مظاهر فرهنگی ادبی است که راهگشای استعدادهای جوان در سراسر کشور است. دهمین جشنواره شعر فجر با تاکید بر همهجانبهنگری آغاز شد و اکنون امیدواریم اخلاقمداری و تخصصمحوری در معرض دید مخاطبان قرار گیرد.

جنتی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه خود میداند از جریانات فرهنگی حمایت کند. جشنواره شعر فجر باید با توسعه الگوی همسایگی ادبی، به تبیین و معرفی شعر امروز و بازخورد بینالمللی آن در کشورهایی همچون عراق، لبنان و سوریه بپردازد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: شعر دیرینهترین و رساترین هنر ایران است؛ که دغدغه شاعران باید به اولویتبخشی اصالت ایران بپردازد.

نظر شما
پربیننده ها