نبرد در هور-2/

رضایی: عملیات خیبر می‌توانست عراق را سرنگون کند/ رشید: این عملیات مقدمه‌ای بر شکست قدرت نظامی عراق بود

سرلشکر محسن رضایی فرمانده کل سپاه در دفاع مقدس و سرلشکر رشید معاون عملیات سپاه در جنگ معتقدند که عملیات خیبر می‌توانست تحولی اساسی در منطقه به وجود بیاورد.
کد خبر: ۷۱۳۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵ - 22February 2016

رضایی: عملیات خیبر می‌توانست عراق را سرنگون کند/ رشید: این عملیات مقدمه‌ای بر شکست قدرت نظامی عراق بود

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، سردار "محسن رضایی" فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس و سردار "غلامعلی رشید" معاون عملیات سپاه در دفاع مقدس و جانشین کنونی رئیس ستادکل نیروهای مسلح در گفتوگویی که باحضور محمد درودیان از پژوهشگران حوزه دفاع مقدس در در سال 91 در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد به بیان نتایج و اهداف عملیات خیبر پرداختند که در ادامه میخوانید:

محسن رضایی: به نظرم عملیات خیبر میتوانست عراق را سرنگون کند و اگر با موفقیت انجام میشد و ما بصره را جدا کرده بودیم رژیم عراق نابود میشد.

محمد درودیان: هیچکدام از عملیاتها در تجربه جنگ با عراق نشاندهنده این نیستند که درصورت پیروزی،  صدام سقوط میکرد.

محسن رضایی: دقت کنید امروز چه کسانی در عراق حاکم هستند؟ همه آنها کسانی هستند که درطول جنگ بهخصوص بعد از آزادسازی خرمشهر، با نیروهای ما در تعامل بودهاند... باید به این نکته توجه کنیم که یک کشوری که روبهروی امریکا ایستاده و وابسته به شوروی هم نیست، چطور توانسته است هم سرزمینهای خودش را آزاد کند و هم منطقه مهمی از عراق را تصرف کند... ما هیچگاه تا خود بغداد را لشکربندی نمیکردیم. تا جایی پیش میرفتیم که میدیدیم اگر برویم سقوط قطعی است. یعنی کل سیستم بههم میخورد و واقعاً صدام اینگونه بود، زیرا مثل امریکاییها نمیتوانست انعطافپذیر باشد. اگر به حرکتمان استمرار میبخشیدیم، این کوه فرومیریخت، کما اینکه آمریکاییها هم از همین عامل تحرک استفاده کردند، یعنی مشکل صدام را فقط استمرار شبانهروزی ارتش امریکا عملاً حل کرد.

واقعاً پیروزی در جنگ برای ما مهم بود و اعتقاد هم داشتیم که پیروز میشویم، منتها روزبهروز این اعتقاد ضعیفتر میشد. مثلاً دو سال بعد از آزادسازی خرمشهر توان ما در کسب موفقیت چند برابر سال آخر جنگ بود. هرچه زمان میگذشت این امید در ما کمرنگتر میشد. من بعد از عملیاتکربلای5 استعفا دادم؛ یک سال قبل از پایان جنگ. بعد از استعفا هم از مسئولان کشور تشکر کردم. نامهای به آقای هاشمی نوشتم با این مضمون که اینک که میخواهم این مسئولیت را به شخص دیگری واگذار کنم، میخواهم از شما تشکر کنم. نامهای هم به احمد آقا نوشتم و از همراهی ایشان تشکر کردم. هرچه ما به انتهای زمان طلاییمان میرسیدیم که میتوانستیم کارهای بزرگ نظامی انجام دهیم، میدیدم که درحال تمامشدن هستیم. البته، امام هم به این نتیجه رسیده بودند. امام در آن نامه بعد از تلفنی که به ایشان زدم نوشتند که اگر آقای هاشمی و آیت الله خامنهای کمک نکنند ممکن است فاجعهای در جنگ اتفاق بیفتد، یعنی اولین کسی که از یک سرنوشت خطرناک صحبت کردهاند امام است.

محمد درودیان: بعد از فتح خرمشهر، ما پیروزی نظامی به دست نیاوردیم. موفقیتهای کسبشده پیروزی تاکتیکی و عملیاتی است. پیروزی را که اگر نتوانیم به هدف سیاسی، یعنی سقوط صدام تبدیل کنیم، پیروزی نظامی نامیده نمیشود.

محسن رضایی: منظور شما این است که امام میگفتند تا بغداد پیش برویم؟

محمد درودیان: پس همان صحبت آقای هاشمی درست بوده است.

محسن رضایی: نظر آقای هاشمی عملیاتی بود که هیچ حد و حدودی ندارد. ما دهها عملیات انجام میدادیم و ایشان میگفتند که این عملیات من است.

محمد درودیان: اگر میخواستیم صدام را ساقط کنیم راهش این بود. ما در کل جنگ نتوانستیم هیچگونه جریان اجتماعی در عراق، ضد صدام به راه بیندازیم؟ با همان چارچوب پیوستگی جنگ و انقلاب که میفرمایید. این نشان میدهد که این امر امکانپذیر نیست. ما قدرت نظامی هم نداشتیم. انتفاضه در عراق چهزمانی به وجود آمد؟ هنگامی که آمریکاییها قدرت نظامی عراق را درهم شکستند. آن مدل نشان میداد اگر ما در جنگ میتوانستیم قدرت نظامی عراق را درهم بشکنیم، در داخل عراق اتفاقی میافتاد، ولی هیچگاه نتوانستیم.

غلامعلی رشید: در عملیات خیبر میتوانستیم.

محمد درودیان: در خیبر یگانهای ما و یگانهای عراق همسطح نبودند.

غلامعلی رشید: ما برابر طرح، موفق میشدیم.

محمد درودیان: اگر ما میآمدیم آن جاده را میگرفتیم آیا بصره سقوط میکرد؟ سپاه سوم میرفت و صدام سقوط میکرد؟

غلامعلی رشید: بله، گوشهای میرفت و به مقاومت میپرداخت.

محسن رضایی: اوضاع آنها بههم میریخت. دیگر عراق بهعنوان عراق مطرح نبود. جاده در این عملیات بسیار مهم بود. در ابتدای سخنانم اشاره کردم که ارتش صدام از کرخه عبور نمیکرد، زیرا میدانستم تا آن گلوگاه را در خوزستان نگیرند، هرچقدر از این رودخانهها عبور کنند، پشت رودخانه برمیگردند. آن گلوگاه بسیار مهم بود. این جاده حکم همان گلوگاه را داشت.

محمد درودیان: پیروزی نظامی که به پیروزی سیاسی نینجامید و هدف سیاسی را تأمین نکند چه ارزشی دارد؟

محسن رضایی: باید ببینیم هدف سیاسی چه بوده، آیا سقوط صدام بوده است؟

محمد درودیان: پس چه چیزی بوده است؟ از فتح خرمشهر تا پایان جنگ هدف سیاسی جنگ چه بوده است؟

محسن رضایی: در هدف نظامی مثلاً اگر یک هدف قاطعی را در نظر گرفته باشید، تا آن هدف تحقق نیابد شما به هدفتان نرسیدهاید، اما در سیاست اینگونه نیست.

/انتهای پیام

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حامد
|
-
|
۰۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
0
0
سلام - خیلی عالی - اگر صوت یا تصویر کامل این گفتگوی ارزشمند را دارید خواهشا جهت دانلود بارگذاری کنید
نظر شما
پربیننده ها