به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاعپرس، نشست خبری بیست و ششمین جشنواره بینالمللی «قصهگویی» صبح امروز (سهشنبه) با حضور «حامد علامتی» مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
در ابتدا علامتی با بیان اینکه جشنواره امسال با شعار «راز قصهها، ساز زندگی است» در یزد برگزار خواهد شد، اظهار داشت: امسال ۲۵ کشور در جشنواره قصهگویی شرکت خواهند داشت و مهمانانی از کشورها مختلف را میزبانی خواهیم کرد.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه اختتامیه جشنواره روز سیام در شهر یزد برگزار میشود، گفت: حدود ۳۴ هزار قصه برای حضور در جشنواره ثبتنام کردهاند و هیئات انتخاب ۹۸ قصه را از این میان برای اجرا انتخاب کردهاند.
وی عمومیسازی قصه و قصهگویی را از اولویتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دانست و تاکید کرد: اولویت ما عمومیسازی و مردمیسازی قصهگویی است لذا هر اقدامی در این خصوص را پیگیری و انجام خواهیم داد.
علامتی خاطرنشان کرد: قصهگویی یک رویکرد عمیق فرهنگی در تبدیل محتوا به پیام با پیوستگی هنری و بدون زوائد محتوایی است. این پیوستگی باعث ایجاد تمرکز و جلب حواس در راستای انتقال پیام و مانایی و ماندگاری پیام میشود.
وی قصه را قدرتمندترین ابزار برای ساماندهی اطلاعات دانست و عنوان کرد: قصه به راحتی و سادگی در دسترس است و نیاز نیست مردم انرژی بسوزاند، در واقع قصه وسیله فهم است و هدف عالی برای ما تعیین میکند و برنامه عبور از مشکلات را در اختیار ما میگذارد.
مدیرعامل کانون خاطرنشان کرد: قصه روایتهای تصادفی را جمع میکند و آنها را به یک گوهر تبدیل میکند و در اختیار مردم قرار میدهد. هنر قصهگو نظمدهی به اطلاعات از هم گسیخته است تا مخاطب را جذب کند.
علامتی ادامه داد: قصهگو باید این توان را داشته باشد که مشکلات درونی و بیرونی مخاطب خود را بشناسد و بر اساس آن قصه را روایت کند. اگر این اتفاق نیفتاد قصه ما بیحال میشود و دردی را درمان نمیکند.
مدیرعامل کانون با بیان اینکه جشنواره به به ربع قرن خود رسیده است، گفت: این درحالی است که جشنوارههای فرهنگی معمولا به هر دلیلی عمر طولانیای ندارند اما جشنواره قصهگویی اینطور نیست با وجود فرار و نشیب به کار خود ادامه داده است. جشنواره قصهگویی از مرحله زایش گذشته و وارد مرحله تأثیرگذاری در امر قصهگویی شده است.
وی در ادامه بر افزایش ضریب رسانهای قصهگویی تأکید کرد و گفت: نهادینهسازی قصه در خانوادهها، عمومیسازی و مردمیسازی رویکرد اصلی ما در قصهگویی است.
علامتی در ادامه گفت: قصه و قصهگویی باید در خدمت تعلیم و تربیت قرار گیرد و ابزار تربیتی باشد. به دنبال این هستیم قصهگویی به بسته آموزش و پرورش اضافه شود و در سرفصلهای درسی با قصه تکمیل شود. قصه مناسبتی را به جشنواره اضافه کردهایم و در دستور کارمان قرار گرفته است و قرار است در مناسبتهای مختلف، قصهگوها را به جاهایی بفرستم تا برای بچههایی که دسترسی ندارند، قصه بگویند.
مدیرعامل کانون از اضافه شدن جایزه جهانی قصهگویی به جشنواره خبرداد و گفت: در همین راستا ثبت ملی جشنواره قصهگویی را داشتیم و میخواهیم استاندارهای جهانی جشنواره را ارتقا دهیم تا ثبت جهانی کنیم. امسال بخش جهانی به ایثار و مقاومت و اختصاص یافته است و جایزه جهانی قصهگویی به ایثار و مقاومت تعلق خواهد گرفت.
وی در ادامه گفت: ما میخواستیم قصهگوها به سمت قصه موضوعی بروند و در این زمینه رشد قابل توجه داشته و معنایش این است پنج شش موضوع اضافه کردیم و ۱۳ بخش را در جشنواره داریم. اولویت ما در قصهگویی فرم و محتوا قصهگویی است نه شکل آن.
علامتی به بخشهای مختلف قصهگویی اشاره کرد و گفت: قصهگویی محیطی از بخشهای جدید جشنواره است و میخواهیم قصهگو را به کنشگر اجتماعی تبدیل کنیم، چیزی شبیه تئاتر خیابانی. قصههای منظوم هم برای اولین بار اضافه شده و، قصهگویی علمی هم بخش جدید جشنواره است که دریچه جدید به رشد علمی جامعه منجر میشود.
مدیرعامل کانون سپس با اشاره به جشنواره فیلم فجر، گفت: فیلم کانون پرورش فکری، «زیبا صدایم کن» بهترین جشنواره فجر شد و برای اولین بار در تاریخ کانون است که فیلم کانون به عنوان بهترین فیلم جشنواره فجر انتخاب میشود. این موفقیت، موفقیت آموزش و پرورش و موفقیت تعلیم و تربیت است و تشکر میکنم.
وی سپس با ابراز خرسندی از اینکه ۲۶ جشنواره به ایستگاه پایانی نزدیک میشود، گفت: این دوره موفقیتهایی هم داشته است. جشنواره قصهگویی، بزرگترین آیین قصهگویی در جهان است که به نام جمهوری اسلامی ثبت شده است. قصهگویی یک اقدام پیشگام فرهنگی است که آوردههایش در عرصههای دیگر ظهور و بروز پیدا میکند مثلا همین فیلم «زیبا صدایم کن» که اقتباس از رمانی با همین نام است که بن مایه آن قصه است.
آینتهای پیام/ 121