گفتاری از "حبیب احمدزاده" در رابطه با سردار شهید مدافع حرم سیاح طاهری؛

"وحدت ملی" هدف حاج سعید در فعالیت‌های فرهنگی بود

"وقتی بچه‌ها در سال‌های بعد ما را می‌دیدند سوال می‌کردند که آیا باز هم از اینن مراسم‌ها برگزار می‌کنید؟. ما به اهدافمان در برگزاری این مراسم رسیده بودیم. «وحدت ملی» هدف حاج سعید در فعالیت‌های فرهنگی بود."
کد خبر: ۷۱۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶ - 23February 2016

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، "حبیب احمدزاده" نویسنده ادبیات داستانی و پژوهشگر دفاع مقدس است که سالها با همشهری خود یعنی شهید مدافع حرم "سعید سیاح طاهری" همراه بوده و فعالیتهای فرهنگی انجام داده است. این نویسنده آبادانی در مراسمی که چندی پیش برای پاسداشت شهید سیاح طاهری برگزار شد، به ذکر خاطراتی پرداخت که در ادامه میخوانید:

در یادواره شهدای آبادان، ایثارگران و رزمندگان به همراه خانوادههایشان حضور داشتند. در انتهای سالن نیز کودک و نوجوانان بودند. در پایان آن مراسم نخستین تلنگر را حاج سعید به جمع زد و گفت «مراسمی برای خودمان گرفتیم که خاطراتمان را مرور کنیم. توجهی هم به کودکان و نوجوانان داخل سالن نکردیم. زبان این مراسمات برای کودکان و نوجوانان مناسب نیست. بسیاری از حاضران مناطق عملیاتی همچون اهواز، سوسنگرد، آبادان و ... را ندیده و پس از جنگ وارد شهر شدهاند و متوجه صحبتهای ما از آن دوران نمیشوند. تنها ده دقیقه اول به حرفهایمان گوش کرده و باقی زمان مراسم برایشان کسل کننده است».

پس از اتمام سخنان حاج سعید تصمیم گرفتیم مراسمی شاد و آموزنده که مناسب سن این کودکان و نوجوانان باشد برگزار کنیم. ما باید به جای سرکوب انرژی، آنها را شاد میکردیم. همچنین شعارمان این بود که نباید کارها نمایشی شود. 

ابتدا هدفمان انجام فعالیتها در یک مدرسه بود ولی با اصرار حاج سعید بچههای اروندکنار، خرمشهر و چند شهر دیگر را هم دعوت کردیم. میهمانان این برنامه با اصرار حاج سعید افزایش یافت و کودکان مدارس شهرهای دیگر نیز دعوت شدند. حاج سعید هرگز آمار مراسمات را برای سازمانی بازگو نکرد زیرا معتقد بود که هدف ما از برگزاری اعلام آمار نبوده است.

در آن مراسمها هنرمندان نیز حضور داشتند. زمانی که کودکان و نوجوانان نام شهدا و خاطرات و وقایع دوران دفاع مقدس را از زبان هنرمندان و چهرههای محبوبشان میشنیدند، تاثیرگذاری بیشتری داشت. حاج سعید میگفت: ما در این چهار ساعت باید برای دقایق مراسم برنامه داشته باشیم تا هنگامی که این افراد از سالن خارج میشوند به دین و دفاع مقدس احساس خوبی داشته باشند. هنگام خروج از سالن نیز کتابهایی با مضمون دفاع مقدس به آنها هدیه داده میشد.

وقتی بچهها در سالهای بعد ما را میدیدند سوال میکردند که آیا باز هم از اینگونه برنامهها برگزار خواهید کرد یا خیر. ما به اهدافمان رسیده بودیم. مراسم را با بالاترین تعداد، بیشترین تاثیرگذاری و کمترین مخارج برگزار میکردیم.

یکی دیگر از کارهای حاج سعید برگزاری مسابقات کتابخوانی در ندامتگاهها بود. مسابقه کتابخوانی بر زندانیان و مسئولین زندان تاثیر بسزایی داشت. مسابقه توسط زندانیان برگزار میشد و هنگامی که زندانبانها کتاب «اسرای ایرانی در عراق» را مطالعه کردند تاثیر قابل مشاهدهای در رفتارشان ملاحظه کردیم.

در این مسابقه قاضی دادگستری، رییس زندان، مسئولین زندان، زندانیان و خانوادههایشان درگیر میشدند و کتابها تاثیرات مثبتی را بر رابطه و رفتار آنها با یکدیگر میگذاشت. برنده مسابقه نیز ده روز مرخصی تشویقی میگرفت.

در پایان باید بگویم، «وحدت ملی» هدف حاج سعید در فعالیتهای فرهنگی بود

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار