رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس:

لایحه دولت برای استقلال وکلا در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت که لایحه دولت در خصوص استقلال وکلا در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۷۲۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲ - 02March 2016

لایحه دولت برای استقلال وکلا در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ محمدعلی پورمختار در آئین شست و سومین سالگرد استقلال کانون وکلای دادگستری که به مناسبت هفته وکیل مدافع در تالار شهیدان نژاد فلاح کرج برگزار شد، با تاکید بر اینکه کانون وکلا باید مستقل باشد، گفت: در چند ماه دو لایحه در این خصوص از سوی قوه قضائیه و دولت به مجلس ارسال شد که تفاوت هایی با هم داشت، به همین جهت موضوع به هیئت حل اختلاف بین قوا ارجاع شد و در نتیجه هیئت اختلاف به لایحه دولت رای داد.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس به حفظ استقلال وکلا اعتقاد کامل دارد و با نگاه به واقعیات برای حفظ استقلال وکلا و نهاد وکالت که نهادی قدیمی است، تلاش می کند و معتقد است که استقلال این نهاد با دیگر دستگاه در تضاد نیست.

پورمختار با تاکید بر اینکه در بررسی لایحه دولت برای استقلال وکلا حداکثر استقلال مدنظر قرار خواهد گرفت، ابراز امیدواری کرد که در آینده قوانینی تصویب شود که حافظ استقلال وکلا باشد.

وی با اشاره به اینکه وکالت به لحاظ ماهیت، الزامات، ضروریات، وظایف و توقعاتی که موکل از وکیل دارد، باید استقلال داشته باشد، استقلال وکیل یا حرفه وکالت تعارضی با هیچ قوه به ویژه قضائیه و همچنین قضات برای صدور حکم ندارد.

پورمختار با تاکید بر اینکه وکلا برای دفاع همه جانبه از موکلانشان نیازمند حضوری قوی در جامعه هستند و این حق نباید از آنها سلب شود، گفت: شاید عده معددی از قضات و وکلا تخلفاتی داشته باشند که این دلیل محکمی برای سلب اعتماد و استقلال آنها نیست.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با تاکید بر اینکه وکلا در امر تشخیص مصادیق و عناوین حقوقی یا کیفری می توانند یاری رسان به قضات باشند، اظهار داشت: وکلا برای صدور حکم دقیق تر که نیازی به تجدید نظرخواهی نداشته باشد، کمک شایانی می کنند.

پورمختار تاکید کرد: این نگرانی وجود دارد که رفتار خارج از چارچوب قانون تعداد معدودی از وکلا بر رفتار حرفه ای وکالت تاثیر گذاشته و استقلال آنان را مخدوش کند، چیزی که مهم تلقی می شود این است که وکلا به صورت حرفه ای عمل کنند و با صداقت، درستی و با تبعیت از قانون مقرارات مصوب را انجام دهند.

وی سیاسی کردن برخی پرونده ها از سوی وکلا را یکی دیگر از نگرانی ها دانست و گفت: پرونده میتواند سیاسی باشد، اما سیاسی کردن پرونده برای قاضی و وکیل سمی مهلک محسوب میشود.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با تاکید بر اینکه وکلا باید برخی از پرونده ها را در فضای دادگاه و محاکم به صورت محرمانه ای مورد بررسی قرار دهند، گفت: طرح برخی پرونده ها در رسانه ها کار درستی نیست و در جامعه چالش ایجاد می کند.

نظر شما
پربیننده ها