دانا بارتلت:

رسانه‌های غربی حقایق فلسطین را به خوبی به تصویر نمی‌کشند

هنرمند آمریکایی حاضر در جشنواره هنر مقاومت گفت: مخاطبان آمریکایی به شستشوی مغزی رسیده‌اند، باید به آنها گفته شود آنچه که رهبران شما گفته‌اند دروغ بوده است.
کد خبر: ۷۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۳ - 03December 2013

رسانه‌های غربی حقایق فلسطین را به خوبی به تصویر نمی‌کشند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، کارگاه آموزشی گرافیک با حضور حبیب ا... صادقی - دبیر کل جشنواره هنر مقاومت - محمد حبیبی، دبیر اجرایی جشنواره، دانا بارتلت هنرمند آمریکایی، منصور مهرنگار، مدرس دانشگاه تربیت مدرس و فرخ نعمتزاد هنرمند تاجیکستانی در موسسه فرهنگی صبا برگزار شد.

حبیب ا... صادقی با تاکید بر مراقبت از جشنواره هنر مقاومت ولزوم جلوگیری ازعوام فریبی، شعارزدگی و منطق سخیف به جشنواره اظهار داشت: نکتهای که این جشنواره را به عنوان فرآیند جهانی مورد توجه قرار میدهد ساده بودن و طبیعی بودن آن است. این جشنواره پیچیدگیها و فشارهایی که در جهان معاصر وجود دارد را با هنر تجسمی و بهرهگیری از دستاوردها وتکنولوژی جدید به آسانترین شکل بیان میکند.

دبیر کل سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت با یادآوری برگزاری ورک شاپ آموزشی گرافیک سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت با حضور سه تن از هنرمندان طراز اول بینالمللی تشریح کرد: حضور این افراد با هدف بهره گیری از تجربیات آنها و داوری آثار انجام شده است. همچنین من برای این کارگاه آموزشی موضوع فلسطین و برده داری را پیشنهاد داده ام که امیدوارم بازخورد و نتیجه مطلوبی را به دنبال داشته باشد.

دانا بارتلت – هنرمند امریکایی- که در این کارگاه آموزشی حضور داشت بیست سال فعالیت در مورد فلسطین را دلیل حضور خود در این جشنواره اعلام کرد و افزود: قبل از سال 1993 و سفر به فلسطین به عنوان طراح گرافیک در حوزه طراحی پوستر فیلم یا تئاتر و لوگو کار می کردم و در آن زمان می پنداشتم که بهترین شغلی را که یک انسان می تواند داشته باشد، دارم و از آن بسیار لذت می بردم و در قبال آن دستمزد می گرفتم تا اینکه سفری به کشور چک داشتم و از نمایشگاه پوستری که در آنجا برگزار شده بود دیدن کردم.

بارتلت ادامه داد: در این نمایشگاه با دو اسرائیلی ملاقات کردم که وضعیت فلسطین را در تصاویرشان نشان داده بودند. در واقع بعد از اینکه در این نمایشگاه انقلابی شرکت کردم متوجه شدم طراحی پوستر انقلابی هم ایده خوبی است، بنابراین به کشور فلسطین سفر کردم و فهمیدم رسانه های غربی حقایق را به خوبی به تصویر نمی کشند و تمامی حرفهایشان دروغ است.

وی با نشان دادن چند پوستری که در قالب کتاب به چاپ رسانده بود، بیان کرد: پوستر با نشانه گذاری هایش به مردم معرفی می شود، برای مثال این نقاشی کار هنرمند فلسطینی است که در زندان اسرائیل روی دیوار کشیده است؛ وقتی به این تصویر نگاه می کنید فقط یک دختر بچه زیبا را می بینید و می پرسید این اثر چه ربطی به مقاومت دارد؟ در حالیکه این عکس تصویر دختر فلسطینی زندانی است و گل های رز و رنگ ها و نشانه ها و علائم موجود در آن از علائم شهر" ابرام"است .آنچه که آن هنرمند فلسطینی در نظر داشته این بوده که اسرائیلی ها نتوانند اثرش را از بین ببرند و به آن به شکل سیاسی نگاه کنند. وی در این تصویر ایده ای که از آینده فلسطین در ذهن داشته طراحی کرده است .

این هنرمند امریکایی تصریح کرد: من این نوع از نقاشی را در کشور چک هم شاهد بودم که در آن زمان آثار برای ارائه به مخاطب تحت نظر سازمان سانسور مورد نظارت قرار می گرفت و با این استعاره ها و کنایه های که در کارهایشان استفاده می کردند، آشنا بودم.

بارتلت یادآور شد: فکر می کنم مخاطبان امریکایی به شستشوی مغزی رسیدند چراکه آنچه به آنها گفته می شود ضد فلسطین و به نفع اسرائیل است بنابراین باید به آنها گفته شود که آنچه که رهبران شما گفته اند دروغ بوده است.

وی ادامه داد: آغاز این کاربرایم خیلی سخت بود چراکه وقتی وحشی گری های اسرائیل را دیدم دوست داشتم به کشورم برگردم و با دولتم دعوا کنم و به مردم اعلام کنم که به شما دورغ گفته اند که البته وقتی دیدم برچسب ضد یهودی و ضد اسرائیلی به من زده شد و شغلم را از دست دادم متوجه شدم که باید آرام آرام قدم بردارم تا بتوانم به ذهن مردم امریکا وارد شوم بنابراین نمایشگاه دوسمته ای را برپا و کتابی را به چاپ رساندم  و با وجود اعتقاد به یک سمتی بودن حقیقت و اینکه مردم فلسطین متحمل رنج زیادی شده اند، آثاری را در قالب نمایشگاه ارائه کردم تا دغدغه ذهنی مناسبی را برای مردم امریکا ایجاد کنم.

این هنرمند امریکایی افزود: بعد از واقعه 11 سپتامبر برای حضور در کنفرانس طراحان و هنرمندان گرافیگ دعوت شد و چون در آن زمان افراد انتظار بازدید از نمایشگاه دوسمته من را داشتند وقتی با تصاویری از ظلم های اسرائیل روبرو شدند شگفت زده شدند. در این کنفرانس طراحان گرافیک مشهوری از امریکا شرکت داشتند که ضمن بیان نظراتشان تنها چیزی را که مورد بحث قرار دادند آثار من بود.

بارتلت اظهار کرد: آنچه اتفاق افتاد این بود که در صحنه تبادل نظرات به من خیلی حمله شد و انگ هایی چون عدم مسئولیت پذیری و نا آگاهی از آنچه که بیان می کردم، زده شد اما در این میان بیشتر کسانی که شرکت کرده بودند، افرادی بودند که کارهای من را پیش از این دیده بودند بنابراین نسبت به آنچه که در فلسطین در حال وقوع بود کنجکاو شدند.

وی با تاکید براینکه مهم ترین مسئله برای من برقراری ارتباط بوسیله هنر است و نکته مهمی که وجود دارد این است که هنرمند مخاطب خود را بشناسد اعلام کرد: از تمامی اتفاقاتی که در راه بیان حقیقت برایم رخ داد متوجه شدم که هنرمند می بایست مخاطبش را بشناسد و بداند که چطور باید پیامش را بیان کند، برقراری ارتباط مبحثی بسیار مهم است و هنرمند باید از اینکه بهترین روش برای بیان زبان تصویر و نوشتار چیست آگاه باشد تا بتواند به خوبی مفهوم اصلی را القاکند.

وی تاکید کرد: اشتباهی که زیاد رخ می دهد این است که افراد به دلیل عدم درک متقابل نمی توانند باهم ارتباط برقرار کنند اما وقتی گفت و گو انجام شود و آدم ها با اعتقادات هم آشنا شوند، به درک متقابل و تبادل نظر و فرهنگ می رسند. شما از طریق زبان تصویری می توانید مفاهیمی را که می خواهید به مخاطب منتقل کنید.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار